TEST: Škoda Scala Monte Carlo | S odkazom na tradície

1824

Škoda vo svojej bohatej ponuke nezabúda ani na zákazníkov obľubujúcich výkonné motory alebo aspoň dynamicky vyzerajúce verzie svojich modelov. Športové výbavy RS a Sportline sú dodávané iba s niektorými modelmi značky. Scala je okrem Fabie a Kamiqu ďalším autom, ktoré česká automobilka ponúka vo výbave Monte Carlo.

Ponuka motorizácií až na malé výnimky kopíruje bežnú Scalu. Privítal som ale možnosť vyskúšať najsilnejšiu pohonnú jednotku, ktorá sa k charakteru Monte Carla hodí najviac.

Trochu agresivity neuškodí

Ubrať z chrómu a pridať čiernej, to je starý známy, ale fungujúci recept. Predná maska je toho dôkazom. Tmavý rám mriežky chladiča je poznávacím prvkom modelu Monte Carlo. Čierne elementy na prednom nárazníku pridávajú autu na dynamike. Bočný profil odhalí nástavce prahov, kryty spätných zrkadiel a rámy okien rovnakej farby. Zadná časť sa, až na farbu názvu značky a modelu, nezmenila. Čierny nápis ŠKODA však na tmavej presklenej časti zadných dverí zmysel nedáva.

Panoramatická strecha poteší, jej praktické využitie je však minimálne

Tak akurát

S interiérom sa dizajnéri vyhrali viac. Kým zvonku prevládali čierne prvky, vo vnútri vyniknú červené, samozrejme na tmavom podklade. Športový veniec volantu v tvare písmena D a športové sedadlá vás nenechajú na pochybách, v akej verzii Scaly sedíte. Vypracovanie interiéru hodnotím na výbornú. Podobnú známku si zaslúži aj dizajn niektorých ďalších častí. Vyzdvihol by som kľučky dverí akoby voľne plávajúce v priestore. Celkovo považujem vnútro Scaly za nápadité a posúvajúce značku mimo osvedčených a konzervatívnych postupov.

Nápaditému interiéru dominuje „tablet“ multimediálneho systému

Športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú určené skôr pre útlejšie postavy. My, zdravšie vyzerajúci, sa do nich musíme trochu natlačiť. Dostatočne dlhá operadlová aj sedadlová časť vyhovie asi všetkým. Posed je pomerne nízky, sedák má výborný sklon, pedále sú ideálne umiestnené a volant široko nastaviteľný. Čo viac si želať? Rozhodne elektronickú „ručnú“ brzdu, keďže je k nej po posunutí lakťovej opierky dopredu zlý prístup. Navyše bráni výhľadu na tlačidlá za voličom automatu. Namiesto otvoreného priestoru by sa hodil zatvárateľný priečinok pod panelom ovládania ventilácie.

Predné sedadlá sú určené skôr pre útlejšie postavy

Zadné sedadlá sú výrazne tvarované a vhodné pre dvoch pasažierov. S mojimi 185 cm som si „za seba“ celkom pohodlne sadol aj s malou rezervou pred kolenami. Batožinový priestor je dostatočne priestranný, škoda len, že s ním sklopené zadné sedadlá nevytvoria rovnú plochu.

Vzadu je prekvapivo dostatok miesta aj pre vyššch pasažierov

Tá pravá

S benzínovou jedna-päťkou je Scala pomerne svižné auto. Motor je v nízkych otáčkach tichý, naopak vo vysokých má príjemný zvuk. Technika vypínania dvoch valcov pomáha udržať spotrebu paliva na uzde. V meste a na diaľnici neprekročla 7 litrov, okresky ju dokonca znížili na hodnotu 5,5.

Dvojité červené prešívanie a červené prvky na sedadlách sú späté s modelom Monte Carlo

Aktivácia dvojvalcového režimu je postrehnuteľná iba pomocou ikonky „Eco“ na prístrojovom paneli. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka si s motorom pri plynulej jazde dokonale rozumie. Razantnejšie zrýchlenie ju ale občas zneistí, čo vedie k pomalšej reakcii na plynový pedál.

Digtálny prístrojový panel už poznáme z iných modelov značky

Podvozok Scaly sa v zákrutách nakláňa viac, ako by som si želal, stopu aj vo vyšších rýchlostiach však drží uspokojivo. Vlečená zadná náprava sa prejaví pri prejazde zákrut na nie práve ideálnom povrchu, kde sa auto zavlní a zadok trochu znervóznie.

Verdikt

Scala dôstojne zastupuje kompaktnú triedu automobilky Škoda. Na jednej strane priniesla nový dizajn, na druhej jej stále chýbala väčšia dávka emócií. S príchodom verzie Monte Carlo sa aj tento nedostatok odstránil a tak verím, že vylepší štatistiky predajnosti tohto modelu.

Základná cena modelu – Škoda Scala Monte Carlo 1.0 TSI 70 kW (95 k) 5° MP: 18 100 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Scala Monte Carlo 1.5 TSI 110 kW (150 k) 7° AP: 23 100 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km (predĺžená do 150 000 km za poplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150) / 5 000 – 6 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 / 1 500 – 3 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:219
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,3
Spotreba paliva kombinovaná [WLTP] [l/100 km]:5,8 – 6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor základný/maximálny [l]:467/1 410
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 255 – 1 414
Rozmer pneumatík:205/50 R17
Dĺžka [mm]:4 362
Šírka [mm]:1 793
Výška [mm]:1 471
Rázvor [mm]:2 649

NEPREHLIADNITE: