TEST: Škoda Kodiaq | Benzínožravec

5923

Názov Kodiaq je po názve Karoq stále skloňovaný všetkými pádmi vo všetkých kútoch našej krajiny. Preto sme v súlade s aktuálnymi motoristickými trendmi vyskúšali benzínovú motorizáciu 2.0 TSI.

Aj po takmer roku od uvedenia, je stále badať zaujaté pohľady na Kodiaq u verejnosti. Nové, dlhoočakávané a všetkými dopredu milované auto vyvoláva v uliciach miest stále reakcie, za ktoré by sa nehanbil ani ľubovoľný exotický superšport. Nakoniec, Kodiaq sme už v redakcii testovali (marec 2017 – Test: Škoda Kodiaq | Načo Ferrari? Postačí Kodiaq!), preto sa skôr ako jeho praktickej stavbe, budem venovať jeho „benzínovému srdcu”.

Excelentná priestorovosť

Vodič so spolujazdcom sadajú do sedadiel s príjemnou oporou stehien a dobrým bočným vedením. Posed je vysoký, ale nie až taký, aby som si pripadal, že sedím nad interiérom. Stalo sa už zaužívaným štandardom, že sa Škoda snaží excelovať v oblasti vnútorného priestoru, najmä však pri objeme kufra. U Kodiaqa tomu samozrejme nie je inak a možno s pokojným srdcom povedať, že sa „zadarilo“ na všetkých frontoch. O priestore pre posádku zadných sedadiel, by sa dala napísať samostatná kapitola. Vďaka rázvoru 2791 mm sa nielenže posadím za sedadlo vodiča nastavené na moju 185-centimetrovú postavu, ale ešte si tu nájdem veľkú rezervu ako v priestore nad hlavou, tak najmä na nohy.

Vďaka posuvným zadným sedačkám sa stáva priestor pre vzadusediacich pasažierov a objemom batožinového priestoru variabilným.

Pretekár v utajení

Hoci si dnes ešte stále veľa ľudí predstaví veľké SUV skôr s naftovým motorom pod kapotou, náš testovací kúsok bol vybavený benzínovým agregátom. Konkrétne 180-koňovým štvorvalcom 2.0 TSI s krútiacim momentom 320 Nm. O prenos sily ku kolesám – primárne k tým predným, hoci v prípade potreby ku všetkým štyrom – sa stará 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG.

Vo vnútri vozidla aplikuje Škoda nový prístup k rozloženiu interiéru a prvkov v ňom. Infotaiment je úplne nový, fyzické tlačidlá sú tu z väčšej časti minulosťou, nahradené boli dotykovými.

Je to práve prevodové ústrojenstvo, ktoré občas svojim „zacukáním“ pri rozjazdoch alebo podradení mierne naruší inak veľmi kultivovaný prejav motora. Benzínový agregát je sám o sebe tichý, pokojný, a to za všetkých okolností. Ani otáčky pod 1500 za minútu mu nerobia väčší problém a ručičke otáčkomera ukazujúcej hodnotu 1800 ot./min sa dostaví plynulý a lineárny záťah, pokračujúci skrz celé spektrum až po červenú zónu. Pri dynamickej jazde nie je problém dvojliter vytočiť až k hranici šesťtisíc otáčok. Vo vyšších otáčkach sa síce ozve do interiéru, ale jeho zvuk je sympaticky ostrý, proste športový.

Dostihový kôň s apetítom poníka

S dynamikou relatívne veľkého, Kodiaqa nemá motor ani najmenší problém. Zrýchlenie z nuly na sto za rovných osem sekúnd je vôbec najrýchlejšie, ktoré vie nové SUV dosiahnuť, ba ani v diaľničných rýchlostiach sa motor nestratí. Pričom pri 130-tke odoberá z nádrže 8,5 litra 95-oktánového benzínu každých 100 kilometrov. Po okreskách sa dá jazdiť za 6,5 litra. Prevodovka radí logicky a rýchlo, takže ani porcia športového vyžitia nie je zo strany pohonného ústrojenstva zakázaná. Stačí sa len zmieriť s o niečo vyššou spotrebou, ktorá sa v takom prípade začína číslom 10. Holt, 180 koní musí dostať nažrať.

Päťmiestny Kodiaq má objem kufra 720-litrov, prípadne až 2065 litrov pri sklopení zadných sedadiel.

Vo vnútri vozidla aplikuje Škoda nový prístup k rozloženiu interiéru a prvkov v ňom. Infotaiment je úplne nový, fyzické tlačidlá sú tu z väčšej časti minulosťou a boli nahradené dotykovými tlačidlami v lesklom čiernom rámčeku. Čo sa funkčnosti týka, na každý pokyn reaguje systém s príkladnou svižnosťou.

Základná cena modelu – Škoda Kodiaq 1.4 TSI 92 kW (125 k) 6° MP: 21 690 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Kodiaq 2.0 TSI 132 kW (180 k) 7° AP 4×4: 31 490 €
Záruka: 5 rokov

Registračná daň: 530 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132 (180)/3900-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320 /1400-3900
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,1/6,4/7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:720/2065
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:1695
Rozmer pneumatík:235/60 R18
Dĺžka [mm]:4697
Šírka [mm]:1882
Výška [mm]:1676
Rázvor [mm]:2791