TEST: Seat Leon – nemec s južanským prízvukom

1541

Nemecký koncern Volkswagen začína venovať patričnú pozornosť aj španielskej automobilke Seat. Už bolo na čase.  Nechceme novému Leonu nijako nadržiavať, no podľa nás vyzerá jednoducho úžasne. Konečne má taký dizajn, aký by mal mať.

Tretia generácia Seatu Leon využíva novú podvozkovú platformu MQB, na ktorej Volkswagen plánuje postupne postaviť až 70 modelov. Umožňuje to doteraz nevídaná variabilita platformy MQB. Je možné meniť nie len rázvor, ale aj rozchod kolies, nehovoriac o previsoch. Jediným pevným rozmerom je v podstate iba vzdialenosť prednej nápravy od priečky rozdeľujúcej interiér od motorového priestoru. Všetko ostatné je variabilné, takže preto Volkswagen dokáže v podstate lacno a jednoducho postaviť na jednej platforme až spomínaných 70 modelov.
Prvým autom, ktoré dostalo platformu MQB, je nové Audi A3. Po ňom nasledovala siedma generácia Volkswagenu Golf. Nový Seat Leon bol tretím modelom využívajúcim platformu MQB, no medzičasom ju dostala už aj tretia generácia Škody Octavia a nasledovať budú mnohé ďalšie modely.
Vyzerá to teda tak, že po technickej stránke budú teraz modely koncernu Volkswagen ešte viac unifikovanejšie ako kedysi. Preto je veľmi dôležité, aby každá značka koncernu mala svoje jasné postavenie a vedela sa odlíšiť ako dizajnom tak aj filozofiou.
Ostro rezané krivky
Seat plní v koncerne Volkswagen úlohu športovo orientovanej značky. Dizajn jej modelov by mal preto oslovovať práve ľudí obľubujúcich dynamické a ostré línie, ktoré pôsobia, akoby bolo auto v pohybe aj keď iba tak stojí na parkovisku. Presne taký je nový Seat Leon. Na dvere dokonca klope jeho trojdverová verzia, ktorá bude ešte športovejšia.
Rovnako športovo pôsobí aj interiér tretej generácie modelu Leon. Obzvlášť s najvyššou výbavou FR to vyzerá vo vnútri Leonu nádherne, no z interiéru je trochu cítiť nadradenosť Golfu. Ak človek presadne z Golfu s najvyššou výbavou do najlepšie vybaveného Leonu, na prvý pohľad postrehne športovú orientáciu interiéru. Vo Volkswagene sa však aj tak postarali o to, aby mal Leon od Golfu istý odstup. V Golfe je viac dekoračných materiálov, takže interiér pôsobí trochu hodnotnejšie. Tiež displej na stredovej konzole môže byť v Golfe oveľa lepší (väčší a s lepším rozlíšením). Samozrejme, treba si priplatiť vyše 2 000 eur, no tá možnosť tam je. V Seate nie.
Znie to síce tak trochu hlúpo – priplácať za väčší displej na stredovej konzole, no ten obrovský „monitor“ vyzerá v Golfe tak dobre, že ostatné autá (či už Golf alebo Octavia) pôsobia bez neho ako chudobnejší príbuzní Golfu. Smutné však je, že Volkswagen to tak chce mať. Zámer je taký, aby bol Golf stále aspoň o chlp lepší.
Priestorovo však Leon za Golfom nijako nezaostáva. Miesta na zadných sedadlách je naozaj dosť. Úplne postačujúca je aj veľkosť batožinového priestoru, ktorý má objem identický s Golfom.
Overená kvalita
Najvyššia výbava FR, ktorú malo nami testované auto, sa dá kombinovať iba s tromi najsilnejšími motormi. My sme si vyskúšali naftový motor 2.0 TDI, ktorý je pod kapotou Leonu vyladený na 110 kW (150 k). Dalo by sa povedať, že tento motor nás veľmi milo prekvapil, no pravdupovediac sme od neho ani nič iné nečakali. Je príjemne kultivovaný, má pohotové reakcie na plynový pedál, slušný ťah a spotrebu porovnateľnú so slabším motorom 1.6 TDI.
V meste Leon 2.0 TDI nepotrebuje viac ako šesť litrov nafty na 100 km. Do šiestich litrov sa dá spotreba paliva udržať aj na diaľnici, kedy pri 130 km/h točí motor vďaka šesťstupňovej manuálnej prevodovke iba 2 100 ot./min. Mimo mesta mu na prejdenie 100 km stačí aj o liter nafty menej.
Športové gény
V súvislosti s novou podvozkovou platformou MQB sa často skloňuje aj zadná náprava. Univerzálnosť platformy totiž umožňuje montáž rôznych typov zadnej nápravy v závislosti od výkonu motora. Zatiaľ čo predné kolesá majú klasické zavesenie kolies typu McPherson, zadná náprava má v prípade výkonu motora nad 150 koní viacprvkové zavesenie. Tak je to nie len v prípade Leonu ale aj Octavie. Golf, ako aj Audi A3, má vzadu jednoduchú vlečnú nápravu iba s motormi do 105 koní. Všetky silnejšie už majú „multilink“.
Čo to znamená pre bežného užívateľa? Veľa nie. Je vysoko pravdepodobné, že bežný užívateľ rozdiel ani nezistí. Pravda je, že viacprvkové zavesenie kolies tlmí nerovnosti trochu lepšie a pri prejazde nerovnosťami je tichšie. Prax však ukazuje, že jazdné vlastnosti sú takmer na vlas rovnaké. Jazdili sme aj na Golfe s týmto motorom, ktorý mal vzadu viacprvkové zavesenie a v porovnaní s týmto Leonom, ktorý má vzadu jednoduchšiu tuhú nápravu, sme nejaké citeľné rozdiely neevidovali. Mali sme však pocit, že pruženie v Leone má trošku športovejšie naladenie, čo sa dá vzhľadom na charakter auta očakávať.
Resumé
Aké teda máme dojmy z nového Seatu Leon? Dalo by sa povedať, že je to taký krajší, štýlovejší a ešte aj lacnejší Volkswagen Golf. Vzhľadom na to, že Golf považujeme za jedno z najlepších áut vo svojej triede, Leon by malo byť dokonalé auto. Ostáva nám len konštatovať, že ani veľmi nie je čo kritizovať. Iste, drobné chybičky sa nájdu (menej dekoračných materiálov, menší displej), ale to ani nie sú chyby ako skôr politické regulácie koncernu Volkswagen.
Na druhej strane, Leon síce nemôže mať tak veľký displej ako Golf, no Golf nemôže mať kompletné osvetlenie z LED diód ako Leon. Nový Seat Leon je totiž jediným autom v nižšej strednej triede, ktoré za príplatok môže využívať LED svetlá nie len na denné svietenie, ale z LED diód sú vytvorené aj stretávacie a diaľkové svetlá. Vyzerá to úžasne a svieti to ešte lepšie. Ide naozaj o špičkovú technológiu, ktorú využívajú iba autá ako napríklad Audi A8. Drobné nedostatky teda ľahko vyvážia príjemné športové detaily, ktoré iste potešia milovníkov dynamického dizajnu.

Základná cena modelu – Seat Leon 1.2 TSI (63 kW) Entry: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Leon 2.0 TDI FR: 20 990 €
Registračná daň na testované auto: 397 €

 

Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1968
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
110 / 3500-4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
320 / 1750 – 3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
8,4
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
5,0 / 3,6 / 4,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
380 / 1220
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostná hmotnosť:
1305
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka (mm):
4271
Šírka (mm):
1816
Výška (mm):
1444
Rázvor (mm):
2634

Nový Seat Leon vyzerá ako Golf navlečený do toho najkvalitnejšieho talianskeho obleku. Podarí sa mu dostať sa z tieňa ikonického Golfu, alebo bude hrať aj naďalej iba druhé husle?