Patrím k tým šťastlivcom, ktorí mali možnosť zažiť minulú generáciu Leonu FR Sportstourer. Výborné vozidlo, ktoré budem svojmu okoliu tlačiť do hlavy ešte pár rokov. Aj preto boli moje očakávania od novej generácie celkom ambiciózne – no to je aj nová generácia!
Ako správne dieťa servisáka som odchovaný na kombíkoch nižšej strednej triedy. Síce turbodieselových, ale aj to sa počíta. Milujem logiku ich tvarov, no predovšetkým mi sedí ich konfekčná veľkosť, vďaka ktorej vedia hltať kilometre, no neobmedzuje ich ani na kľukatejších cestách. Skúsenosť navyše neraz ukázala, že niektoré kombiverzie jazdne profitujú z lepšieho rozloženia hmotnosti či dĺžky zadného previsu. Fyzika niekedy nepustí.
Nová doba
Takže tu je. Leon Sportstourer vo výbave FR so silným, tentoraz elektrifikovaným turbobenzínom TSI. A vyzerá výborne. Španieli veľmi dobre zvládli hru s plochami a linkami, čo má za následok automobil elegantný, no na správnych miestach dynamicky strihnutý. Ukážte mi prstom na krajší kombík!
Technofilov v tomto aute poteší celý rad gadgetov. To je zreteľné už pri prvom kontakte so zadnou časťou. Tá dostala pôsobivý svetelný podpis kontinuálnym LED pásom spájajúcim obe jednotky svetlometov. Jedinou zbytočnosťou sú potom len koncovky výfukov, ktoré sú – podľa najnovších trendov – falošné.
Zatiaľ, čo by niektorí šeroslepci predsa vedeli nazvať zovňajšok Leonu podarenou evolúciou, interiér sa zmenil na nepoznanie. Takmer úplne zmizol klímapanel, ktorý bol nahradený dvojicou posuvných ovládačov pod plávajúcim displejom s uhlopriečkou 10”. A tie by možno fungovali dobre, keby boli podsvietené – v noci ich vďaka svitu inak výborného displeja nevidíte. Takže do faceliftu, prosíme, podsvietiť.
K.I.T.T.
Nebyť tejto drobnosti je interiér pozoruhodne bezchybný. Dizajnéri opäť predviedli skvelú prácu s uhlami a plochami, všetko je kvalitne spracované a dojem veľmi vzdušný. Aby aj nie, keď si na viac ako metrovom zadnom previse vozíte 620 litrov batožinového priestoru s (na pomery triedy) plnohodnotným sedením pre piatich. Alebo celkom plnohodnotným spaním pre dvoch. Je na vás, čo si vyberiete, ja som vyskúšal obe. Schválené na festivaly!
Na novom Leone je medzigeneračne veľmi dobre cítiť posun do digitálnej doby. Nový infotainmentový systém SEAT Connect je o niekoľko generácii inde než jeho predchodca. Umožňuje takmer intímne spojenie auta a vášho telefónu. Také intímne, že si viete vytvoriť svoj profil s rôznymi nastaveniami auta, ktorý do istej miery supluje funkciu diaľkového ovládania auta.
Chcete si skontrolovať, či máte zamknuté? Nech sa páči. Potrebujete si skontrolovať, koľko máte najazdených kilometrov či paliva v nádrži? Pravdepodobne nie, v Leone ale môžete. Do niektorých funkcií auta môžete na diaľku aj zasahovať, prípadne cez svoj primárny profil kontrolovať auto so zapnutým sekundárnym profilom (napr. keď požičiate auto svojim deťom.)
Multitalentovaný čávo
Všetky tieto prvky naznačujú, že vzniká úplne nová generácia prepojených vozidiel, ktoré patria do 21. storočia. Svoje k tomu môže povedať aj pohonná jednotka 1,5 eTSI so 110 kW (150 k), ktorá je vďaka pomoci elektromotora veľmi pružná prakticky v celom funkčnom spektre svojich otáčok.
Motor si dobre rozumie aj s novou shift-by-wire DSG prevodovkou, aj s vašou peňaženkou – s reálnou kombinovanou spotrebou okolo 6 litrov na stovku. Tak čo, stačí to na obhájenie titulu univerzálneho premiestňovadla? To si píšte. A ak potrebujete potvrdenie, pozrite sa do cenníka.
Základná cena modelu – SEAT Leon ST Reference 1.0 TSI 90: 17 120 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon FR ST 1.5 eTSI DSG: 24 490 €
Euro NCAP: 5* (2020)
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + štartér-generátor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110(150)/5000-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250/1500-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,7 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5.6 - 6.4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 620 |
Objem nádrže [l]: | 45 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1410 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4642 |
Šírka [mm]: | 1799 |
Výška [mm]: | 1437 |
Rázvor [mm]: | 2684 |