TEST: SEAT Leon FR ST⎜Technotronic Flow

2849
Zdroj: František Pisarovič

Patrím k tým šťastlivcom, ktorí mali možnosť zažiť minulú generáciu Leonu FR Sportstourer. Výborné vozidlo, ktoré budem svojmu okoliu tlačiť do hlavy ešte pár rokov. Aj preto boli moje očakávania od novej generácie celkom ambiciózne – no to je aj nová generácia!

Ako správne dieťa servisáka som odchovaný na kombíkoch nižšej strednej triedy. Síce turbodieselových, ale aj to sa počíta. Milujem logiku ich tvarov, no predovšetkým mi sedí ich konfekčná veľkosť, vďaka ktorej vedia hltať kilometre, no neobmedzuje ich ani na kľukatejších cestách. Skúsenosť navyše neraz ukázala, že niektoré kombiverzie jazdne profitujú z lepšieho rozloženia hmotnosti či dĺžky zadného previsu. Fyzika niekedy nepustí.

Keby som mal byť auto, chcel by som vyzerať ako Leon
Zdroj: František Pisarovič

Nová doba

Takže tu je. Leon Sportstourer vo výbave FR so silným, tentoraz elektrifikovaným turbobenzínom TSI. A vyzerá výborne. Španieli veľmi dobre zvládli hru s plochami a linkami, čo má za následok automobil elegantný, no na správnych miestach dynamicky strihnutý. Ukážte mi prstom na krajší kombík!

Metrový zadný previs ukrýva gigantický batožinový priestor s objemom 620 litrov. Say what?
Zdroj: František Pisarovič

Technofilov v tomto aute poteší celý rad gadgetov. To je zreteľné už pri prvom kontakte so zadnou časťou. Tá dostala pôsobivý svetelný podpis kontinuálnym LED pásom spájajúcim obe jednotky svetlometov. Jedinou zbytočnosťou sú potom len koncovky výfukov, ktoré sú – podľa najnovších trendov – falošné.

Spojenie dvoch jednotiek zadných svetlometov LED pásikom je praktické, sexy a mali by ste ho uctievať. Ako ja.
Zdroj: František Pisarovič

Zatiaľ, čo by niektorí šeroslepci predsa vedeli nazvať zovňajšok Leonu podarenou evolúciou, interiér sa zmenil na nepoznanie. Takmer úplne zmizol klímapanel, ktorý bol nahradený dvojicou posuvných ovládačov pod plávajúcim displejom s uhlopriečkou 10”. A tie by možno fungovali dobre, keby boli podsvietené – v noci ich vďaka svitu inak výborného displeja nevidíte. Takže do faceliftu, prosíme, podsvietiť.

Interiér je perfektný. To hovorím len preto, lebo „dokonalý“ znie príliš chrumkavo.
Zdroj: František Pisarovič

K.I.T.T.

Nebyť tejto drobnosti je interiér pozoruhodne bezchybný. Dizajnéri opäť predviedli skvelú prácu s uhlami a plochami, všetko je kvalitne spracované a dojem veľmi vzdušný. Aby aj nie, keď si na viac ako metrovom zadnom previse vozíte 620 litrov batožinového priestoru s (na pomery triedy) plnohodnotným sedením pre piatich. Alebo celkom plnohodnotným spaním pre dvoch. Je na vás, čo si vyberiete, ja som vyskúšal obe. Schválené na festivaly!

Pracovisko vodiča vyzerá dôstojne, vzdušne a dynamicky. Zaujímavá, no v tomto prípade vydarená kombinácia
Zdroj: František Pisarovič

Na novom Leone je medzigeneračne veľmi dobre cítiť posun do digitálnej doby. Nový infotainmentový systém SEAT Connect je o niekoľko generácii inde než jeho predchodca. Umožňuje takmer intímne spojenie auta a vášho telefónu. Také intímne, že si viete vytvoriť svoj profil s rôznymi nastaveniami auta, ktorý do istej miery supluje funkciu diaľkového ovládania auta.

Chcete si skontrolovať, či máte zamknuté? Nech sa páči. Potrebujete si skontrolovať, koľko máte najazdených kilometrov či paliva v nádrži? Pravdepodobne nie, v Leone ale môžete. Do niektorých funkcií auta môžete na diaľku aj zasahovať, prípadne cez svoj primárny profil kontrolovať auto so zapnutým sekundárnym profilom (napr. keď požičiate auto svojim deťom.)

Áno, aj vzadu sa budete cítiť veľmi príjemne a vzdušne
Zdroj: František Pisarovič

Multitalentovaný čávo

Všetky tieto prvky naznačujú, že vzniká úplne nová generácia prepojených vozidiel, ktoré patria do 21. storočia. Svoje k tomu môže povedať aj pohonná jednotka 1,5 eTSI so 110 kW (150 k), ktorá je vďaka pomoci elektromotora veľmi pružná prakticky v celom funkčnom spektre svojich otáčok.

A to dokonca aj vtedy, keď sa tam budete chcieť (musieť) vyspať. Overené!
Zdroj: František Pisarovič

Motor si dobre rozumie aj s novou shift-by-wire DSG prevodovkou, aj s vašou peňaženkou – s reálnou kombinovanou spotrebou okolo 6 litrov na stovku. Tak čo, stačí to na obhájenie titulu univerzálneho premiestňovadla? To si píšte. A ak potrebujete potvrdenie, pozrite sa do cenníka.

Základná cena modelu – SEAT Leon ST Reference 1.0 TSI 90: 17 120 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon FR ST 1.5 eTSI DSG: 24 490 €
Euro NCAP: 5* (2020)
Záruka: 5 rokov/100 000 km
Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + štartér-generátor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/5000-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:217
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,7
Spotreba - kombi [l/100 km]: 5.6 - 6.4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:620
Objem nádrže [l]:45
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1410
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]: 4642
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1437
Rázvor [mm]:2684