TEST: Renault Talisman | Zaslúžená zmena

8380

Renault Talisman je jedno prekrásne auto, ktoré bude vyzerať mlado ešte pekných pár rokov. No najväčším argumentom proti kúpe Talismanu boli rozhodne ponúkané motory s malou kubatúrou. Francúzi milujú radikálne riešenia, ale tie sa nie vždy stretnú s pochopením. Nový dvojlitrový naftový motor by však mohol zahrať na strunu tým, ktorí nefandia malým motorom vo veľkých autách.

Vyzeralo to skutočne zvláštne, keď ste sa pozreli do cenníka tohto veľkého pohodlného sedanu a narazili ste výhradne na 1,6-litrové naftové a benzínové motory. Tento zvláštny pohľad je už minulosťou, keďže do ponuky pribudol naftový dvojliter a 1,8-litrový benzínový štvorvalec.

No a nestáva sa často, že si dokážem vyskúšať testovacie auto zo všetkých sedadiel na trase dlhej vyše 1 600 kilometrov. Renault Talisman nám robil spoločnosť na ceste na autosalón vo Frankfurte.

Neodolateľný

Je skutočne náročné nájsť uhol, z ktorého by Talisman nevyzeral minimálne vynikajúco. Jeho svetelný podpis je už dnes prakticky štandardom medzi modelmi značky, no aj naďalej zostáva na cestách neprehliadnuteľný či už cez deň, alebo v noci.

Vo výbave Initiale Paris dostanete 19-palcové disky s grafikou piatich Eiffelových veží, ktoré obopína set poriadne širokých pneumatík s rozmerom 245/40.

NEPREHLIADNITE:

1 600 kilometrov

Málokedy si dokážem vychutnať takéto pohodlné auto na podobne dlhej trase. Čakať od podobného auta niečo menej ako skvelé jazdné vlastnosti na diaľnici, je skutočne zbytočné. Moja cesta sa začala na zadných sedadlách, kde som svojich 186 centimetrov mohol natiahnuť do ľubovoľného smeru.

Priestor na zadných sedadlách je štedrý. Keď cestujete vo dvojici, vzadu si dokážete spraviť hotové „letisko”.

Drobnou nevýhodou pre pasažierov vyšších než som ja môže byť znížená línia strechy. Pri vzpriamenom posede mi zostával nad hlavou maximálne jeden centimeter voľného miesta. Z hľadiska priestoru na nohy som nemal absolútne žiadny problém a po posunutí sedadla spolujazdca vpred už dvojnásobne.

Sedadlá sú výborné. Zadok vás začne tlačiť až po dlhých stovkách kilometrov. Mňa konkrétne až po vyše 700.

Musím však vzniesť miernu kritiku k tvrdosti sedadiel. Koncom jednej aj druhej 800 kilometrov dlhej „štreky“ som cítil dotlačený zadok. Kto z vás ma však videl vo videách, je mu jasné, že nie som človek, ktorý by mal práve najpohodlnejšie pozadie.

Dvojliter

Nový dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 147 kW/200 koní je presne tým, čo Renault Talisman roky potreboval. Veľký motor má lepšie reakcie na stlačenie plynového pedálu a jeho 400 Nm krútiaceho momentu je k dispozícii od 1750 ot./min.

Nový 2-litrový naftový štvorvalec potreboval Talisman ako soľ.

Úprimne však musím povedať, že motor nepôsobí nijak výrazne temperamentným dojmom, čo môže mať na svedomí aj 7-stupňová dvojspojková prevodovka EDC. Tá radí rozvážne, no niekedy dokáže podržať motor v zbytočne vysokých otáčkach. Prevodovka má ešte jednu drobnú charakteristiku.

Prevodovka EDC má svoje slabé miesta, no nejde o žiadne zásadné pochybenia.

Pri zvolení spiatočky počas parkovania si musíte počkať viac než jednu sekundu, kým sa zaradí prevodový stupeň. Znie to síce ako hlúposť, no počas rýchleho parkovacieho manévru vás to môže prekvapiť.

Interiér je veľmi príjemný, plný mäkkej kože a kvalitných materiálov.

Auto však krásne sedelo aj pri rýchlosti 228 km/h na neobmedzených úsekoch nemeckých diaľnic a skrývalo pocitovú rýchlosť v štýle prémiového sedanu. Cez čelné sklo sa pri maximálnej rýchlosti pozeráte s dojmom, že cestujete rýchlosťou o povedzme 50 km/h nižšou.

Odzrkadlenie

Veľký motor so sebou priniesol aj očakávane príjemnú spotrebu. Na diaľnici si tento pohodlný sedan vypýtal 6,5 litra nafty na 100 km, čo je vynikajúci výsledok.

Systém 4CONTROL vylepšuje jazdé vlastnosti, no napríklad vám aj zmenšuje nádrž auta. Bez neho má auto namiesto 47 litrov objem nádrže 51 litrov.

Mimo mesta však spotreba spadla na očakávanú hranicu nad piatimi litrami a v meste zas vyskočila na 8 litrov. Presne to, čo sme od Renaultu chceli, aj splnil. Talisman je presne tým autom, akým mal byť už od začiatku.

Základná cena modelu – Renault Talisman TCe 160 EDC GPF: 27 290 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Talisman Blue dCi 200 EDC: 40 360 €
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147(200)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,8
Spotreba paliva (mesto-mimo-kombi) [l/100 km]:5,5-6,0/4,6-4,7/4,9-5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:515
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1595-1650
Rozmer pneumatík:245/40 R19
Dĺžka [mm]:4849
Šírka [mm]:1868
Výška [mm]:1463
Rázvor [mm]:2808