TEST: Renault Megane RS | Zabudnite na čísla

2690

Som presvedčený, že autá kategórie „hot-hatch“ dosahujú v tomto období svoj výkonový vrchol. Fyzika skrátka nepustí. Výrazne väčší výkon ako 300 koní sa aj tak nedá preniesť na cestu cez predné kolesá, takže ďalší vývoj sa bude musieť ubrať iným smerom. V Renaulte už sú na správnej stope.

Všetko sa to začalo v roku 1976, keď múdrym hlavám vo Wolfsburgu napadlo napchať pod kapotu malého auta silný motor. Vznikol Volkswagen Golf GTI prvej generácie a okamžite zožal obrovský úspech. Predstavoval cestu, ako sa za relatívne málo peňazí dostať k športovému vozeniu. Navyše to bolo praktické auto vhodné na každodenné používanie. Takýto úspešný recept nikdy nenechá konkurenciu príliš dlho ľahostajnou, takže postupne začali prichádzať podobné autá až vznikla samostatná kategória „hot hatch“.

Podstata týchto áut sa dodnes nezmenila a stále sa tešia veľkej obľube. V poslednej dobe sa však okrem výkonu začína dávať viac dôrazu na praktickosť. V segmente, ktorý na začiatku tvorili výlučne „trojdveráky“, dnes už trojdverové auto nenájdete. Vraj si to žiada trh, ale nižšie výrobné náklady na iba jeden typ karosérie namiesto dvoch výrobcovia určite radi privítali.

Obhajca titulu

Minulá generácia Meganu RS bola podľa môjho názoru najlepším „hot-hatchom vo svojej triede až do príchodu prepĺňanej Hondy Civic Type R. Deviata generácia pozíciu Meganu značne ohrozila a desiata ho zosadila z trónu. Renault Sport teraz vracia úder. Nový Megane RS stráca na Type R celých 40 koní výkonu, ale čísla v tomto prípade už totiž nie sú až také dôležité. Totiž 300 koní je už hranica, kedy sa pre efektívnosť prenosu výkonu na cestu oplatí použiť radšej pohon 4×4. Navyše, podľa môjho názoru je pocit z jazdy aj tak dôležitejší ako samotné čísla. To auto vás musí skrátka baviť. Pokiaľ chcete to najrýchlejšie, dajte si do rovnice výkon, krútiaci moment a hmotnosť a kalkulačka vám vypľuje víťaza. Ak sú pre vás však emócie dôležitejšie, nebolo by rozumné hneď na začiatku odpísať slabších konkurentov.

Nová jedna-osmička má síce menší zdvihový objem, ale zato vyšší výkon.

Menší ale výkonnejší

Nová generácia Meganu má paradoxne menší motor ako jej predchodca. Dvojliter bol nahradený „jedna-osmičkou“. Už základná verzia s výkonom 280 koní a krútiacim momentom 390 Nm je však silnejšia ako najsilnejšia verzia predošlého modelu. Od nižšieho objemu si výrobca sľubuje osempercentné zníženie spotreby paliva. Zázraky však nečakajte. V meste budete aj normálnym tempom jazdiť za desať litrov. Diaľničné presuny maximálnou povolenou rýchlosťou sme zvládali za 9 l/100 km. Pri 130 km/h motor spolupracujúci so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou pracuje pri 3 000 ot./min. Po okreskách sa dá jazdiť aj za 7 až 7,5 l/100 km, ale pod sedem litrov sa s týmto autom zrejme nedostanete.

Červené prešívanie, karbónové dekorácie, hliníkové pedále a najmä alcantarový volant s červenou ryskou v strede. Megane RS má všetko, čo má sprány hot -hatch mať.

Doba počítačová

Keď ste chceli v minulej generácii Meganu RS aktivovať športový režim, museli ste sa cez ovládanie rádia pod volantom dostať do akéhosi tajného menu. Dnes si všetko naťukáte na obrovskom „televízore“ na stredovej konzole. Existujú dokonca dve cesty, ako sa do športového režimu dostať, ale aj keď sú obe efektné a zdanlivo jednoduché, manipulácii s displejom sa nevyhnete (hlavne pokiaľ nechcete športový, ale vlastný režim Perso). Okrem pádiel pod volantom, ktoré sú trochu vysoko (resp. by mohli byť dlhšie), vám bude pripomínať časy, kedy ste ešte fičali na Need for Speed aj zvuk motora. Vie krásne strieľať do výfuku, ale interiér je celkom dobre odhlučnený, takže tie pľuvance počujete akoby z veľkej diaľky. No a zrejme kvôli nadpriemernému odhlučneniu, ktoré je v športovej verzii auta trochu nežiaduce, vysiela Megane RS falošný zvuk motora do interiéru cez reproduktory. Keby znel prirodzenenepoviem nič, ale znie rovnako úprimne ako smiech platenej spoločníčky.

Na výber je niekoľko grafík digitálneho prístrojového panela.

Dverami napred

Predošlý Megane RS bol skvelý ako celok, ale asi najlepší bol na ňom jeho podvozok. V extrémnych situáciách vedel byť aj mierne pretáčavý. Trochu som sa bál, čo s touto skvelou „povahovou črtou“ urobí natáčanie zadných kolies v novej generácii. V prvý deň som jazdil normálne a zoznamoval sa s autom. Už pri bežnej jazde je natáčanie zadných kolies skvelá vec. Auto je vďaka tomu oveľa obratnejšie. Vodičovi stačia na zmenu smeru oveľa menšie pohyby volantom.

Vďaka hydraulickým dorazom tlmičov nie je jazda neznesiteľne nepohodlná ani na 19-palcových kolesách.

V druhý deň sme sa už poznali lepšie, a tak som sa rozhodol prvýkrát zoznámiť plynový pedál s koberčekom. Bývam na kopci, pričom stúpanie sa začína dlhou rovinkou, nasleduje pravouhlá ľavá cez horizont a po krátkej rovinke dlhý vracák do kopca. Naletel som do neho zámerne vysokou rýchlosťou, veď teda nech nové RS-ko ukáže, čo je v ňom. Keď tu zrazu, predbieha ma vlastný zadok! Chytil som taký pretáčavý šmyk, že to chcelo skoro plnú kontru. Zrazu som mal na tvári úsmev od ucha k uchu. Takéto hravé auto? V roku 2018? To som teda nečakal.

Resumé

Nechcem robiť nejaké unáhlené závery, ale nový Megane RS má šancu vziať si pomyselnú korunu kategórie hot-hatch” späť. Jeho podvozok je geniálny. Ešte lepší ako u predchodcu. Vďaka natáčaniu zadných kolies je ešte obratnejší a v podstate nepozná pojem nedotáčavosť. Predná náprava drží prakticky v akomkoľvek tempe a pokiaľ by sa aj zákruta nečakane utiahla, zadné kolesá vám pomôžu utiahnuť aj stopu. Perfektné! Navyše, vďaka hydraulickým dorazom tlmičov nie je nový Megane RS neznesiteľne tvrdý ani na 19-tkach. No a to sa bavíme ešte len o štandardnom modeli s automatom. Ešte to možno nie je na jednoznačné víťazstvo, ale verzia Cup so samosvorom a manuálnou prevodovkou má prvenstvo už teraz prakticky isté.

Základná cena modelu – Renault Megane RS Energy TCe 280: 27 090 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Megane RS Energy TCe 280 EDC: 28 690 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km

Registračná daň: 2 300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1798
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:205 (280)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:390 /2400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,5/6,2/7,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:384/1247
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1430
Rozmer pneumatík:235/40 R18
Dĺžka [mm]:4372
Šírka [mm]:1874
Výška [mm]:1445
Rázvor [mm]:2669