TEST: Renault Megane R.S. – život s celebritou

1997

Dalo by sa povedať, že Renault Mégane RS je najrýchlejšou „predokolkou“ na svete. Na slávnom nemeckom okruhu Nürburgring totiž žiadne sériové auto s pohonom predných kolies nedosiahlo lepší čas. Aký je však každodenný život s touto hviezdou?

Mégane RS vyzerá perfektne. Nízke a široké kupé so športovými líniami je vo verzii RS ešte viac prikrčené k zemi. Aj nápravy sú širšie, takže rozšírený Mégane so športovými nárazníkmi pôsobí naozaj drsne. Testované auto je navyše špeciálny kus z edície Red Bull. Táto séria vznikla na oslavu partnerstva Renaultu a tímu F1 Red Bull Racing, keď tento tím získal v roku 2011 titul majstra sveta vo Formule 1. Red Bullu sa podarilo vyhrať aj minuloročnú sezónu a situácia sa bude opakovať. Prvú fotografiu Méganu RS z novej špeciálnej edície Red Bull Racing sme uverejnili v minulom čísle.

Praktický športiak

Praktické športové auto je niečo ako politik konajúci v prospech blaha spoločnosti. Napriek tomu by sme mohli Mégane RS takto titulovať. Veď poskytuje vnútorný priestor ako každý iný Renault Mégane, takže bez problémov odvezie štyroch dospelých. Aj batožinový priestor má použiteľných 344 litrov. Mégane RS je teda praktický ako ktorýkoľvek hatchback nižšej strednej triedy. Pravdaže, pokiaľ sa bavíme o trojdverových modeloch. Pre väčšinu ľudí totiž predstavuje absencia zadného páru dverí problém, no pre bezdetný pár to problém byť nemusí. Po praktickej stránke je na tom teda Mégane RS veľmi dobre.
Kvalita interiéru zodpovedá nižšej strednej triede, no treba dodať, že v tomto prípade Renault pridal poriadnu dávku korenia. Množstvo športových detailov vytvára v aute tú pravú športovú atmosféru správneho hot-hatchu. Špeciálnou kapitolou sú škrupinové sedadlá Recaro. Hneď v prvý deň som si do tvrdej bočnice tak narazil ľavú polku, že som ešte aj ďalší deň musel sedieť iba na pravej. Nastupovanie a vystupovanie z týchto sedadiel si teda vyžaduje aspoň základy akrobatiky, no ich bočné vedenie naozaj stojí za to. Neviem, či existuje iné sériové auto (okrem Porsche 911 GT3), v ktorom sú takéto extrémne športové sedadlá.

Čarovné tlačidlo

Po nedávnej modernizácii je dvojlitrový turbomotor pod kapotou Méganu RS vyladený na 195 kW (265 k). Predtým to bolo 184 kW (250 k). Tomu, že by mal tento agregát až tak vysoký výkon, nič nenasvedčuje. Pri normálnej jazde je motor tichý a dokonca by som povedal, že má aj menšiu „turbodieru“. Vlastne možno ani nie turbodieru, ale v nižších otáčkach skrátka nemá motor žiadne výbušné naladenie. Keď sa človek snaží, mimo mesta sa dá jazdiť aj za sedem litrov. Na diaľnici, kedy pri 130 km/h točí motor približne 3 000 ot./min., nám palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu okolo 9 l/100 km. V meste však treba rátať s desiatimi litrami.
Za relatívne vysokú spotrebu sa však Mégane RS dokáže odmeniť dynamikou z ríše snov. Stačí, že sa ručička otáčkomera prehupne cez 3 000 ot./min. a začína poriadne divadlo. Ešte lepšie to však je, ak na chvíľku podržíte tlačidlo, ktorým sa vypína stabilizačný systém. Aktivuje sa športový režim a motor sa prebudí. Oproti „civilnému“ režimu sú vyššie aj voľnobežné otáčky a tento športovo vyladený agregát je pripravený vydať zo seba okamžite maximum. Aj reakcie na plynový pedál sú oveľa živšie a motor pekne ťahá už od tých najnižších otáčok. Chutia mu však aj tie vyššie. Pri ubratí plynu či pri preradení si motor občas odpľuje do výfuku, z ktorého sa potom ozývajú nádherné výstrely v štýle rally špeciálov.

Cestná formula

Podvozok Renaultu Mégane RS je dosť tvrdý. Jasné, v rámci zachovania športových jazdných vlastností to v podstate ani inak byť nemôže. Jazdiť však po slovenských cestách na tomto aute, ktoré má športovejšie naladený podvozok Cup a navyše príplatkové 19-palcové disky kolies, je hotové utrpenie. Aj toto auto síce malo športový podvozok Cup, no našťastie „iba“ 18-palcové disky, čo mu dosť pomohlo. Áno, stále je to dosť tvrdé, no dokázal by som s týmto autom žiť každý deň. „Devätnástky“ s červeným ráfikom sú síce nádherné, no na naše cesty je to zbytočný a pomerne drahý špás.

Resumé

Milujem hot-hatche. Sú to sakramentsky rýchle autá, no ešte stále sú vhodné aj na každodenné jazdenie. Veď Mégane RS má celkom slušný kufor, odvezie štyroch ľudí a pritom do sedačky dokáže zatlačiť skoro tak silno, ako Subaru WRX STi, ktoré sme testovali v aprílovom čísle. To je však úplne iná kategória. Skrátka, hot-hatche sú proste skvelé a Renault Mégane RS nepochybne patrí na špičku tejto triedy.

Základná cena modelu – Renault Mégane R.S.: 29 590 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane R.S.+ Cup: 31 190 €
Registračná daň na testované auto: 1697 €

Motor
Typ motora:
zážihový, radový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1998
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
195 / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
360 / 3000-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
254
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
6,0
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
9,8 / 6,2 / 7,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
344
Objem nádrže (l):
60
Pohotovostná hmotnosť:
1462
Rozmer pneumatík:
225/40 R18
Dĺžka (mm):
4312
Šírka (mm):
1804
Výška (mm):
1423
Rázvor (mm):
2640