Nová vlna – tak by sa dala nazvať modelová ofenzíva Renaultu v posledných mesiacoch. Po výbornom Cliu teraz prichádza na náš trh aj úplne nový Captur. Vyrazí nám dych podobne, ako to dokázal jeho prízemný súrodenec? Má na to všetky predpoklady.
Jasné, Captur bolo vždy celkom dobré auto a svoju prácu určite vykonalo, no zároveň sa mi zdalo trocha smiešne. Nie, nemyslím humorné ani dôvtipné. Jednoducho smiešna bublinka na kolesách so zásuvkou namiesto schránky pred spolujazdcom.
Oh là là!
Týmto dňom je však definitívne koniec. Prichádza úplne nový Captur, ktorý vychádza opäť z Clia. Vzhľadom na to, že súčasné Clio však medzigeneračne nezanedbateľne dospelo, podobný charakterový posun postihol aj Captur. Na prvý pohľad je citeľný najmä nárast v dĺžke – o 105 mm viac v porovnaní s predchodcom. Rázvor náprav sa zväčšil o 33 mm, do výšky podrástol o 10 mm a do šírky nabral 19 mm.
Captur preto zažil pôsobivý skok v oblasti proporcií a vzhľadu, ktorý sa posunul bližšie k aktuálnemu portfóliu značky. Predná časť adaptovala svetlomety s typickým „banánovým” svetelným podpisom a menšou maskou chladiča s veľkým logom.
Po bokoch dostal Captur výrazné prelisy, ktoré ho opticky zoštíhľujú a elegantne nadväzujú na prepracovanú zadnú časť s úplne novou koncepciou svetlometov. Na želanie si viete vybrať až zo štyroch farieb strechy: čiernej, sivej, bielej a oranžovej. Zaujímavosťou je napríklad balík „Look”, vďaka ktorému môže mať Captur niektoré dekoračné prvky terénneho oplastovania v oranžovej alebo bielej farbe.
Nádych prémie
Byť prémiový je dnes zjavne trendy. Vie o tom aj Renault, ktorý zobral interiér predchádzajúcej generácie a nechal si z neho len vtipne vyriešenú priehradku pred spolujazdcom. Palubná doska je úplne nová a nachádza svoj pôvod taktiež v súčasnom Cliu.
To znamená, že je vzorne spracovaná a používa prekvapivo kvalitné mäkčené materiály. V testovanom Capture navyše pocitovú hodnotu interiéru zvyšoval balík Ambiance, vďaka ktorému sú všetky dekoračné plochy kabíny potiahnuté veľmi zaujímavým a na dotyk príjemným čalúnením v oranžovej farbe.
Prvým základným vnemom, ktorý po nasadnutí do Capturu nadobudnete, je teda pocit naozaj vysokej kvality. A pýtate sa na tie ďalšie? Vzdušnosť alebo priestrannosť, nájdete tu obe. Okolo vodiča sa nachádza množstvo odkladacích priestorov a pohodlne sa zmestia všetci cestujúci, aj keď sa tu na pomery crossoverov sedí celkom vysoko.
Zadní pasažieri určite nebudú trpieť nedostatkom priestoru či komfortu – zadná lavica Capturu sa dá pozdĺžne posúvať až v rozpätí 16 centimetrov. Jednoducho tak viete zvýšiť objem batožinového priestoru Capturu z prevádzkových 404 litrov až na pekných 536 litrov. Ak sa rozhodnete sedadlá nadobro sklopiť, vznikne až 1275 litrov priestoru s rovnou podlahou, musíte však ponechať dvojité dno vo vyššej polohe.
Presuňme sa však zozadu opäť dopredu. Situácia za volantom Capturu najviac pripomína pohodlné kreslo v obývačke s naozaj dobrým výhľadom do každej strany. Pozornosť tu púta šikovný systém infotainmentu Easy Link. Vyzerá veľmi dobre, je prehľadný a v testovanej verzii disponoval 7” displejom s tromi dlaždicami. Samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay a Android Auto. Displej má prekvapivo vysoké rozlíšenie a odozvu na dotyk v reálnom čase.
Tým sa elegantne dostávame k ovládaniu multimediálneho systému na páčke pod volantom. Je intuitívne a praktické, no pri prepínaní skladieb otočným ovládačom by si zaslúžil rýchlejšie reakcie. To je však jedinou pehou na kráse úplne nového volantu, ktorý má príjemne hrubý veniec a drží sa takmer dokonale. Tu špeciálne oceňujem presun ovládania tempomatu na jeho ľavé rameno.
Výbušná povaha
Dosť bolo rečí, je čas prebudiť k životu inovovaný trojvalec 1,0 TCe, ktorý je priamou evolúciou rozšíreného agregátu 0,9 TCe. Netradične využíva nepriame vstrekovanie paliva, čo ho možno robí menej efektívnym, avšak oveľa vhodnejším do mesta a na krátke trasy vďaka tomu, že v ňom nevzniká veľké množstvo karbónových usadenín. Takýto motor nepotrebuje ani filter pevných častíc.
A ako jazdí? Aj v testovanej, slabšej verzii podáva svojich 74 kilowattov (100 koní) výkonu veľmi výbušne, čo naznačuje vrchol krútiaceho momentu 160 newtonmetrov už pri 2750 ot./min. Približne do tejto hranice sa derie s neúprosným zápalom, po štyroch tisíckach však relatívne rýchlo zvädne, čo len potvrdzuje jeho mestské zameranie. Z nuly je na stovke za 13,3 sekundy a zrýchľuje až do 173 km/h.
Je však príkladne úsporný. Mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 5,2 l na stovku, pri diaľničných presunoch atakovala príjemných 6,7 l. V meste si vypýta 6,5 l na stovku.
Dospeli aj jazdné vlastnosti Capturu. Dostal typicky mäkké naladenie, no smerová stabilita auta tým rozhodne neutrpela. V zákrutách tak dokáže vodiča vyslovene pobaviť, k čomu prispieva dobrá kontrola nad presunmi hmotnosti medzi kolesá umiestnené v rohoch karosérie. Prekvapivo benevolentná je aj elektronická stabilizácia, ktorá vám jemné excesy za jeho volantom odpustí. Z „obývačkovej“ sedacej súpravy sa tak stáva prekvapivo zábavný nástroj na cesty!
Dobrý deal!
Za testovanú výbavu Intens s testovanou motorizáciou si Renault pýta rovných 16 000 €. Po zrátaní plusov (veľa) a mínusov (málo) Capturu teda prídeme na to, že vo svojej novej generácii ide o veľmi zaujímavú ponuku v rámci triedy. Je dobre poskladaný, veľmi priestranný a živý – pričom sa naň v novej generácii aj naozaj dobre pozerá. Toto vám vyšlo, dámy a páni z Renaultu.
Základná cena modelu – Renault Captur TCe 100 Zen: 13 900 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Captur TCe 100 Intens: 16 000 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Euro NCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 74 (100)/5000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 160/2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 173 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 13,3 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 6,0-6,3/4,5-4,6/5,1-5,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 404-536 |
Objem nádrže [l]: | 48 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1265-1391 |
Rozmer pneumatík: | 215 / 60 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4227 |
Šírka [mm]: | 1797 |
Výška [mm]: | 1576 |
Rázvor [mm]: | 2639 |