TEST: Renault Captur | Čas na zmenu

1449
Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS

Nová vlna – tak by sa dala nazvať modelová ofenzíva Renaultu v posledných mesiacoch. Po výbornom Cliu teraz prichádza na náš trh aj úplne nový Captur. Vyrazí nám dych podobne, ako to dokázal jeho prízemný súrodenec? Má na to všetky predpoklady.

Jasné, Captur bolo vždy celkom dobré auto a svoju prácu určite vykonalo, no zároveň sa mi zdalo trocha smiešne. Nie, nemyslím humorné ani dôvtipné. Jednoducho smiešna bublinka na kolesách so zásuvkou namiesto schránky pred spolujazdcom.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Tu končí všetka sranda. Captur sa v novej generácii vyrysoval do oveľa atletickejšej podoby, a to je len dobre.

Oh là là!

Týmto dňom je však definitívne koniec. Prichádza úplne nový Captur, ktorý vychádza opäť z Clia. Vzhľadom na to, že súčasné Clio však medzigeneračne nezanedbateľne dospelo, podobný charakterový posun postihol aj Captur. Na prvý pohľad je citeľný najmä nárast v dĺžke – o 105 mm viac v porovnaní s predchodcom. Rázvor náprav sa zväčšil o 33 mm, do výšky podrástol o 10 mm a do šírky nabral 19 mm.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Na cestu pozerá cez Full LED Pure Vision svetlomety, ktoré robia z diaľkového režimu takmer nepotrebnú vec.

Captur preto zažil pôsobivý skok v oblasti proporcií a vzhľadu, ktorý sa posunul bližšie k aktuálnemu portfóliu značky. Predná časť adaptovala svetlomety s typickým „banánovým” svetelným podpisom a menšou maskou chladiča s veľkým logom.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Ja prisahám, že toto je prvé auto na svete, ktoré skutočne vyzerá ako sneakery od Nike.

Po bokoch dostal Captur výrazné prelisy, ktoré ho opticky zoštíhľujú a elegantne nadväzujú na prepracovanú zadnú časť s úplne novou koncepciou svetlometov. Na želanie si viete vybrať až zo štyroch farieb strechy: čiernej, sivej, bielej a oranžovej. Zaujímavosťou je napríklad balík „Look”, vďaka ktorému môže mať Captur niektoré dekoračné prvky terénneho oplastovania v oranžovej alebo bielej farbe.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Začínam mať pocit, že sa pomaly stiera rozdiel medzi koncepčnými autami a sériovkami. Uvedomuje si to niekto?

Nádych prémie

Byť prémiový je dnes zjavne trendy. Vie o tom aj Renault, ktorý zobral interiér predchádzajúcej generácie a nechal si z neho len vtipne vyriešenú priehradku pred spolujazdcom. Palubná doska je úplne nová a nachádza svoj pôvod taktiež v súčasnom Cliu.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Interiér je niečo medzi pohodlným miestom na šoférovanie a na život. Verte mi, dá sa tu jazdiť aj v pyžame

To znamená, že je vzorne spracovaná a používa prekvapivo kvalitné mäkčené materiály. V testovanom Capture navyše pocitovú hodnotu interiéru zvyšoval balík Ambiance, vďaka ktorému sú všetky dekoračné plochy kabíny potiahnuté veľmi zaujímavým a na dotyk príjemným čalúnením v oranžovej farbe.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Volant sa perfektne drží a má príjemne hrubý veniec s bleskurýchlym vyhrievaním. Tempomat je tam, kde má byť

Prvým základným vnemom, ktorý po nasadnutí do Capturu nadobudnete, je teda pocit naozaj vysokej kvality. A pýtate sa na tie ďalšie? Vzdušnosť alebo priestrannosť, nájdete tu obe. Okolo vodiča sa nachádza množstvo odkladacích priestorov a pohodlne sa zmestia všetci cestujúci, aj keď sa tu na pomery crossoverov sedí celkom vysoko.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Tieto „fotelky“ sú silnou stránkou interiéru Capturu. Poskytujú dostatok komfortu, aj výborné bočné vedenie.

Zadní pasažieri určite nebudú trpieť nedostatkom priestoru či komfortu – zadná lavica Capturu sa dá pozdĺžne posúvať až v rozpätí 16 centimetrov. Jednoducho tak viete zvýšiť objem batožinového priestoru Capturu z prevádzkových 404 litrov až na pekných 536 litrov. Ak sa rozhodnete sedadlá nadobro sklopiť, vznikne až 1275 litrov priestoru s rovnou podlahou, musíte však ponechať dvojité dno vo vyššej polohe.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Batožinový priestor má v základnom usporiadaní 404 litrov, vie sa však zväčšiť na 536 l posunutím zadnej lavice až o 16 centimetrov.

Presuňme sa však zozadu opäť dopredu. Situácia za volantom Capturu najviac pripomína pohodlné kreslo v obývačke s naozaj dobrým výhľadom do každej strany. Pozornosť tu púta šikovný systém infotainmentu Easy Link. Vyzerá veľmi dobre, je prehľadný a v testovanej verzii disponoval 7” displejom s tromi dlaždicami. Samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay a Android Auto. Displej má prekvapivo vysoké rozlíšenie a odozvu na dotyk v reálnom čase.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Infotainment Easy Link je presne taký, ako znie. Moderný, jednoducho ovládateľný a najmä rýchly

Tým sa elegantne dostávame k ovládaniu multimediálneho systému na páčke pod volantom. Je intuitívne a praktické, no pri prepínaní skladieb otočným ovládačom by si zaslúžil rýchlejšie reakcie. To je však jedinou pehou na kráse úplne nového volantu, ktorý má príjemne hrubý veniec a drží sa takmer dokonale. Tu špeciálne oceňujem presun ovládania tempomatu na jeho ľavé rameno.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Aj na tejto skupine tlačidiel je poznať, že Renault zapracoval na ergonómii svojich interiérov. Všetko čo potrebujete, je poruke

Výbušná povaha

Dosť bolo rečí, je čas prebudiť k životu inovovaný trojvalec 1,0 TCe, ktorý je priamou evolúciou rozšíreného agregátu 0,9 TCe. Netradične využíva nepriame vstrekovanie paliva, čo ho možno robí menej efektívnym, avšak oveľa vhodnejším do mesta a na krátke trasy vďaka tomu, že v ňom nevzniká veľké množstvo karbónových usadenín. Takýto motor nepotrebuje ani filter pevných častíc.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Nerád to priznávam, ale päťstupňová manuálna prevodovka je skôr slabinou Capturu. Mechanickejšia odozva by nezaškodila.

A ako jazdí? Aj v testovanej, slabšej verzii podáva svojich 74 kilowattov (100 koní) výkonu veľmi výbušne, čo naznačuje vrchol krútiaceho momentu 160 newtonmetrov už pri 2750 ot./min. Približne do tejto hranice sa derie s neúprosným zápalom, po štyroch tisíckach však relatívne rýchlo zvädne, čo len potvrdzuje jeho mestské zameranie. Z nuly je na stovke za 13,3 sekundy a zrýchľuje až do 173 km/h.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Digitálny prístrojový panel je štandardne vo výbave Intense. Je to jedna z tých investícií, ktoré sa oplatia.

Je však príkladne úsporný. Mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 5,2 l na stovku, pri diaľničných presunoch atakovala príjemných 6,7 l. V meste si vypýta 6,5 l na stovku.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Prejav litrového trojvalca s výkonom 74 kilowattov (100 koní) je špecificky výbušný, ale efektívny. Netrpí nedostatkom sily.

Dospeli aj jazdné vlastnosti Capturu. Dostal typicky mäkké naladenie, no smerová stabilita auta tým rozhodne neutrpela. V zákrutách tak dokáže vodiča vyslovene pobaviť, k čomu prispieva dobrá kontrola nad presunmi hmotnosti medzi kolesá umiestnené v rohoch karosérie. Prekvapivo benevolentná je aj elektronická stabilizácia, ktorá vám jemné excesy za jeho volantom odpustí. Z „obývačkovej“ sedacej súpravy sa tak stáva prekvapivo zábavný nástroj na cesty!

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Konečne rozumné kolesá. Testovaný kus bol vybavený pneuimatikami s profilom 215/60 R17, ktoré významne prispeli ku komfortu jazdy.

Dobrý deal!

Za testovanú výbavu Intens s testovanou motorizáciou si Renault pýta rovných 16 000 €. Po zrátaní plusov (veľa) a mínusov (málo) Capturu teda prídeme na to, že vo svojej novej generácii ide o veľmi zaujímavú ponuku v rámci triedy. Je dobre poskladaný, veľmi priestranný a živý – pričom sa naň v novej generácii aj naozaj dobre pozerá. Toto vám vyšlo, dámy a páni z Renaultu.

Renault Captur Intens 1,0 TCe test AUTOGRATIS
Ani ja som to úplne nečakal, ale nový Captur je vlastne veľmi rozumná voľba. Jednoducho si za 16 000 € kúpite auto, ktoré vás dostane všade kam chcete ísť, ak nie ste masochista. A to nie je zlý deal.

Základná cena modelu – Renault Captur TCe 100 Zen: 13 900 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Captur TCe 100 Intens: 16 000 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Euro NCAP: 5* (2019)

Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:74 (100)/5000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:160/2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:13,3
Spotreba - kombi [l/100 km]:6,0-6,3/4,5-4,6/5,1-5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:404-536
Objem nádrže [l]:48
Prevádzková hmotnosť [kg]:1265-1391
Rozmer pneumatík:215 / 60 R17
Dĺžka [mm]:4227
Šírka [mm]:1797
Výška [mm]:1576
Rázvor [mm]:2639