TEST: Renault Arkana E-TECH |…nechajte sa viezť

2744
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

SUV kupé je tým najväčším krokom francúzskej značky v poslednej dobe. Hľadať konkurenciu Arkane od Renaultu je takmer nemožné. Stojí ale za to?

Ani vy ste sa nevedeli dočkať príchodu prvého SUV kupé z Francúzska? Presne tak, bola ním Arkana. Ešte v roku 2019, kedy zažila svoj debut na ruskom trhu. Rovnako ako Sputnik V, aj ona najprv začala tam, a potom sa pomaly prepracovala smerom na západ. Na rozdiel od vakcíny však nerozdelila spoločnosť na dva tábory. Spôsobila skôr nadšenie a obdiv. Názov Arkana má viacero významov. Jedným z nich je tajomstvo. A v prípade verzie E-TECH a výbavy RS Line to skutočne platí. Nezaujímajte sa o pohon, nechajte ho tajomstvom. A nechajte sa viezť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

E-TECH z Formule 1

Psychológia je neskutočná, čo? Práve teraz, keď vás vyzývam, aby ste sa nezaujímali, sa zaujímate o to viac. Nuž dobre. Konfigurácia E-TECH 145 vychádza z technológií, ktoré Renault používa aj vo Formule 1. Má systémových 143 koní a pod kapotou 1,6-litrový benzínový štvorvalec so samostatným výkonom 94 koní. Batéria má navyše kapacitu iba 1,2 kWh, čo značí pomoc pri rozjazdoch a na krátkych rovinkách, no žiadnu čisto elektrickú jazdu na dlhé cesty. Poháňané sú pritom iba predné kolesá. Renault sľubuje, že v meste dokáže vďaka hybridnej kombinácii jazdiť až 80 % času na elektrinu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Doplnením elektromotora auto takmer vôbec nepribralo. S hmotnosťou tesne nad 1,4 tony je jazda veľmi svižná, brzdenie absolútne predvídateľné a prejazd zákrutami živý a sebaistý. Veniec volantu je o niečo širší, ako by si vyžadovala najšportovejšia verzia. Sedačky sú ideálnym spojením medzi športovosťou a komfortom. Chaotické sú iba reakcie prudkého stlačenia plynového pedála vo vysokých rýchlostiach. Nech som sa snažil, ako som chcel, nedokázal som zistiť, prečo zrýchlenie z diaľničného tempa na maximálku 172 km/h trvalo raz viac a raz menej za nezmenených cestných podmienok.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S jazdnými režimami nevymýšľajte

Arkana E-TECH ponúka hneď niekoľko jazdných režimov. Systém Multi-Sense ponúka možnosť My Sense na každodennú jazdu, Eco s ohľadom na spotrebu a Sport na výkon. A tu sa dostávame naspäť k téze tohto testu. Nechajte sa viezť. V tomto prípade môžem zodpovedne povedať, že rozdiel medzi režimami je minimálny a v prípade Sport sa prejavuje viac zvýšeným hlukom z motora ako rapídnym nárastom výkonu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Konštruktéri vo Francúzsku odviedli pri Arkane dokonalý kus práce. S vylaďovaním systému si dali záležať a automatický režim My Sense je jednoducho to najlepšie, čo môžete mať nastavené. Ideálny pomer medzi komfortom, dynamikou a efektivitou. Tabuľková spotreba 4,9 l/100 km je reálna a príliš nenarastie ani v meste a ani na diaľnici. Na druhej strane, maximálnou rýchlosťou sa rozhodne nesnažte jazdiť. Karoséria ju síce znesie bez zaváhania, ale hybridný pohon E-TECH si v nej nevoľká. Navyše s vybitou batériou sa priemerná spotreba bez problémov vyšplhá pokojne na 8 litrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Keď sa pozriete Arkane tvárou v tvár, asi vám ako prvé nenapadne praktickosť. Ani nemusí, to nie je cieľom. Celkom ma však prekvapil objem batožinového priestoru od 480 litrov. Priestoru na zadných sedadlách je tiež dostatok. Stiesnene sa nebude cítiť ani dospelák na dlhšej ceste.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Renault Arkana sme v našej redakcii testovali hneď vo viacerých verziách. Technológia E-TECH nás príjemne prekvapila a pokiaľ jazdíte v medziach normálnosti, ponúka vám príjemné vozenie sa s dávkou imidžu, ktorý len tak inde nenájdete. Vy si len môžete užívať jazdu a, ako sme už hovorili, nechať sa viezť.

Základná cena modelu – Renault Arkana Zen TCe 140 EDC: 24 850 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Arkana R.S. Line E-TECH 145: 31 750 €
Záruka: 5 rokov (100 000 – 150 000 km) / 12 rokov prehrdzavenie zvnútra / 3 roky na lak / 8 rokov (160 000 km) akumulátor
EuroNCAP: 5* (2019)

Registračná daň: 130 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)]:105(143)
Najvyšší krút. moment [Nm.]:148 (spaľovací) / 205 (elektromotor)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,8
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:480
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 510
Dĺžka [mm]:4 568
Šírka [mm]:1 821
Výška [mm]:1 576
Rázvor [mm]:2 720