TEST: Peugeot 308 | V utajení

Peugeot 308 prešiel nedávno modernizáciou. Dizajnéri sa však postarali o to, aby sa to nikto nedozvedel.

3798

Už prišiel čas aj na auto roka 2014. Tri roky sú relatívne krátky čas, ale v dnešnej uponáhľanej dobe je to v automobilovom priemysle polovica životného cyklu modelu a najvyšší čas na jeho modernizáciu. Načo však meniť niečo, čo bolo porotou tvorenou európskymi motoristickými novinármi vyhlásené za auto roka? Pre Peugeot je tento titul akýmsi potvrdením, že svoju robotu odviedli dobre. Čas ale nepustí. Dizajnéri preto 308-mičku inovovali, ale iba veľmi miere. Aby sa nepovedalo. Základné črty ostali zachované. Hlavnou zmenou je presunutie loga z kapoty do novej masky chladiča, ktorej dizajn lepšie korešponduje s najnovšími modelmi tejto francúzskej automobilky.

Dizajn až na prvom mieste

Vo vnútri sa toho zmenilo, hádam, ešte menej. Nová je asi len grafika multimediálneho systému. Dizajn palubnej dosky je aj naďalej veľmi čistý, s minimom ovládacích prvkov… a bohužiaľ, aj s minimom odkladacích priestorov. Nerátajte s tým, že si tu niekde odložíte mobil či nebodaj nápoj. Čo sa týka priestrannosti, tam sme nezaznamenali žiadne nedostatky. Vzadu to na pohľad vyzerá možno trochu stiesnene, ale štyria priemerne vysokí dospelí sa v tomto aute odvezú bez problémov.

Na čistý dizajn palubnej dosky s minimom ovládacích prvkov sú dizajnéri asi patrične hrdý. Napriek ergonomickým nedostatkom nezmenili vôbec nič.

Známa technika

Modernizácia Peugeotu 308 je predovšetkým o technike. Kvôli emisnej norme Euro 6.2 prešiel zmenami turbodúchadlom prepĺňaný benzínový trojvalec 1.2 PureTech (96 kW) a dvojlitrový turbodiesel dostal 8-stupňový automat od japonskej spoločnosti Aisin. Úplnou novinkou je 1,5-litrový vznetový motor. Nami testované auto však nemalo pod kapotou nič z uvedeného. My sme dostali známu „jedna-šestku“ BlueHDi vyladenú na 88 kW. Nový motor totiž ani zatiaľ nie je v ponuke, podobne ako ani 8-stupňová prevodovka. My sme 308-mičku testovali síce taktiež s automatom od Aisinu, ale so 6-stupňovým, ktorý môžete poznať napríklad aj z modelu 208. Je to celkom vydarená prevodovka. Koniec koncov o tom svedčí aj spotreba paliva. Mimo mesta sa dá s týmto autom jazdiť aj za menej ako 5 litrov nafty na 100 km. Na diaľnici nám pri rýchlosti 130 km/h palubný počítač vyrátal priemer 5,5 litra, zatiaľ čo otáčkomer ukazoval 2 300 ot./min. V meste som toho veľa nenajazdil, ale minimálne so šiestimi litrami treba počítať.

Otáčkomer je obrátený, takže pri zrýchľovaní idú ručičky prístrojov oproti sebe

Resumé

Ak sú Francúzi v niečom naozaj dobrí, tak je to v prvom rade dizajn a potom naftové motory. Ani táto „jedna-šestka“ nemá chybu a stále patrí medzi to najlepšie na trhu. V kombinácii so 6-stupňovým automatom funguje tiež výborne, pričom spotreba oproti manuálu nijako dramaticky nenarástla. Ak teda zvažujete kúpu naftového rodinného hatchbacku s automatickou prevodovkou, oplatí sa navštíviť aj predajcu Peugeotov. Za prijateľnú cenu získate stále veľmi moderné a dizajnovo zaujímavé auto s úsporným motorom a vydarenou prevodovkou.

Základná cena modelu – Peugeot 308 1.2 PureTech Access: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 1.6 BlueHDi EAT6 Allure: 20 990 €
Záruka: 4 roky/80 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1560
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5-10,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,4/3,6/3,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:420/1228
Objem nádrže [l]:52,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:1275-1506
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4253
Šírka [mm]:1804
Výška [mm]:1457
Rázvor [mm]:2620