Kedysi, v 60-tych rokoch, bol Opel tou automobilkou, ktorá prinášala závan amerického sna do Európy. Robili autá, ktoré zvládali úlohu každodenných približovadiel, a zároveň nestrácali sex-appeal. Vrátili sa staré časy s pomocou nových technológií?
O prechode Opelu pod krídla francúzskeho koncernu PSA si môžete myslieť všeličo. Svoje som o tom ako dlhoročný fanúšik značky mienil aj ja. Po skúsenostiach s novou Corsou som musel priznať, že vďaka implementácii technológií od Francúzov môžu dostať produkty z Rüsselsheimu celkom nový rozmer a vrátiť sa k zabudnutým vlastnostiam.
Exhibicionista
Scenár sa opakuje aj v prípade veľkého, ekologického a veľmi červeného Grandlandu X. Už na prvý pohľad sa od akéhokoľvek rozumného prevedenia líši čiernou kapotou a strechou. Testované prevedenie je totiž verzia Hybrid 4, ktorá svoj technický pôvod nachádza v Peugeote 3008 Hybrid4 (bez medzery, chápete, to je úplne iné).
Aby som bol presnejší, pod kapotou a v karosérii tohto Grandlandu sa nachádzajú až tri motory – dva elektrické a jeden spaľovací, ktoré dávajú systémový výkon dovedna 300 koní a pohon všetkých štyroch kolies. Opel si ho aktuálne cení na 45 990 €, čo nie je málo. Ale to nie je ani 300 koní.
Zvonku sa Grandland snaží všetkými spôsbmi presvedčiť, že je špeciálna snehová vločka v lavíne SUV. Okrem spomínaného dvojfarebného lakovania na to používa aj 19″ disky kolies a… to je vlastne všetko. Úprimne, nič ďalšie ani nie je treba, trocha všedný styling štandardného Grandlandu po jemných úpravách vynikol.
Je to Opel, čiže tomu, že by sa malo na ceste diať niečo špeciálne, nenasvedčuje ani jeho interiér. Od verzií s nižším výkonom sa vlastne ničím neodlišuje. Ťažko povedať, či je to dobre, alebo zle – už štandardný interiér Grandlandu je príjemným miestom na život. Má však svoje charakteristické črty, akými je napríklad horšia ergonómia a najmä záplava imitácie klavírneho laku, ktorá príde zaprášená už z výroby. A z princípu.
Samostatnou kapitolou je infotainment, ktorý si požičal koncernový hardvér aj softvér, no dokázal udržať líniu so systémami z Opelov pod taktovkou GM. Určite tomu pomáha aj prítomnosť fyzického panelu klimatizácie čoraz viac absentujúceho z francúzskych výrobkov.
Je tu dostatok miesta pre 5 pasažierov ľubovoľnej výšky a ich batožinu. Teda, ako sa to vezme – vďaka batériám je objem batožinového priestoru len 390 litrov. Konkurencia v tomto ohľade ponúka viac, nebudeme si klamať.
SUV v teplákoch
Je tu aj niekoľko ohľadov, v ktorých konkurencia viac za danú cenu jednoducho neponúkne. Grandland X je oproti svojmu francúzskemu bratovi takmer o 3 000 € lacnejší, čo sa vôbec neodráža na jeho jazdnom prejave. Pod kapotou pracuje tá istá zostava zložená zo štvorvalca 1.6 TURBO (147 kW/200 k) a predného elektromotora s výkonom Octavie 1,9 TDI – 81 kW (110 k). Akoby to nestačilo, zadnú nápravu tlačí v smere jazdy elektromotor s výkonom 83 kW (113 k).
A pozor, teraz prichádza chyták. Sila sa na cestu neprenáša cez konvenčný, mechanický, pohon všetkých štyroch kolies. Namiesto toho funguje zadná náprava ako samostatná jednotka, ktorá sa aktivuje podľa potreby a pomôže tej prednej. Ako je to napríklad pri systéme Haldex, len trocha simulovanejšie.
Takéto riešenie prináša aj menšie mechanické straty pri prenose energie a vyššiu efektivitu, navyše nie je problém využiť plne elektrický dojazd až 59 kilometrov na jedno nabitie. Presne tak, nabitie – Grandland X je totiž plug-in hybrid, takže ho môžete dobiť nielen z rekuperácie, ale aj zo zásuvky. Doplna to trvá 1 hodinu 50 minút pri príkone 7,4 kW, z domácej zásuvky si prichystajte jeden výdatnejší spánok (7 h. 10 min.).
Hlavnou devízou plug-in hybridného pohonu však nie je ani tak jeho úspornosť ako kopanec, ktorým vystrelí 1875 kg vážiace vozidlo do rúk tretieho Newtonovho zákona. Ak nie ste pripravení a čakáte decentné postrknutie, prípadne plynulý a ťažkopádny nárast výkonu v štýle GT, ste na omyle. Pomocou prekvapivo ľahkých ovládacích prvkov Grandlandu sa dá časopriestor na povel zrýchliť.
Spočiatku si na výrazný charakter elektromotorov budete zvykať, no rýchlo sa skamarátite. Predsa nič nepoteší viac, ako keď si vlastnou kinetickou energiou vybrzdíte ostrý štart na ďalšej červenej! Jedinou chybou na kráse celého systému môže byť takmer absentujúci zvukový prejav. Prepĺňanú „jedna-šestku“ počujete, no do celkového zážitku z auta vám to veľa neprisipieva.
Rýchlo a rozumne
Tabuľkovo vyzerajú údaje o spotrebe Grandlandu X neuveriteľne – 1,6 litra na stovku je skutočne neuveriteľné číslo. Sučasná metodika však započítava aj prvých 59 kilometrov výlučne na nabitú batériu, čiže po minutí elektrickej energie stúpa aj spotreba Grandlandu. Tá sa však ustáli na príjemných piatich až šiestich litroch paliva na stovku prejdených kilometrov. Navyše si vždy ponechá časť batérie nabitú pre potrebu náhleho zrýchlenia.
Podobne ako jeho brat Peugeot 3008, aj Opel Grandland X Hybrid 4 je rozumným muscle-carom pre moderného Európana. Ako moderný Európan však dáva zmysel jedine vo svojom prirodzenom prostredí. Napríklad v garáži s wallboxom, odkiaľ môže každé ráno vyraziť s plnou batériou a reálne ušetriť trocha toho ľadu pre trpiace medvede. Či by však dával zmysel aj na parkovisku pred panelákom, to si nie som istý. Ale ako demonštrácia moderných technológií funguje skvelo. A za nezanedbateľne menšie peniaze ako súrodenec.
Základná cena modelu – Opel Grandland X 1.6 TURBO 4×2 Enjoy: 37 990 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Grandland X 1.6 TURBO 4×4 Ultimate: 45 990 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 5 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 435 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + 2x elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 147(200)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 300/3000 |
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]: | 221(300) |
Najvyšší krút. moment sústavy[Nm/ot./min.]: | 520 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 6,1 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 1,5-1,6 |
Elektrický dojazd WLTP (km) | 55-57 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 390 / 1528 |
Objem nádrže [l]: | 43 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1875 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4477 |
Šírka [mm]: | 1856 |
Výška [mm]: | 1609 |
Rázvor [mm]: | 2675 |