TEST: Opel Grandland X Hybrid 4 | Beťár

859
Zdroj: František Pisarovič

Kedysi, v 60-tych rokoch, bol Opel tou automobilkou, ktorá prinášala závan amerického sna do Európy. Robili autá, ktoré zvládali úlohu každodenných približovadiel, a zároveň nestrácali sex-appeal. Vrátili sa staré časy s pomocou nových technológií?

O prechode Opelu pod krídla francúzskeho koncernu PSA si môžete myslieť všeličo. Svoje som o tom ako dlhoročný fanúšik značky mienil aj ja. Po skúsenostiach s novou Corsou som musel priznať, že vďaka implementácii technológií od Francúzov môžu dostať produkty z Rüsselsheimu celkom nový rozmer a vrátiť sa k zabudnutým vlastnostiam.

Z koncernových trojičiek je Grandland X zďaleka najkonzervatívnejší. Čierna kapota a strecha mu však dodávajú šmrnc.
Zdroj: František Pisarovič

Exhibicionista

Scenár sa opakuje aj v prípade veľkého, ekologického a veľmi červeného Grandlandu X. Už na prvý pohľad sa od akéhokoľvek rozumného prevedenia líši čiernou kapotou a strechou. Testované prevedenie je totiž verzia Hybrid 4, ktorá svoj technický pôvod nachádza v Peugeote 3008 Hybrid4 (bez medzery, chápete, to je úplne iné).

Nemôžete mu uprieť, že už na pohľad je mohutný. Tento veľký Opel zvláda dojmológiu dobre.
Zdroj: František Pisarovič

Aby som bol presnejší, pod kapotou a v karosérii tohto Grandlandu sa nachádzajú až tri motory – dva elektrické a jeden spaľovací, ktoré dávajú systémový výkon dovedna 300 koní a pohon všetkých štyroch kolies. Opel si ho aktuálne cení na 45 990 €, čo nie je málo. Ale to nie je ani 300 koní.

Čierna strecha, kapota a spätné zrkadlá vyniknú aj pri pohľade zboku. Manta, Manta!
Zdroj: František Pisarovič

Zvonku sa Grandland snaží všetkými spôsbmi presvedčiť, že je špeciálna snehová vločka v lavíne SUV. Okrem spomínaného dvojfarebného lakovania na to používa aj 19″ disky kolies a… to je vlastne všetko. Úprimne, nič ďalšie ani nie je treba, trocha všedný styling štandardného Grandlandu po jemných úpravách vynikol.

Možno sa to nezdá, no variácia Opelu na tému SUV je dlhšia a nižšia ako sesterský Peugeot 3008
Zdroj: František Pisarovič

Je to Opel, čiže tomu, že by sa malo na ceste diať niečo špeciálne, nenasvedčuje ani jeho interiér. Od verzií s nižším výkonom sa vlastne ničím neodlišuje. Ťažko povedať, či je to dobre, alebo zle – už štandardný interiér Grandlandu je príjemným miestom na život. Má však svoje charakteristické črty, akými je napríklad horšia ergonómia a najmä záplava imitácie klavírneho laku, ktorá príde zaprášená už z výroby. A z princípu.

Nebojte sa, to strieborné v spodnej časti nárazníka nie sú výfuky. Bolo by to príliš pekné na to, aby to bola pravda.
Zdroj: František Pisarovič

Samostatnou kapitolou je infotainment, ktorý si požičal koncernový hardvér aj softvér, no dokázal udržať líniu so systémami z Opelov pod taktovkou GM. Určite tomu pomáha aj prítomnosť fyzického panelu klimatizácie čoraz viac absentujúceho z francúzskych výrobkov.

Interiér ostrého Grandlandu sa nijakým spôsobom nelíši od interiérov tupých Grandlandov. Tak či onak, cítite sa tu príjemne.
Zdroj: František Pisarovič

Je tu dostatok miesta pre 5 pasažierov ľubovoľnej výšky a ich batožinu. Teda, ako sa to vezme – vďaka batériám je objem batožinového priestoru len 390 litrov. Konkurencia v tomto ohľade ponúka viac, nebudeme si klamať.

Volant má prijemne hrubý veniec a logicky rozmiestnené tlačidlá. Z nepochopliteľných dôvodov však nemôže byť vyhrievaný.
Zdroj: František Pisarovič

SUV v teplákoch

Je tu aj niekoľko ohľadov, v ktorých konkurencia viac za danú cenu jednoducho neponúkne. Grandland X je oproti svojmu francúzskemu bratovi takmer o 3 000 € lacnejší, čo sa vôbec neodráža na jeho jazdnom prejave. Pod kapotou pracuje tá istá zostava zložená zo štvorvalca 1.6 TURBO (147 kW/200 k) a predného elektromotora s výkonom Octavie 1,9 TDI – 81 kW (110 k). Akoby to nestačilo, zadnú nápravu tlačí v smere jazdy elektromotor s výkonom 83 kW (113 k).

Výstrelky nečakajte ani v prípade prístrojového panela, ktorý je viac analógový ako digitálny. O to je však prehľadnejší.
Zdroj: František Pisarovič

A pozor, teraz prichádza chyták. Sila sa na cestu neprenáša cez konvenčný, mechanický, pohon všetkých štyroch kolies. Namiesto toho funguje zadná náprava ako samostatná jednotka, ktorá sa aktivuje podľa potreby a pomôže tej prednej. Ako je to napríklad pri systéme Haldex, len trocha simulovanejšie.

Miesta na zadných sedadlách je dosť. Nie je to úplné porno, ale s prehľadom stačí piatim ľuďom. Aj do šírky.
Zdroj: František Pisarovič

Takéto riešenie prináša aj menšie mechanické straty pri prenose energie a vyššiu efektivitu, navyše nie je problém využiť plne elektrický dojazd až 59 kilometrov na jedno nabitie. Presne tak, nabitie – Grandland X je totiž plug-in hybrid, takže ho môžete dobiť nielen z rekuperácie, ale aj zo zásuvky. Doplna to trvá 1 hodinu 50 minút pri príkone 7,4 kW, z domácej zásuvky si prichystajte jeden výdatnejší spánok (7 h. 10 min.).

V kufri by mohlo byť viac miesta – 390 litrov v tejto kategórii bohvieako neoslní.
Zdroj: František Pisarovič

Hlavnou devízou plug-in hybridného pohonu však nie je ani tak jeho úspornosť ako kopanec, ktorým vystrelí 1875 kg vážiace vozidlo do rúk tretieho Newtonovho zákona. Ak nie ste pripravení a čakáte decentné postrknutie, prípadne plynulý a ťažkopádny nárast výkonu v štýle GT, ste na omyle. Pomocou prekvapivo ľahkých ovládacích prvkov Grandlandu sa dá časopriestor na povel zrýchliť.

Tristokoňový plug-in hybridný systém ide úplne šialene. Jeho záťah vás prekvapí pri každej príležitosti.
Zdroj: František Pisarovič

Spočiatku si na výrazný charakter elektromotorov budete zvykať, no rýchlo sa skamarátite. Predsa nič nepoteší viac, ako keď si vlastnou kinetickou energiou vybrzdíte ostrý štart na ďalšej červenej! Jedinou chybou na kráse celého systému môže byť takmer absentujúci zvukový prejav. Prepĺňanú „jedna-šestku“ počujete, no do celkového zážitku z auta vám to veľa neprisipieva.

Napriek svojmu koncernovému pôvodu je to typický veľký Opel. To znamená aj excelentné predné sedadlá.
Zdroj: František Pisarovič

Rýchlo a rozumne

Tabuľkovo vyzerajú údaje o spotrebe Grandlandu X neuveriteľne – 1,6 litra na stovku je skutočne neuveriteľné číslo. Sučasná metodika však započítava aj prvých 59 kilometrov výlučne na nabitú batériu, čiže po minutí elektrickej energie stúpa aj spotreba Grandlandu. Tá sa však ustáli na príjemných piatich až šiestich litroch paliva na stovku prejdených kilometrov. Navyše si vždy ponechá časť batérie nabitú pre potrebu náhleho zrýchlenia.

Aj napriek istým chybám dáva Grandland X zmysel. Vyvažuje ich beťárskou povahou, dobrou cenou a dlhou zárukou.
Zdroj: František Pisarovič

Podobne ako jeho brat Peugeot 3008, aj Opel Grandland X Hybrid 4 je rozumným muscle-carom pre moderného Európana. Ako moderný Európan však dáva zmysel jedine vo svojom prirodzenom prostredí. Napríklad v garáži s wallboxom, odkiaľ môže každé ráno vyraziť s plnou batériou a reálne ušetriť trocha toho ľadu pre trpiace medvede. Či by však dával zmysel aj na parkovisku pred panelákom, to si nie som istý. Ale ako demonštrácia moderných technológií funguje skvelo. A za nezanedbateľne menšie peniaze ako súrodenec.

Základná cena modelu – Opel Grandland X 1.6 TURBO 4×2 Enjoy: 37 990 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Grandland X 1.6 TURBO 4×4 Ultimate: 45 990 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 5 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 435 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + 2x elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147(200)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300/3000
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]:221(300)
Najvyšší krút. moment sústavy[Nm/ot./min.]:520
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,1
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,5-1,6
Elektrický dojazd WLTP (km)55-57
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:390 / 1528
Objem nádrže [l]:43
Prevádzková hmotnosť [kg]:1875
Rozmer pneumatík:205/55 R19
Dĺžka [mm]:4477
Šírka [mm]:1856
Výška [mm]:1609
Rázvor [mm]:2675