TEST: Opel Corsa | Je späť!

965
Opel Corsa 1,2 GS Line

Pamätáte si ešte na starý dobrý Opel Corsa? Nie, nemyslím predchádzajúce dve generácie, ktoré nám trocha predčasne dospeli a stratili svoj pojašený charakter. Kdeže, myslím skôr na všetky tie predchádzajúce generácie, ktoré si získali srdcia mnohých práve vďaka svojmu hravému charakteru. Dámy a páni, Corsa je späť!

Určite sa pýtate sami seba, prečo som zrovna pri Corse zvolil takýto nadšený úvod. Má to svoje dôvody: s jej druhou generáciou som s čerstvým vodičákom zažil nezabudnuteľné chvíle a jej posledná generácia bola zasa prvým autom, ktoré som ako čerstvý novinár dostal na test. Priznávam, je to srdcovka.

Zdroj: Imgur
Zdroj: Imgur

Dôvodov na nadšenie je tu však viac. Predchádzajúca Corsa bola totiž jedným z posledných Opelov, ktorých vývoj riadilo General Motors. Ponúkla jednu z najmalátnejších jázd v triede a v každom smere pôsobila ako dospelé auto. Presne tak, ako to nerobí koncern PSA, v rámci ktorého po novom zdieľa platformu s Peugeotom 208 a Citroënom C3. Ako teda funguje fúzia nemeckých génov a DNA franúzskeho koncernu?

Opel Corsa 1,2 GS Line
Nová Corsa si zachováva DNA modelu, pričom už na prvý pohľad láka na cesty.

Unisex

Už na prvý pohľad je vám jasné, že nová Corsa bude úplne iným autom ako bol jej predchodca. Stratila svoj opticky obrovský predný previs, ktorý vymenila za vyrovnanejšie proporcie a trocha väčší rázvor kolies. Pozorné oko tiež zostane potešené z faktu, že medzigeneračne zhodila takmer 5 centimetrov z výšky, do šírky sa však roztiahla o necelé 3 centimetre.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Vzhľad Corsy bude starnúť oveľa pomalšie, ako pri sesterskom Peugeote 208 alebo Citroëne C3. Stavíme sa?

Esteticky vzdelané oko tiež ocení celkom nenápadný dizajn, ktorý sa drží na delikátnej hranici konzervativizmu a dizajnérskej agresie. Okrem toho však zotiera ešte jednu pomyselnú hranicu. Neviem, či ste si to všimli, ale Corsa sa prvýkrát v histórii vymanila z role čisto ženského automobilu. Jej novú generáciu môže rovnako sebavedomo sedlať staršia pani z piešťanského predmestia, drevorubač Pali z Lošonca, ale napríklad aj hipster z centra hlavného mesta.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Vzadu je Corsa príjemne sebavedomá. Potešia najmä detaily, napríklad skutočná dvojitá koncovka výfuku.

Sčasti preto, lebo si ju viete vybrať v benzínovej verzii, s dieselovým motorom alebo ako elektromobil, z väčšej miery to však bude práve vďaka jej univerzálnemu vzhľadu. Naša testovaná verzia GS Line sa navyše mohla pochváliť dvojfarebným lakovaním, efektnou dvojitou koncovkou výfuku alebo dynamicky strihnutými 17” diskami kolies. So svojou sýto oranžovou farbou Power sa síce snaží vykričať do sveta svoj temperamentný charakter, stále však bude za konzervatívnejšiu z koncernovej trojice.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Trocha ako teenager so šiltovkou otočenou naopak. Výraznému vzhľadu pomáha aj efektný oranžový lak.

V jednoduchosti je krása

Podobne svieži, no zároveň jemne konzervatívny tón sa preniesol aj do interiéru – a to je skvelá správa. Tam, kde by sme v Peugeote či Citroëne našli prístrojový panel inšpirovaný neskorým cyberpunkom, nachádzame v Corse tradičný prístrojový štít so známym menu palubného počítača a fyzickými budíkmi. V tradičnom zmysle pokračujeme aj ľahkým pohybom pravej ruky, ktorá nás dostáva k otočnému ovládaču klimatizácie. Teší sa aj ľavá ruka – namiesto trocha zmätočnej koncernovej páčky pod volantom sa v Corse tempomat ovláda na volante.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Kto by vnútri čakal architektúru PSA, nedočká sa. Interiér dostal absolútne svojstojný vzhľad.

Palubnej doske dominuje 7” dotykový displej infotainmentu, ktorý dostali Nemci do daru od PSA. Ako tušíte, dnes už poznáme aj rýchlejšie systémy, ten v Corse má však stále príjemné reakcie a veľmi decentnú grafiku. Nutnosť každý raz po nasadnutí do auta opäť prepínať rádio na Bluetooth príjem však nepoteší. Podobne, ako absencia ortopedicky certifikovaných sedadiel AGR, ktoré boli jedným z najpríjemnejších prvkov v minulej generácii rüsselsheimského bestselleru.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Palubná doska je príjemne orientovaná smerom k vodičovi. Červený priečny pásik ju efektívne oživuje.

Čo naopak celkom prekvapí, je vnútorný priestor. Áno, samozrejme, Corsa je stále malým autom a netreba od nej čakať zázraky, v rámci triedy a pôdorysu však patrí k tým lepším. Vpredu prekvapí ostro skosená podlaha pri spolujazdcových nohách, vzadu sa aj pri voľbe panoramatického strešného okna posadia komfortne dvaja dospelí europoidi. Ak však budú mať vyše 180 centimetrov, už musí prísť na kompromisy. Za nimi sa však stále nájde miesto pre 309 litrov batožinového priestoru a dojazdovú rezervu (!). Batožinový priestor je krásne kvadratický a o 7 centimetrov širší ako u predchodcu. A to sa počíta!

Opel Corsa 1,2 GS Line
Infotainment nezaprie koncernovú spriaznenosť so súrodencami, má však vlastnú, prehľadnú grafiku.

Motorová myš

Akokoľvek môže byť ponuka priestoru vzadu zaujímavá, mňa to zaujímalo najmä za volantom. Z predného sedadla som mal možnosť šéfovať jednotku s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kilowattov (130 koní), ktorý spolu s 230 newtonmetrami krútiaceho momentu dodávajú tri piesty a turbodúchadlo.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Najsilnejší variant 1,2-litrového prepĺňaného trojvalca je brutálne životaschopný. S Corsou vyslovene cvičí!

“Tej veci sa chce naozaj jazdiť,” napadá mi po prvých metroch jazdy. Ďalšie kilometre to len potvrdzujú. Relatívne ostré radenie, čiperné reakcie na plynový pedál a ochota motora ísť do otáčok. Pohonná sústava celkom precízne pracuje s dynamickým, no stále komfortným podvozkom a ochotne sa podvoľuje jazdnému režimu, do ktorého ju zaradíte. V Sporte drží výborný osemstupňový automat Corsu stále v ťahu, naopak, v režime Eco sa čarovne upokojí. Mapa plynového pedálu sa taktiež zmení na nepoznanie a nohu sa odrazu nemusíte báť poriadne zaboriť do podlahy.

Opel Corsa 1,2 GS Line
Ak máte dojem, že Corsa jazdí tak dobre, ako vyzerá, máte pravdu. Toto im v Rüsselsheime vyšlo!

Poteší aj spotreba tohto premotorovaného špunta. V meste Corsa dosiahla spotrebu 7,9 l/100 kilometrov, pri dlhodobej (naloženej) diaľničnej jazde sa ustálila na 7,4 litroch na stovku. Mimo mesta však vie ísť skutočne za málo, nerobí jej problém pohybovať sa okolo 6l/100 km.

Oui, natürlich

Pre všetkých, ktorí sa boja prechodu Opelu pod koncern PSA, alebo nedajbože majú stále fóbiu z trojvalcov, mám jeden odkaz: kašlite na to. Najnovšia Corsa dokazuje, že francúzske ingrediencie a nemecká precíznosť spolu dokážu fungovať v synergii. A nielen to – vďaka výbornému podvozku, potentnému motoru a šik vzhľadu môžem pokojne vyhlásiť, že je najmenší Opel lepší, ako kedykoľvek predtým.

Základná cena modelu – Opel Corsa 1.2 75k 5MT: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Corsa 1.2 130k 8AT: 17 590 €
Euro NCAP: 4 hviezdy – 2019
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 57 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96(130)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230/1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:208
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,6-6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:309
Objem nádrže [l]:44
Prevádzková hmotnosť [kg]:1233
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:4060
Šírka [mm]:1765
Výška [mm]:1433
Rázvor [mm]:2538