Pamätáte si ešte na starý dobrý Opel Corsa? Nie, nemyslím predchádzajúce dve generácie, ktoré nám trocha predčasne dospeli a stratili svoj pojašený charakter. Kdeže, myslím skôr na všetky tie predchádzajúce generácie, ktoré si získali srdcia mnohých práve vďaka svojmu hravému charakteru. Dámy a páni, Corsa je späť!
Určite sa pýtate sami seba, prečo som zrovna pri Corse zvolil takýto nadšený úvod. Má to svoje dôvody: s jej druhou generáciou som s čerstvým vodičákom zažil nezabudnuteľné chvíle a jej posledná generácia bola zasa prvým autom, ktoré som ako čerstvý novinár dostal na test. Priznávam, je to srdcovka.
Dôvodov na nadšenie je tu však viac. Predchádzajúca Corsa bola totiž jedným z posledných Opelov, ktorých vývoj riadilo General Motors. Ponúkla jednu z najmalátnejších jázd v triede a v každom smere pôsobila ako dospelé auto. Presne tak, ako to nerobí koncern PSA, v rámci ktorého po novom zdieľa platformu s Peugeotom 208 a Citroënom C3. Ako teda funguje fúzia nemeckých génov a DNA franúzskeho koncernu?
Unisex
Už na prvý pohľad je vám jasné, že nová Corsa bude úplne iným autom ako bol jej predchodca. Stratila svoj opticky obrovský predný previs, ktorý vymenila za vyrovnanejšie proporcie a trocha väčší rázvor kolies. Pozorné oko tiež zostane potešené z faktu, že medzigeneračne zhodila takmer 5 centimetrov z výšky, do šírky sa však roztiahla o necelé 3 centimetre.
Esteticky vzdelané oko tiež ocení celkom nenápadný dizajn, ktorý sa drží na delikátnej hranici konzervativizmu a dizajnérskej agresie. Okrem toho však zotiera ešte jednu pomyselnú hranicu. Neviem, či ste si to všimli, ale Corsa sa prvýkrát v histórii vymanila z role čisto ženského automobilu. Jej novú generáciu môže rovnako sebavedomo sedlať staršia pani z piešťanského predmestia, drevorubač Pali z Lošonca, ale napríklad aj hipster z centra hlavného mesta.
Sčasti preto, lebo si ju viete vybrať v benzínovej verzii, s dieselovým motorom alebo ako elektromobil, z väčšej miery to však bude práve vďaka jej univerzálnemu vzhľadu. Naša testovaná verzia GS Line sa navyše mohla pochváliť dvojfarebným lakovaním, efektnou dvojitou koncovkou výfuku alebo dynamicky strihnutými 17” diskami kolies. So svojou sýto oranžovou farbou Power sa síce snaží vykričať do sveta svoj temperamentný charakter, stále však bude za konzervatívnejšiu z koncernovej trojice.
V jednoduchosti je krása
Podobne svieži, no zároveň jemne konzervatívny tón sa preniesol aj do interiéru – a to je skvelá správa. Tam, kde by sme v Peugeote či Citroëne našli prístrojový panel inšpirovaný neskorým cyberpunkom, nachádzame v Corse tradičný prístrojový štít so známym menu palubného počítača a fyzickými budíkmi. V tradičnom zmysle pokračujeme aj ľahkým pohybom pravej ruky, ktorá nás dostáva k otočnému ovládaču klimatizácie. Teší sa aj ľavá ruka – namiesto trocha zmätočnej koncernovej páčky pod volantom sa v Corse tempomat ovláda na volante.
Palubnej doske dominuje 7” dotykový displej infotainmentu, ktorý dostali Nemci do daru od PSA. Ako tušíte, dnes už poznáme aj rýchlejšie systémy, ten v Corse má však stále príjemné reakcie a veľmi decentnú grafiku. Nutnosť každý raz po nasadnutí do auta opäť prepínať rádio na Bluetooth príjem však nepoteší. Podobne, ako absencia ortopedicky certifikovaných sedadiel AGR, ktoré boli jedným z najpríjemnejších prvkov v minulej generácii rüsselsheimského bestselleru.
Čo naopak celkom prekvapí, je vnútorný priestor. Áno, samozrejme, Corsa je stále malým autom a netreba od nej čakať zázraky, v rámci triedy a pôdorysu však patrí k tým lepším. Vpredu prekvapí ostro skosená podlaha pri spolujazdcových nohách, vzadu sa aj pri voľbe panoramatického strešného okna posadia komfortne dvaja dospelí europoidi. Ak však budú mať vyše 180 centimetrov, už musí prísť na kompromisy. Za nimi sa však stále nájde miesto pre 309 litrov batožinového priestoru a dojazdovú rezervu (!). Batožinový priestor je krásne kvadratický a o 7 centimetrov širší ako u predchodcu. A to sa počíta!
Motorová myš
Akokoľvek môže byť ponuka priestoru vzadu zaujímavá, mňa to zaujímalo najmä za volantom. Z predného sedadla som mal možnosť šéfovať jednotku s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kilowattov (130 koní), ktorý spolu s 230 newtonmetrami krútiaceho momentu dodávajú tri piesty a turbodúchadlo.
“Tej veci sa chce naozaj jazdiť,” napadá mi po prvých metroch jazdy. Ďalšie kilometre to len potvrdzujú. Relatívne ostré radenie, čiperné reakcie na plynový pedál a ochota motora ísť do otáčok. Pohonná sústava celkom precízne pracuje s dynamickým, no stále komfortným podvozkom a ochotne sa podvoľuje jazdnému režimu, do ktorého ju zaradíte. V Sporte drží výborný osemstupňový automat Corsu stále v ťahu, naopak, v režime Eco sa čarovne upokojí. Mapa plynového pedálu sa taktiež zmení na nepoznanie a nohu sa odrazu nemusíte báť poriadne zaboriť do podlahy.
Poteší aj spotreba tohto premotorovaného špunta. V meste Corsa dosiahla spotrebu 7,9 l/100 kilometrov, pri dlhodobej (naloženej) diaľničnej jazde sa ustálila na 7,4 litroch na stovku. Mimo mesta však vie ísť skutočne za málo, nerobí jej problém pohybovať sa okolo 6l/100 km.
Oui, natürlich
Pre všetkých, ktorí sa boja prechodu Opelu pod koncern PSA, alebo nedajbože majú stále fóbiu z trojvalcov, mám jeden odkaz: kašlite na to. Najnovšia Corsa dokazuje, že francúzske ingrediencie a nemecká precíznosť spolu dokážu fungovať v synergii. A nielen to – vďaka výbornému podvozku, potentnému motoru a šik vzhľadu môžem pokojne vyhlásiť, že je najmenší Opel lepší, ako kedykoľvek predtým.
Základná cena modelu – Opel Corsa 1.2 75k 5MT: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Opel Corsa 1.2 130k 8AT: 17 590 €
Euro NCAP: 4 hviezdy – 2019
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 57 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1199 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 96(130)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 230/1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,7 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,6-6,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 309 |
Objem nádrže [l]: | 44 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1233 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4060 |
Šírka [mm]: | 1765 |
Výška [mm]: | 1433 |
Rázvor [mm]: | 2538 |