TEST: Mini Countryman John Cooper Works | MAXI pre všetkých

1263
Zdroj: Ľuboš Hollý

Mini vždy vyrábalo autá kompaktnej veľkosti. Countryman predošlej generácie svojimi rozmermi siahal na modely nižšej strednej triedy, zvyšok modelovej rady sa však držal pri zemi. Súčasný „vidiečan“ ide ešte ďalej a stáva sa plnohodnotným zástupcom triedy kompaktných SUV.

Označenie John Cooper Works ostalo vyhradené iba niektorým modelom Mini. Bez zbytočného objasňovania histórie tohto názvu ide o najvýkonnejšie varianty modelovej rady. Nie som si ale istý, či si práve tento variant značky túto výsadu zaslúži a či by nemal ostať iba pre menšie a naozaj športové modely.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Novinka zvonku

Mini ako kompaktný crossover alebo menšie SUV? Vlastne prečo nie. Teraz sa už málokto hrá na presne definované triedy. Countryman oproti svojmu predchodcovi poriadne narástol a rozmermi nezaprie svojich príbuzných BMW X1, prípadne X2. Dizajnovo sa snaží odlíšiť od svojich súrodencov a vytvoriť akúsi vlastnú kategóriu.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Milý „kukuč“ nahradil agresívnejší výraz. Oválne predné svetlá vystriedali hranaté so zaujímavým podpisom denných lediek. Maska chladiča po novom zaberá podstatnú časť predku s odhodlaním požrať všetky autá pred sebou.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Zboku vyniknú veľké 20-palcové kolesá s troškou pneumatiky okolo. V porovnaní s predchodcom sú ochranné plastové lemy subtílnejšie a vo farbe karosérie. Len škoda použitia klavírneho laku, prípadné odreniny bude hned vidieť. Veľké dierované kotúče predných bŕzd prezrádzajú, že bude nutné krotiť poriadne stádo koní.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Zapustené aerodynamické kľučky dverí začína presadzovať viacero výrobcov a Mini nie je výnimkou. Nie som nadšený ich dizajnom, manipuláciou s nimi a ani tým, že dotykové zamykanie funguje iba na predných dverách.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

C-stĺpik dopĺňa plôška so znakom a názvom John Cooper Works a označením ALL4, ktorý prezrádza, že ide o model s pohonom všetkých štyroch kolies. Nemám nič proti nápisom na bočnej strane auta, len by sa možno dal využiť aj účelnejšie, podľa vkusu majiteľa. Čo tak meno alebo prezývka vodiča už priamo z výroby? Odlišne lakovaná strecha so spätnými zrkadlami v kontraste s karosériou a červené pruhy na kapote sú prebraté z predošlého modelu a naznačujú športové ambície tohto Mini.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Zadná časť pôsobí oproti predchodcovi trochu smutne. Chrómové prvky tu už nenájdete a  evidenčné číslo sa presunulo nižšie, čím vznikla príliš veľká plocha, narušená iba skoro neviditeľným znakom automobilky. Dojem však vylepšujú štyri reálne koncovky výfukov, ktoré sa dnes už veľmi nenosia.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Bez budíkov

Predchodca dokázal v interiéri upútať množstvom tlačidiel, kruhových a tlačidlových ovládačov, retro analógovými ukazovateľmi rýchlosti a otáčok… Nový Countryman, naopak, šokuje minimalizmom a snahou všetko zasadiť na veľký kruhový displej infotainmentu v strede palubnej dosky.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Bohaté rozmery displeja sú dokonale využité a môžete na ňom zobraziť rôzne typy údajov, ale možno práve kombinácia tých, ktoré potrebujete, nebude vždy možná. Napriek logike a prehľadnosti jednotlivých položiek menu s veľkými ikonami bude každý úkon odvádzať pozornosť od diania na ceste.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Materiály palubnej dosky na mňa pôsobia rozporuplne. Na jednej strane je potrebné pochváliť úsilie o použitie čo najväčšieho množstva recyklovaných materiálov, na strane druhej to uberá na luxusnom dojme. Hrubá a drsná tkanina z PET fliaš je iste dobrý nápad, ja si však v prémiovom modeli predstavujem na takto exponovanej časti interiéru určite príjemnejší materiál. V noci to trochu zachraňuje ambientné osvetlenie závislé od zvoleného jazdného režimu.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Športový volant prekvapí nadpriemernou hrúbkou venca a vkusným kúskom „opaska“, ktorý tvorí jeho tretie rameno. Chválim aj tradičné a dobre dostupné tlačidlá na ovládanie audia a tempomatu.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Na ovládacom paneli stredovej konzoly ostali iba páčky štartovania, voliča prevodovky a jazdných režimov zvaných po novom „Experiences“. Plus nejaké tlačidlá na ovládanie základných funkcií vrátane prístupu k jazdným asistentom.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Športové sedadlá poskytujú slušnú oporu v zákrutách, ako aj dostatočné pohodlie, podporené široko nastaviteľnou bedrovou opierkou. Sedí sa možno vyššie, ako by som si prial, ale rýchlo som si zvykol. Chcelo by to však nastaviteľnú dĺžku sedáku a väčšiu oporu ramien. Pedále sú umiestnené hlboko a umožňujú športový posed s vystretými nohami. Vzadu sa aj vďaka posuvným sedadlám s nastaviteľným sklonom chrbtovej časti sedí výborne.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

John Cooper Works

Štartujem otočením zapusteného „kľúča“ na stredovej konzole. Nasleduje predletová príprava. Stlačením jedného z mála klasických tlačidiel otváram menu s asistentami. Vypínam sledovanie maximálnej rýchlosti, počkám na zatvorenie notifikácie, vnorím sa hlbšie do menu a zbavím sa Start-Stop systému. Po zatvorení ďalšej notifikácie vypnem aj zvuk motora. Pri ňom sa chvíľu zastavím. Neviem, či som niekedy počul vernejší zvuk generovaný audio sústavou. Presne nasleduje otáčky, pri uvoľnení akcelerátora v športovom režime Go-Kart pekne odzadu zabuble. A ak ho raz vypnem, ostane vypnutý aj pri ďaľšom spustení motora.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Motor má dostatok výkonu a na prácu s plynom reaguje veľmi rýchlo aj vďaka skvele pracujúcej prevodovke. Málokedy som mal pocit, že ju potrebujem prepnúť do športového režimu, prípadne radiť manuálne. Podvozok je tvrdšie nastavený a na veľkých 20-palcových kolesách je nerovnosti na ceste celkom cítiť. Výhodou je minimálne nakláňanie v zákrutách a dokonalé držanie stopy napriek vyššiemu ťažisku. Hľadanie limitov bolo na suchej ceste náročné a narážalo na pud sebazáchovy. Pomoc zadnej nápravy bolo cítiť, napriek tomu je auto naladené neutrálne až jemne nedotáčavo. Benevolentne nastavená stabilizácia pomáha v zábave, ale stráži vodiča pred fatálnymi chybami.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Ocenil som výborne dávkovateľné brzdy a perfektne vyvážené a prirodzene pôsobiace riadenie. Chýbali mi adaptívne tlmiče a objasnenie funkcií množstva ďalších farebných jazdných režimov okrem bežných Eco, Normal a Sport. Nazývajú sa síce inak, ale okrem Go Kart si na ich názvy už nespomeniem.

Zdroj: Ľuboš Hollý
Zdroj: Ľuboš Hollý

Napriek vyššej stavbe a skoro kolmému čelnému sklu musím oceniť dobré odhlučnenie od aerodynamického hluku, ako aj od podvozku. Nemôžem sa sťažovať ani na spotrebu, ktorá pri prevahe diaľničnej jazdy neprekročila priemernú hodnotu 8 litrov na 100 km. Okresky ju dokázali znížiť o liter, mesto, naopak, zvýšiť na dvojciferné hodnoty.

Verdikt

Hodnotenie dizajnu nechám na každého z vás. Určite sa ale zhodneme, že prináša niečo nové, od nikoho nekopíruje a na nič iné sa nepodobá. Za to určite palec hore. A Countryman s prívlastkom John Cooper Works? Úprimne, túto kombináciu asi nikto reálne nepotrebuje. Ale som si istý, že sa nájde dostatok záujemcov, ktorí ju budú chcieť.

Základná cena modelu – Mini Coutryman C Essential Variant 1,5 125kW 8AT: 36 960 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mini Countryman John Cooper Works ALL4 2.0 221 kW 8AT: 51 810 EUR
Záruka: 2 roky s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov (5 rokov / 200 000 km za príplatok)
Registračná daň: 400 EUR

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:221(300)/5750-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400/2000-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,4
Spotreba - kombinovaná [WLTP] [l/100 km]:8,3 - 7,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:505/11530
Objem nádrže [l]:54
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1735
Rozmer pneumatík:245/40 R20
Dĺžka [mm]:4447
Šírka [mm]:1843
Výška [mm]:1645
Rázvor [mm]:2692