TEST: Mazda 6 | Narástla do krásy

2344

S novou generáciou Mazdy 6 sa tento tradičný automobil japonskej značky dosť zmenil. Iný je dizajn, filozofia, ale aj rozmery. Je to teda ešte stále ten starý dobrý športový sedan, ako ho poznáme?

Nová generácia Mazdy 6 tak možno na fotkách nevyzerá, no je to poriadny kus auta. Oproti predchodcovi výrazne narástla. Veď je len o 3 cm kratšia ako BMW radu 5. Je pravda, že čo sa týka rázvoru, na spomínanú bavorskú limuzínu stráca takmer 14 cm, no nová Mazda 6 rozhodne patrí medzi tých väčších predstaviteľov strednej triedy. Nechceme veľmi rozoberať dizajn, lebo ten je čisto subjektívnou záležitosťou, no novej Mazde 6 sa nedá uprieť oveľa zrelší vzhľad. Jej nádherné krivky inšpirované konceptom Shinari sú stále športové, no dizajnérsky tím primiešal do osvedčeného receptu o čosi väčšiu dávku elegancie. Nový model teda nepôsobí len dynamicky, ale aj veľmi luxusne, priam až prémiovo.

Komfort na prvom mieste

Interiér novej Mazdy 6 je veľmi príjemným miestom na život. Všetky plasty sú mäkčené a vyzerajú kvalitne. Dokonca aj plasty na dverách sa pri kontakte s kolenom podvolia, čiže žiadne modriny z nepozornosti nehrozia. Prístrojový panel dostal konzervatívnejšie biele podsvietenie. Multimediálny systém má viacero možností ovládania, čiže jeho ovládanie je maximálne intuitívne. Buď si vyberiete kombináciu tlačidiel po okrajoch displeja a následného dotyku priamo na obrazovke, alebo si zvolíte tie isté tlačidlá na stredovom tuneli a potvrdzujete otočným tlačidlom, ktoré pripomína systém iDrive známy s vozidiel značky BMW.

Proti prúdu

Čo sa týka konštrukcie vozidiel a prístupu k znižovaniu spotreby, Mazda kráča svojou vlastnou cestou. V žiadnom z jej modelov nenájdete stopy po downsizingu. Mazda radšej ponúka modely s väčšími atmosférickými motormi, ktorých charakter je oveľa príjemnejší a spotrebu znižuje príjemnejšou cestou – znižovaním hmotnosti. Nová Mazda 6 je oproti tej predošlej ľahšia o takmer 100 kg. Nehovoriac o tom, že do dĺžky narástla o slušných 11,5 cm. Za tento úžasný pokrok vďačí nová „Šestka“ technológii SkyActiv, ktorú Mazda zavádza naprieč celým svojim modelovým portfóliom. Ide o komplexný súbor technologických riešení, ktoré sa podieľajú nie len na znížení spotreby paliva, ale aj na zlepšení jazdných vlastností a celkového dojmu z jazdy.
V duchu filozofie SkyActiv bolo vyvíjané všetko – karoséria, ktorá je ľahšia a pevnejšia, podvozok, ale napríklad aj taká nová automatická prevodovka SkyActiv-Drive, ktorou bolo vybavené aj nami testované auto. Jej radenie je veľmi plynulé a na klasickú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu aj veľmi rýchle. Podľa môjho názoru je v súčasnosti najlepšou automatickou prevodovkou na svete osemstupňový automat, ktorý používa BMW. Táto prevodovka je však minimálne tak dobrá, ak nie lepšia. Aj ona sa totiž nemalou mierou pričinila k prekvapivo nízkej spotrebe paliva.
Novú Mazdu 6 sme testovali s vrcholnou motorizáciou pod kapotou – s 2,5-litrovým atmosféricky plneným benzínovým štvorvalcom vyladeným na 141 kW (192 k), čo je o 16 kW (22 k) viac v porovnaní s predchodcom. Napriek svojmu objemu nemá motor neúnosnú spotrebu. Mimo mesta sa dá s týmto veľkým autom jazdiť aj za 6,6 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici, kedy motor pri 130 km/h točí 2 500 ot./min., si od nás Mazda 6 vypýtala o liter paliva viac. V meste však treba počítať so spotrebou 8,5 až 9 l/100 km, čo však vzhľadom na objem a výkon motora nie je zlé.

Trochu vymäkla

Nová Mazda 6 je skôr komfortná limuzína ako tvrdý športový sedan. Ani na 19-palcových kolesách nebola jazda nepríjemná. Dobre naladený podvozok si vie celkom šikovne poradiť aj so slovenskými cestami. V zákrutách pritom nová „Šestka“ pôsobí veľmi sebaisto. Riadenie s elektrickým posilňovačom je presné a na dnešné pomery dokáže sprostredkovať pomerne slušnú spätnú väzbu. Príjemný je tiež posed za volantom.
Trochu sme sa báli, ako si atmosférický motor poradí s oveľa väčším novým modelom. Hnací agregát však oproti predchodcovi zosilnel a karoséria je napriek nárastu rozmerov ľahšia. Nová Mazda 6 2.5 MZR je teda ešte svižnejšia ako tá predošlá. Na dynamike motoru veľmi neuberá ani automatická prevodovka. Dokonca aj smer manuálneho radenia je správny – dopredu sa radí dole, dozadu hore. Prevodovka však má aj pádla pod volantom a my sme na manuálne radenie prevažne využívali práve tie.

Resumé

S novou generáciou Mazdy 6 určite získa tento model oveľa väčší rešpekt a uznanie. Je to elegantná limuzína úctyhodných rozmerov, ktorá na ceste pôsobí veľmi reprezentatívne. Vďaka nižšej hmotnosti si zachovala svoje dynamické jazdné vlastnosti, no podvozok je vyladený predsa len o čosi komfortnejšie. Presne takéto nastavenie sa však k prémiovému vzhľadu novej Mazdy 6 hodí.
Základná cena modelu – Mazda 6 2.0i Emotion: 21 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 6 2.5i Revolution A/T: 32 690 €
Registračná daň na testované auto: 787€
Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
2499
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
141 / 5700
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
256 / 3250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
223
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
7,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
8,5 / 5,0 / 6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
489
Objem nádrže (l):
62
Prevádzková hmotnosť:
1360
Rozmer pneumatík:
225/45 R19
Dĺžka (mm):
4870
Šírka (mm):
1840
Výška (mm):
1450
Rázvor (mm):
2830