TEST: KIA Optima SW PHEV | Všetko alebo nič

610

Vedeli ste, že KIA Optima sa predáva aj ako plug-in hybrid? Nie? Nečudujem sa. Po uliciach ich zatiaľ veľa nejazdí, ale v prípade, že máte v hľadáčiku autá s hybridným pohonom, určite by ste sa mali zastaviť aj v Kii.

Keby som vyslovene túžil po hybride a nemal by som čas na nejaký dôkladnejší prieskum trhu, asi by som zaklopal na dvere Toyote. Veď tá má s hybridmi už vyše 20-ročné skúsenosti a propagácii hybridného pohonu venovala toľko úsilia, že dnes je Toyota akoby synonymom slova „hybrid“. Ani zďaleka však nie je jediná. Napríklad aj takú Kiu Optimu si môžete kúpiť ako plug-in hybrid, a to beztrestne.

Hlavne nenápadne

Neviem, či ste si to všimli, ale všetky elektromobily a hybridy vyzerajú ako UFO. Netuším, či je v „príručke pre dizajnérov“ napísané, že pokiaľ navrhujú auto s alternatívnym pohonom, musí byť šialene hnusné, alebo je za tým len snaha odlíšiť sa, skombinovaná s nezdravým honom za nižším koeficientom aerodynamického odporu. Optima je ale iná. Je normálna. Na prvý pohľad by nikto nepovedal, že je to hybridné auto, veľmi podobné ako napríklad Priusu Plug-in. Niečo našepkávajú iba nenápadné zelené dekorácie na karosérii a jeden „tankovací“ otvor navyše v ľavom prednom blatníku, cez ktorý sa nabíja batéria. Je to však len malý „trest“ alebo daň za to, že ste si kúpili hybrid v porovnaní s extravagantnejšou konkurenciou.

Oplatí sa to?

Čo sa týka dynamiky, nie je to žiadna sláva, ale stačí to. Podstatná je v tomto prípade aj tak len spotreba, takže poďme rovno na ňu. Spotreba paliva závisí do maximálnej miery od stavu batérie a pohybuje sa tak od 0 až do 10 l benzínu na 100 km. Pokiaľ denne nespravíte viac ako 60 km, pokojne môžete Optimu PHEV používať ako elektromobil a spaľovací motor sa ani len nezapne. Spotreba je vtedy presne 0 l/100 km. No pokiaľ jazdíte v meste s vybitou batériou, dvojlitrový benzínový štvorvalec si od vás vypýta aj 10 litrov.

Odporúčame: TEST KIA Optima SW | Cestovanie 1. triedou

Keďže nebývam v dome, nabíjať som musel na verejných nabíjačkách. Plné nabitie trvá 3,5 hodiny, na čo človek nemá vždy čas. Nabíjať som teda chodieval tak sporadicky, pričom spotreba paliva vo finále v meste nepresiahla 7 l/100 km. Mimo mesta sa tak isto prejaví stav batérie. Najprv mi tam svietili úplne smiešne čísla, ale keď sa baterka cestou vybila, priemer mierne presiahol 5 l/100 km. Keď som začínal tú istú trasu už s vybitou batériou, spotreba bola o rovný liter vyššia. Na diaľnici, kde elektromotor nepomáha vôbec, mi palubný počítač vyrátal priemer 8,3 l/100 km.

Resumé

Vyzerá to tak, že sme vyriešili záhadu malého výskytu hybridných verzií modelu Optima na našich cestách. Je to naozaj skvelé auto a pre svoj konvenčnejší vzhľad mi je sympatickejšia viac ako napríklad Prius. Má však význam asi iba pre ľudí, ktorí veľa nejazdia a bývajú v dome. V opačnom  prípade tá spotreba nie je až taká presvedčivá. No a ak nie ste skalopevne presvedčení, že chcete hybrid, pohľad do cenníka vás asi odradí. Obzvlášť potom, čo si uvedomíte, že diesel môžete mať o vyše 9 500 € lacnejšie (a o takmer 7 500 € ak trváte na automatickej prevodovke).

Základná cena modelu – KIA Optima SW 2.0 CVVL Silver: 24 390 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Optima SW PHEV Platinum: 40 190 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km

Registračná daň: 435 €

Technické údaje:

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:151 (205)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:375/2330
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:0/5,2/1,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:440
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1740-1805
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4855
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1470
Rázvor [mm]:2805