Vedeli ste, že KIA Optima sa predáva aj ako plug-in hybrid? Nie? Nečudujem sa. Po uliciach ich zatiaľ veľa nejazdí, ale v prípade, že máte v hľadáčiku autá s hybridným pohonom, určite by ste sa mali zastaviť aj v Kii.
Keby som vyslovene túžil po hybride a nemal by som čas na nejaký dôkladnejší prieskum trhu, asi by som zaklopal na dvere Toyote. Veď tá má s hybridmi už vyše 20-ročné skúsenosti a propagácii hybridného pohonu venovala toľko úsilia, že dnes je Toyota akoby synonymom slova „hybrid“. Ani zďaleka však nie je jediná. Napríklad aj takú Kiu Optimu si môžete kúpiť ako plug-in hybrid, a to beztrestne.
Hlavne nenápadne
Neviem, či ste si to všimli, ale všetky elektromobily a hybridy vyzerajú ako UFO. Netuším, či je v „príručke pre dizajnérov“ napísané, že pokiaľ navrhujú auto s alternatívnym pohonom, musí byť šialene hnusné, alebo je za tým len snaha odlíšiť sa, skombinovaná s nezdravým honom za nižším koeficientom aerodynamického odporu. Optima je ale iná. Je normálna. Na prvý pohľad by nikto nepovedal, že je to hybridné auto, veľmi podobné ako napríklad Priusu Plug-in. Niečo našepkávajú iba nenápadné zelené dekorácie na karosérii a jeden „tankovací“ otvor navyše v ľavom prednom blatníku, cez ktorý sa nabíja batéria. Je to však len malý „trest“ alebo daň za to, že ste si kúpili hybrid v porovnaní s extravagantnejšou konkurenciou.
Oplatí sa to?
Čo sa týka dynamiky, nie je to žiadna sláva, ale stačí to. Podstatná je v tomto prípade aj tak len spotreba, takže poďme rovno na ňu. Spotreba paliva závisí do maximálnej miery od stavu batérie a pohybuje sa tak od 0 až do 10 l benzínu na 100 km. Pokiaľ denne nespravíte viac ako 60 km, pokojne môžete Optimu PHEV používať ako elektromobil a spaľovací motor sa ani len nezapne. Spotreba je vtedy presne 0 l/100 km. No pokiaľ jazdíte v meste s vybitou batériou, dvojlitrový benzínový štvorvalec si od vás vypýta aj 10 litrov.
Odporúčame: TEST KIA Optima SW | Cestovanie 1. triedou
Keďže nebývam v dome, nabíjať som musel na verejných nabíjačkách. Plné nabitie trvá 3,5 hodiny, na čo človek nemá vždy čas. Nabíjať som teda chodieval tak sporadicky, pričom spotreba paliva vo finále v meste nepresiahla 7 l/100 km. Mimo mesta sa tak isto prejaví stav batérie. Najprv mi tam svietili úplne smiešne čísla, ale keď sa baterka cestou vybila, priemer mierne presiahol 5 l/100 km. Keď som začínal tú istú trasu už s vybitou batériou, spotreba bola o rovný liter vyššia. Na diaľnici, kde elektromotor nepomáha vôbec, mi palubný počítač vyrátal priemer 8,3 l/100 km.
Resumé
Vyzerá to tak, že sme vyriešili záhadu malého výskytu hybridných verzií modelu Optima na našich cestách. Je to naozaj skvelé auto a pre svoj konvenčnejší vzhľad mi je sympatickejšia viac ako napríklad Prius. Má však význam asi iba pre ľudí, ktorí veľa nejazdia a bývajú v dome. V opačnom prípade tá spotreba nie je až taká presvedčivá. No a ak nie ste skalopevne presvedčení, že chcete hybrid, pohľad do cenníka vás asi odradí. Obzvlášť potom, čo si uvedomíte, že diesel môžete mať o vyše 9 500 € lacnejšie (a o takmer 7 500 € ak trváte na automatickej prevodovke).
Základná cena modelu – KIA Optima SW 2.0 CVVL Silver: 24 390 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Optima SW PHEV Platinum: 40 190 €
Záruka: 7 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 435 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 151 (205)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 375/2330 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 192 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,7 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 0/5,2/1,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 440 |
Objem nádrže [l]: | 55 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1740-1805 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4855 |
Šírka [mm]: | 1860 |
Výška [mm]: | 1470 |
Rázvor [mm]: | 2805 |