TEST: KIA Optima SW | Cestovanie 1. triedou

Najnovšiu generáciu modelu Optima začala KIA predávať už aj ako praktickejšie kombi. Môj jediný problém s týmto autom je, že nemá žiadny problém.

414

V septembrovom čísle magazínu AUTOGRÁTIS sme vám v rámci redakčného testu predstavili novú generáciu „vlajkovej lode“ juhokórejskej automobilky KIA. Nový model sa však prednedávnom po prvýkrát začal predávať aj ako kombi s označením SW, čo je skratka z anglického Sportswagon. Treba uznať, že elegantný kabát tohto veľkého kombi má naozaj dynamický strih, obzvlášť v športovo ladenej verzii GT Line, ktorú sme testovali. Tento model sa pýši rovnakými športovými doplnkami, ako má vrcholný model GT s dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý vďaka turbodúchadlu produkuje 245 koní. Ak však nechcete tento motor, ale chcete športovo ladený vzhľad, môžete siahnuť po verzii GT Line s 1,7-litrovým turbodieslom, ktorú sme testovali.

Žiadne prehrešky

Keď som sa posadil za volant tohto auta, cítil som sa ako doma. Nie že by som mal v obývačke volant, ale všetko bolo tam, kde som to hľadal. Interiér je veľmi vzdušný a priestranný, pričom vodič má všetko po ruke. Jediné, čo mi prekážalo, boli opierky hlavy na predných sedadlách, ktoré nútia človeka mať hlavu v predklone. Až na imitáciu koženého čalúnenia palubnej dosky vyzerá interiér veľmi luxusne a kvalitne. Vzadu sa sedí veľmi komfortne a pokiaľ si k cestovaniu pustíte nejakú príjemnú muziku cez aparatúru značky harman/kardon s desiatimi reproduktormi, je to skutočne ako cestovanie prvou triedou. Dokonca by som povedal, že ešte lepšie.

Interiér je na vysokej úrovni čo sa týka ergonómie aj kvality spracovania.

1,7 litra postačí

Ani k motoru nemôžem mať skutočne žiadne výhrady. Jednak má Optima veľmi dobre odhlučnenú kabínu, ale aj zvonku má tento agregát dosť kultivovaný chod. Čo sa týka výkonu, vždy keď sa mi dostane do rúk takéto veľké auto s pomerne malým motorom, nemám od toho ktovieaké očakávania. Musím však povedať, že tento motor poskytuje aj takto veľkému autu úplne dostatočnú dynamiku. Dokonca ani z automatickej prevodovky som nemal pocit, že by ho nejako brzdila, alebo že by sa v nej strácal výkon. Sedemstupňová dvojspojka skrátka funguje výborne. Dokonca si veľmi vzorne podraďuje pri jazde z kopca, aby tak brzdila motorom. Táto dvojica je skrátka mimoriadne zohratý pár. A čo spotreba? Ešte o chlp lepšia, ako sme dosiahli so sedanom. Ten mal rovnaký motor aj prevodovku, ale testovali sme ho v tropických horúčavách. V meste sme jazdili za 7,3 litra. Kombi sme zas mali asi v najchladnejšom týždni tejto zimy, ale palubný počítač nám nameral priemernú spotrebu v mestskom cykle rovných sedem litrov na 100 km. Mimo mesta sa však dá zmestiť aj do šiestich litrov. Pri diaľničných presunoch ale treba rátať opäť so spotrebou okolo siedmich litrov.

Resumé

Čo dodať na záver? Už klasický sedan nás veľmi príjemne prekvapil a od nového kombi sme v podstate nečakali nič menej. Praktickejšia verzia tejto elegantnej limuzíny bola len otázkou času, keďže „kombíky“ sú aj v strednej triede veľmi populárne. Ostáva už len konštatovať, že kombi je rovnako dobré ako sedan a môže sa smelo porovnávať s tými najlepšími konkurentmi.

Základná cena modelu – KIA Optima SW 2.0 CVVL Silver: 24 190 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Optima SW 1.7 CRDi GT Line: 32 390 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1685
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:104 (141)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:340 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,2/4,2/4,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:552/1686
Objem nádrže [l]:70
Prevádzková hmotnosť [kg]:1695
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4855
Šírka [mm]:1860
Výška [mm]:1470
Rázvor [mm]:2805