Jaguar XF sa stal v roku 2007 vlajkonosičom návratu značky späť do 21. storočia. Po 13 rokoch, jednom facelifte a generačnej obmene, prichádza čas na ďalšie osvieženie. Auto, ktoré vidíte na fotografiách si už onedlho nekúpite, keďže aj druhá generácia už absolvovala facelift. Mimo exteriéru, interiéru a ponuky motorov si však XF zachová aj na najbližšie roky svoju podstatu.
Konkurent BMW radu 5, Audi A6 a Mercedes-Benz Triedy E pôsobí oproti svojím nemeckým rivalom akosi starosvetsky.
Inteligentne naladený podvozok uprednostňuje pred inteligentným podvozkom. Zložité futuristické a presvietené prostredie mení za jednoduchý kokpit, tvorený sériou línií, no a jazdný prejav? Ten je následkom klasického vzdelania.
Žraloci a ovce
Vo veľkých sedanoch nájdete za volantom väčšinou človeka, ktorý vo firme riadi skupinu ľudí alebo tú firmu rovno vlastní. Sedany sú vo svete kupé, SUV či hatchbackov jednoducho analógiou pre obleky. Pôsobia formálne a nie je príliš ťažké ich spraviť dravé a príťažlivé. Dáte im veľké kolesá, čierne doplnky a agresívnejší strih prednej mask a zadného nárazníka? No a pred vami stojí športovo pôsobiaci mladý šéf vo svojom slim-fit obleku.
Nechajte mu chrómovú masku, nablískané doplnky a menšie kolesá, posaďte do neho chlapa po päťdesiatke v klasickom širšom “kvádre” a postriebrenou hlavou a pred vami stojí človek, ktorý rozhoduje o výplatách zamestnancov už dlhé roky. Sedany nevymrú. Nikdy. Sú povinnou jazdou sveta biznisu a posledným pilierom istoty formálneho výzoru a nenúteného rešpektu na štyroch kolesách.
Suchý humor
Interiér XF nie je vysvietený “vodka bar” hrajúci farbami a nablískanými povrchmi, aké sa na nás v poslednej dobe valia od spomínanej nemeckej konkurencie. Ambientné osvetlenie je diskrétne a dostatočné pre navodenie príjemnej atmosféry na palube, ako aj praktické pri živote za volantom, keďže osvetľuje dôležité miesta okolo vás.
Na zadných sedadlách nie je nijaké zvlášť absurdné kvantum miesta. S výškou do 190 centimetrov sa však zvalíte za miestom spolujazdca veľmi pohodlne aj s priestorom pre hlavu. Nad touto telesnou výškou vám ale začína robiť problémy elegantná línia strechy. Na zadných sedadlách som zažil v rámci testovacieho týždňa netypicky veľa kilometrov, čo ma len presvedčilo o tom, že Jaguar XF svoj status limuzíny vyššej strednej triedy zvláda bez akéhokoľvek zaváhania.
Nízkotučný steak
Nebudem vám však klamať, že by ste sa mali v XF hrabať na zadné sedadlá a uprednostniť ich pred tým šoférskym. Pokiaľ sa bavíme o aute v tejto cenovej kategórii a v tomto segmente, pohodlie či adektvátne vyriešený podvozok sú prakticky samozrejmosťou.
Jaguar, ako jeden z najúspešnejších pojmov motoršportu, jednoducho zlý podvozok pod svoje auto nepustí. To isté platí aj pre XF, ktoré bez akýchkoľvek digitálnych a adaptívnych trikov pôsobí spoza volantu ako o 200 kilogramov ľahšie a o polmetra kratšie auto. Riadenie nie je príliš ľahké, no ani nepôsobí zbytočne športovo a agresívne, k čomu sa pridáva aj jeho strmosť, ktorá o pár miligramov prevažuje misku váh na športovejšiu stranu.
Prekvapením na celom aute bol však motor. Naftové agregáty Ingenium ma neoslňujú svojou kultúrou, ktorá by mala byť pri značke Jaguar jednoducho lepšia. Akonáhle však dáte jeden z týchto motorov do väčšieho auta ako je sedan XE či SUV E-Pace, masívny a dobre odizolovaný kokpit vás mierne oddiali od naftového motora.
Studené štarty pripomínajú klasické TDI-čka, no akonáhle sa motor zohreje, dá vám aj tú poslednú otáčku a aj v aute dlhom bezmála 5 metrov si pri diaľničnom tempe vypýta niečo menej než 6 litrov nafty na 100 kilometrov. Spodok spektra spotreby pri medzimestskej jazde naráža na hodnotu 4,2 l/100 km, čo je pri takto veľkom a pohodlnom aute až absurdne málo. No a do toho sa pridáva 8-stupňový automat ZF, z ktorého Briti svojím softvérom nevyžmýkali jeho maximum, no povedzme, že je ladený viac na komfort ako na športovú jazdu.
Tohto auta by som osobne rád videl v uliciach omnoho viac. Hlavne pre jeho imidž. Pretože, keď sa alternatíva dostane do mainstreamu, minimálne v hudbe sa tomu celkom teším. Pokiaľ sa to deje na automobilovom trhu, som v siedmom nebi. Jaguar, verím, že ho u nás vypredáte do posledného kúska a nových XF vyženiete do ulíc omnoho viac než tomu bolo doteraz.
Základná cena testovanej verzie – Jaguar XF 2.0D 180 AWD PRESTIGE: 54 855 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 530 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 132(180)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 430/1750-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 222 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,5 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,8/4,8/5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 540 |
Objem nádrže [l]: | 66 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1771 |
Rozmer pneumatík: | 245/40 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4954 |
Šírka [mm]: | 1982 |
Výška [mm]: | 1457 |
Rázvor [mm]: | 2960 |