TEST Kia Sorento: Facelift je krajší a digitálnejší

719
Zdroj: Rasťo Bujna

Kia Sorento je aktuálne vo svojej štvrtej generácii a minulý rok dostala facelift. A keďže už predtým bola veľmi populárna, je jasné, že prísť s niečím, čo opäť vytrie zrak, musela byť veľká výzva.

Zvonka sa toto auto začína podobať na EV9. Najväčší “kiácky” elektromobil. A to najmä vďaka svetlometom, ktoré dizajnéri striktne oddelili od mriežky chladiča obrovským kusom vo farbe karosérie. Tým úplne zmenili ich tvar, tvar mriežky, a aby toho málo nebolo, aj tvar nárazníka. Plasty po bokoch sú oveľa nápadnejšie a aj stredový prvok imitujúci hliník je oveľa robustnejší, aby na prvú priťahoval pohľady.

Zboku prinesie Sorento len minimálne zmeny. Asi najväčšou sú nové dizajny diskov s rozmermi 19 a 20 palcov, no a vzadu čakajte zmeny tiež len v detailoch. Ale zato očividné. Napríklad nové logo Kia či dizajn koncových svetiel. Vonkajšie tvary rovnaké, no vo vnútri oveľa uhladenejšie. Alebo označenie modelu. Už nie je cez celú šírku ako pred faceliftom, ale pekne v rohu.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Palubnú dosku zmenili zásadne

Interiér prešiel takisto zmenami. Reč je o 12,3-palcových displejoch prístrojového štítu a multimédií, ktoré sú spojené do jedného panelu. To znamená, že vypustili takzvanú “kaplnku” a multimédiá otočili viac na vodiča. Okrem toho tu máme aj ďalší displej, ktorý má zdvojenú funkciu. Buď ovláda multimédiá alebo nastavenia klimatizácie. A Head-up displej? Ten vo výkladnej skrini automobilky nesmie chýbať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sedačky by sa dali zaradiť na vrchol potravinového reťazca. Okrem všetkých možných smerov, v ktorých sa dajú nastavovať, ponúknu aj dofukovanie bočného vedenia či opierku na lýtka. Tú si môžete vyklopiť vždy, keď akurát nešoférujete. Samotné vyhotovenie je o niečo tvrdšie, no o to lepšiu oporu poskytuje chrbtici pri dlhých trasách. Sedenie v druhom rade je ultrapriestranné. Oproti vodičovi sedíte vyššie a rozprávať o priestore na kolená by bolo plytvaním času. Avšak priestor na hlavu pre človeka s výškou meter deväťdesiat je už len tak-tak. Nechýba možnosť polohovania opierky, posuvná lavica, lakťová opierka, stojan na pohár vo dverách, roletka a zadné sedačky sú aj vyhrievané.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sedenie v treťom rade je len pre malých. Ale keď sa cestujúci v tom druhom uskromnia, môžete tu mať celkom dosť miesta. Na hlavu úplne nie, ale na kolená áno. Aj tu nájdete konektory USB-C, a čo nás úplne dostalo, máme tu i separátne ovládanie na fúkanie dozadu. Nie je to úplne tretia zóna, ale je to niečo, čo nemajú ani v druhom rade.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

7 miest a viac v kufri?

Je celkom paradoxom, že minimálne podľa tabuliek poskytne sedemmiestna verzia väčší kufor ako päťmiestna. Kým do tej zmestíte 705 litrov batožiny, tá naša ich pri päťmiestnom usporiadaní pojme až 902. Myslím si, že objem merali vtedy, keď bola lavica posunutá úplne dopredu. No a pri siedmich miestach do kufra ešte stále zmestíte 179 litrov. A ak nechcete prevážať nikoho, so všetkými sklopenými sedačkami sa objem vyšplhá až na 2085 litrov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Prvý dojem z tohto auta za volantom – je obrovské. S dĺžkou okolo 4,8 metra to ani zďaleka nie je to najväčšie, čo v Európe kúpite. Ale ide o ten pocit. Na rozdiel od mnohých dnešných crossoverov je toto SUV plnohodnotné a sedíte naozaj vysoko. Rozhľad je výborný a navnímať si rozmery tohto auta vám potrvá naozaj len pár sekúnd.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Motor zostal (takmer) nezmenený

Čo po facelifte zostalo rovnaké, je naša motorizácia. Objem 2,2 litra, štyri valce, diesel, osemstupňový automat, štvorkolka. Výkon klesol v prospech emisií z 202 koní na 193. Ale najvyšší “krúťák” zostáva rovnakých 440 Nm, pričom dynamické dáta sa zmenili len minimálne. Na stovku to dá namiesto 9,2 za 9,5 sekundy a maximálka? Už nie 202, ale 201. Nielen emisie, ale aj spotreba si polepšila. Sto kilometrov dokáže Sorento zajazdiť o dva deci úspornejšie ako pred faceliftom. Tabuľky určujú rozmedzie 6,5 – 6,6 l/100 km.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Realita tomu absolútne zodpovedá. Treba ale dodať, že toto auto nie je hybrid. Čiže v meste si vypýta o niečo viac, asi 7 a pol litra. No a otáčky? Diaľnica 2000 na 8-ičke. Okresková 90-tka 1400 na rovnakom stupni a mestská 50-tka zasa 1400 otáčok na 5-ke. Toto auto je nové, ale po motorickej stránke patrí ešte stále k pôvodnej škole. Poctivá nafta s rozumnou spotrebou vzhľadom na veľkosť auta – ideálna na dlhé trasy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Čo sa týka jazdných režimov, tu Kia zachovala to dobré. Režim Comfort je odpichovým mostíkom. Potom tu je režim Eco, ktorý utlmuje odozvu plynového pedála za účelom čo najnižšej spotreby, a presným opakom je režim Sport. Zaujal nás však režim Smart. Ten stále vyhodnocuje vaše jazdecké pohnútky. Keď zistí, že akurát nemáte náladu, nevyháňa motor zbytočne do otáčok. Naopak, keď vyhodnotí, že máte chuť na trochu šťavy, púšťa otáčky vyššie ako v režime Sport. A potom sú tu ešte terénne režimy. Blato, Sneh a Piesok.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Jazdí sebavedomo

Prejazd zákrutami je naozaj výborný, nerovnosti napriek veľkým diskom cítiť len málo, a ak budete jazdiť dynamicky, toto auto vás dokáže aj celkom zabaviť. Nie v štýle pretekársky okruh, ale skôr v štýle rodinné auto s 200 koňmi. Inak je celkom tiché. Nie úplne, lebo prémiovky vedia byť ešte tichšie, a zároveň aj preto, lebo nafta, aj keď výborne odhlučnená, jednoducho má svoj typický prejav. No za túto cenu nie je veľa áut, ktoré by dokázali poskytnúť lepšie kombo priestrannosti, komfortu a jazdných vlastností.

A koľko teda stojí? Musíme povedať, že popri neustále rastúcich cenách áut sa po facelifte poriadne vyšvihlo aj Sorento. Ale sčasti aj preto, lebo ho už v našej verzii nekúpite vo výbave Silver. Vlastne ako Silver ho nedostanete už v žiadnej verzii. Takže aktuálne najnižšia Gold vás vyjde takmer 52-tisíc a naša Platinum zasa 56 490 eur.

Základná cena modelu –Kia Sorento 2,2 CRDi AWD 193k Gold: 51 990 €
Základná cena testovanej verzie – Kia Sorento 2,2 CRDi AWD 193k Platinum: 56 490 €
EuroNCAP: 5* (2020)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2151
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:142 (193) / 3800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:440 / 1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Spotreba - kombi [WLTP, l/100 km]:6,5 - 6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:902
Objem nádrže [l]:67
Prevádzková hmotnosť [kg]:1854-2016
Dĺžka [mm]:4815
Šírka [mm]:1900
Výška [mm]:1700
Rázvor [mm]:2815