Hyundai si na seba uplietol bič. Navrhnúť auto tak, aby sa páčilo každému, nie je vôbec jednoduché. Nesmie totiž vytŕčať z radu v žiadnej oblasti. Základným predpokladom toho, aby auto vyhovovalo každému, je to, že nikoho nesmie v žiadnom smere odradiť. Celý vývojový tím preto musel postupovať veľmi opatrne, priam až defenzívne. Vidno to aj na dizajne. Nová generácia prichádza s modernými, ale nie extravagantnými krivkami. Dizajnéri stavili skôr na jednoduchosť tvarov, vďaka ktorej majú väčšiu šancu osloviť čo najširšie publikum. Hyundai i30

Vytriezvenie

Toto bol už asi piaty kus Hyundaia i30 novej generácie, ktorý som šoféroval. Všetky predtým však mali najvyšší stupeň výbavy a dvojfarebný interiér. Najprv som bol prekvapený, že Hyundai sa vrátil k svetlosivým plastom. Podobné sa totiž používali začiatkom 90-tych rokov. Musím ale povedať, že to vyzerá moderne a interiér vďaka svetlým plastom pôsobil sviežo. Toto auto však malo čierno-čierny interiér. Až pri ňom som si uvedomil, že nová i30-tka nemá v interiéri žiadne dekoračné materiály. Dostatočne dobrý dojem vo mne zanechala tá dvojfarebná kombinácia plastov, ktorá je dosť originálna na to, aby sa interiér dal označiť minimálne za dizajnovo zaujímavý. Pokiaľ je celý čierny, je to celkom nuda. Kvalitatívne je však v porovnaní s predchodcom na lepšej úrovni. Mierne narástol aj vnútorný priestor a citeľne sa zlepšil akustický komfort.

Auto zozadu

Čakanie sa oplatilo

Tretia generácia modelu i30 prichádza s viacerými technologickými novinkami a inováciami, ale azda najdôležitejšou z nich je úplne nový turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec, ktorý z objemu 1,4 litra produkuje 103 kW (140 k). Nový motor sa vyznačuje mimoriadne kultivovaným chodom a lineárne rastúcim výkonom naprieč celým spektrom otáčkomera. Maximálny krútiaci moment je pritom k dispozícii už od 1500 ot./min. Práve to je asi jeden z najsilnejších argumentov moderných prepĺňaných motorov a je dobré, že sa jeden taký konečne objavil aj pod kapotou modelu i30. Samozrejme, sekunduje mu aj litrový trojvalec s turbom, ktorý už ale poznáme z menšieho súrodenca s označením i2O. Nový štvorvalec nielenže pekne tlačí do sedadla, ale môže sa pochváliť aj celkom prijateľnou spotrebou. Mimo mesta jazdí za 6,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici nám počas testu ubúdal benzín z nádrže tempom 7,2 l/100 km možno aj preto, že otáčkomer pri rýchlosti 130 km/h ukazuje 3 000 ot./min. Počas jazdy v meste sa spotreba pohybovala okolo 7,5 l/100 km.

Jazdí výborne

Asi najviac ma potešili jazdné vlastnosti novej i30-tky. Toto je parameter, ktorý sa nedá merať a navyše to pri pohľade na auto ani nezistíte. Treba sa však previezť a ten pokrok si uvedomíte hneď. Nový model lepšie zatáča aj brzdí a v neposlednom rade je aj komfortnejší. Riadenie má o 10 % strmší prevod, vďaka čomu auto rýchlejšie reaguje na pohyby volantu. Nechcem to s tou chválou preháňať, ale to auto prakticky nepozná nedotáčavosť. Prekvapilo ma, že v hraničných situáciách je skôr pretáčavé, pričom ESP skrotí šmyk hneď nazačiatku. Podľa mňa je takéto nastavenie bezpečnejšie, pretože nie je nič horšie ako auto, ktorému sa nechce zatočiť. Jasné, je ťažšie zvládnuť pretáčavý šmyk, ale moderné stabilizačné systémy už zadnej časti auta nedovolia pretočiť sa do takej miery, aby to bolo pre vodiča nezvládnuteľné.

Palubná doska
Palubná doska bez dekoračných materiálov vyzerá lepšie v dvojfarebnom prevedení ako v čierno-čiernej kombinácii

Resumé

Tretia generácia Hyundaia i30 prichádza s úplne novým dizajnovým smerom, ktorý je trochu konzervatívnejší. Interiér nového modelu je tiež menej extravagantný, ale kvalitnejší a lepšie odhlučnený. Do ponuky pribudli nové motory vrátane agregátu 1.4 T-GDi, ktorý sme testovali. Nateraz ide o najsilnejšiu pohonnú jednotku, ktorá je pre model i30 k dispozícii. Motor ako taký je na tom veľmi fajn, len spojka si vyžaduje trochu viac citu a prevodovka by mohla byť aj o čosi precíznejšia. Najpríjemnejším prekvapením však pre mňa boli vynikajúce jazdné vlastnosti. Za tie vďačí nová i30-tka o 22 % pevnejšej a o 28 kg ľahšej karosérii. Podobne ako v prípade predchodcu, Hyundai nešetril a zachoval aj viacprvkové zavesenie zadných kolies. Čo teda dodať na záver? Netuším, či sa nový Hyundai i30 stane novým autom pre masy. V podstate vo všetkom sa oproti predchodcovi zlepšil, ale v ničom nejako zásadne nevyniká. No a to práve znamená, že má všetky predpoklady na to, aby dokázal osloviť skutočne každého. Neostáva už nič iné, len poslať gratulácie za splnenie misie do Rüsselsheimu, kde má automobilka európske vývojové centrum.   

Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4i Classic: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 1.4 T-GDi NOW!: 18 590 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km | 
Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4 / 16
Zdvihový objem [cm3]:1353
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103 (140) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:242 / 1500-3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,6 / 4,8 / 5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:395 / 1301 (po sklopení zad. sed.)
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1204-1352
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4340
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1455
Rázvor [mm]:2650