TEST: Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport – nechutí jej jesť!

2508

Apetít tohto auta je naozaj mimoriadne skromný. Na úspornejšom aute sme totiž zatiaľ ešte nejazdili. Honda Civic za to vďačí novému vznetovému motoru 1.6 i-DTEC.

Honda Civic si kráča vlastnou cestou. V predaji je už deviata generácia tohto modelu, no najnovší Civic nemá s tým pôvodným absolútne nič spoločné. Futuristický dizajn nového modelu je evolúciou dizajnovej filozofie, s ktorou prišla ôsma generácia Hondy Civic. Tvary tohto auta sú všetko, len nie tuctové. Dizajn je veľmi futuristický a buď ho milujete alebo nenávidíte.

Futurizmus

V rovnakom duchu sa nesie aj interiér. Nech už si presadnete do akéhokoľvek auta tejto triedy, je dosť možné, že s ničím netradičnejším sa nestretnete. Honda Civic je skrátka originál, ktorý sa určite bude páčiť moderným ľuďom…a milovníkom seriálu Star Trek. Napriek neštandardnému tvarovaniu a rozmiestneniu jednotlivých zobrazovacích a ovládacích prvkov, Civic je auto, v ktorom sa rýchlo zorientujete. Všetko je prehľadné a zrozumiteľné. Jedinou trošku zložitejšou vecou je palubný počítač, no aj s ním sa dá žiť.
Civic je však veľmi talentovaný aj po praktickej stránke.
Batožinový priestor má objem (vzhľadom na rozmery auta) neuveriteľných 467 litrov. Vďačí za to kompaktnej zadnej náprave, ktorá neuberá z veľkosti kufra takmer nič. Konštruktéri nepoužili sofistikovanejšie viacprvkové zavesenie kolies. Ostali pri jednoduchšej a lacnejšej vlečnej náprave, no aspoň z tohto riešenia vyťažili maximum. Tým, že veci sa do kufra dajú nakladať v podstate až na úroveň podvozku, Civic toho odvezie naozaj dosť. Ak si k tomu prirátame šikovné sedadlá „Magic Seats“, neostáva nám nič iné, iba uznať, že Honda Civic je najpraktickejšie auto vo svojej triede.

Zázračný motor

Aktuálna generácia modelu Civic je v predaji už vyše roka, no motor 1.6 i-DTEC je úplnou novinkou. Jedinou vznetovou motorizáciou bol doteraz motor 2.2 i-DTEC, takže Honda potrebovala rozšíriť ponuku naftových motorov smerom nadol. Keď bol tento motor predstavený novinárskej obci, tím konštruktérov tvrdil, že pri jeho vývoji sa nesnažili priblížiť k žiadnej doteraz existujúcej pohonnej jednotke. Podľa nich nie je žiaden 1,6-litrový vznetový motor tak dobrý, aký by chceli vyvinúť oni. Toto sú veľmi silné slová, preto som bol na nový motor naozaj zvedavý.
Potom, čo som na Honde Civic 1.6 i-DTEC týždeň jazdil, neostáva mi nič iné, iba dať japonským konštruktérom za pravdu. Ide nepochybne o najlepší turbodiesel tohto objemu, ktorý je momentálne na trhu. Lepší motor rozhodne nemá ani na Slovensku zbožňovaný koncern Volkswagen. Japonský agregát má vnútorné trenie na úrovni benzínových motorov. Oproti 2,2-litrovému motoru je zhruba o 50 kg ľahší, čo z neho robí najľahší vznetový motor daného objemu na svete. Má totiž hliníkovú hlavu aj blok. Ďalších sedem kíl ušetrila šesťstupňová manuálna prevodovka vyvinutá špeciálne pre tento motor.
Nový agregát produkuje slušných 88 kW (120 k) a 300 Nm. Motor s týmito parametrami robí z Civicu celkom svižné auto. Nedostatok výkonu sme nepocítili v žiadnom z jazdných režimov. Vyniká však mimoriadne nízkou spotrebou paliva. V meste sa dá udržať tesne pod piatimi litrami nafty na 100 km. Mimo mesta postačí Civicu 1.6 i-DTEC aj menej ako štyri litre. Na diaľnici pri 130 km/h točí motor 2300 ot./min. Spotreba nafty vtedy mierne prevyšuje hranicu piatich litrov.

Talent má

V porovnaní s priemerom tejto triedy je naladenie podvozku Hondy Civic skôr športovejšie. Obzvlášť na 17-palcových diskoch kolies obutých do nízkoprofilových pneumatík. Priaznivci svižnejšieho štýlu jazdy si teda prídu na svoje. Civic sa v zákrutách takmer nenakláňa a spoľahlivo drží stopu. Príjemné je aj riadenie. Pochvalu si obzvlášť zaslúži presné radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky s krátkymi dráhami. Jediným drobným prehreškom je trochu vyšší posed. Aby mohol Civic čarovať so zadnými sedadlami a pritom disponovať obrovským batožinovým priestorom, konštruktéri museli odpratať palivovú nádrž. Miesto jej našli pod prednými sedadlami, a tak je posed v Civicu relatívne vyšší. Nie je to však žiadna tragédia.

Resumé

Ak je pre vás ekonomika prevádzky prioritou číslo jeden, Civic 1.6 i-DTEC je vašim favoritom. Je možné, že v tejto triede úspornejšie auto nenájdete. Hybridy nevynímajúc. Vydarenejší diesel vie byť niekedy aj úspornejší ako hybrid a o novom motore v Honde Civic by sa dalo povedať, že je asi najvydarenejší. Výborné je však to, že Civic nemá iba jedinú silnú stránku – nízku spotrebu, ale ide nepochybne aj o jedno z najpraktickejších áut vo svojej triede s prekvapivo veľkou prepravnou kapacitou.
Základná cena modelu – Honda Civic 1.4 i-VTEC S: 13 190 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport: 20 690 €
Registračná daň na testované auto: 217€
Motor  
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1597
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
88 / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
300 / 2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
10,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
4,1 / 3,5 / 3,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
467 / 1368
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostná hmotnosť:
1381 – 1499
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka (mm):
4300
Šírka (mm):
1770
Výška (mm):
1440
Rázvor (mm):
2595