Pre „modrý ovál“ sú rozsiahle facelifty typické a nie je to prvýkrát, kedy Ford označil modernizovaný model za novú generáciu. Tento facelift je však doteraz asi najväčší. Zvonku neostal kameň na kameni, aj keď skelet novej Kugy je zrejme pôvodný. Rázvor kolies sa totiž nezmenil. Dovolil by som si tvrdiť, že z predošlej generácie by možno pasovali aj dvere. To však nie je dôležité. Podstatné je, čo všetko so sebou nový model prináša. Nový dizajn prednej a zadnej časti lepšie korešponduje s aktuálnym zvyškom modelového portfólia Fordu. Azda najväčšou zmenou však je, že zadná časť od C-stĺpikov bola predĺžená približne o 8 cm. Batožinový priestor tak narástol o 46 litrov na výsledných 456 l so sadou na opravu defektu (406 s dojazdovou rezervou).
Ide s dobou
Kompletne nový je aj interiér, resp. palubná doska. Akoby novému Focusu z „oka“ vypadla. To však znamená, že tu nechýba palubný počítač, ktorý dokáže zobrazovať hneď štyri údaje naraz alebo tiež hlasom ovládaný multimediálny systém SYNC. Vďaka systému Active City Stop dokáže auto samé v prípade núdze aktivovať brzdy a zabrániť tak zrážke pri malých rýchlostiach. Za príplatok je k dispozícii aj bezdotykové otváranie batožinového priestoru – ak máte plné ruky, stačí nohou zamávať pod zadným nárazníkom.
Ideálna motorizácia
Novú Kugu sme dostali na test s dvojlitrovým turbodieslom. Išlo síce o slabšiu verziu (140 k) s pohonom všetkých štyroch kolies a manuálnou prevodovkou, ale presne takáto konfigurácia Kuge najviac sedí. Ten výkonnejší motor (163 k) by určite nebol na škodu, ale bez debaty by som volil manuálnu prevodovku a pohon AWD. Prevodovka je totiž skvelá. Ford vždy vedel urobiť presnú kulisu radenia no a v prípade Kugy tam tie jednotlivé rýchlostné stupne skáču skoro samé. Náhon na všetky štyri kolesá je na nezaplatenie. Zíde sa najmä v zime, ale aj v iných ročných obdobiach, pokiaľ sa ocitnete mimo asfaltky.
No a motor? Ešte pred testom som si myslel, že s tými 140 koňmi to vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta nebude kto vie čo. S novou Kugou som však absolvoval cestu naprieč Slovenskom v plnom obsadení a nepociťoval som nejaký veľký deficit výkonu. S autom sa dalo bezpečne predbiehať aj bez nejakého živelného podraďovania, keďže krútiaci moment dosahuje svoj vrchol už pri 1 750 ot./min.
Čo sa týka spotreby, Kuge najviac chutí na diaľnici. Tam sa totiž všetky výhody SUV menia na nevýhody. Navyše motor aj na šiestom prevodovom stupni točí pri rýchlosti 130 km/h niečo málo nad 2 500 ot./min. Pri diaľničnom tempe sa preto spotreba paliva pohybuje okolo 7,5 l/100 km. Naopak v meste je Kuga skromnejšia. Nemal by byť problém udržať spotrebu pod siedmimi litrami. Mimo mesta nám palubný počítať nameral 6,3 litra nafty na 100 km.
Má to v krvi
Život s Kugou je celkom príjemný. Obzvlášť v zime. Fordy sú už niekoľko rokov známe tým, že rozmrazovanie čelného skla je pre nich takmer samozrejmosťou. Nájdete ho skoro v každom Forde a tento nebol výnimkou. Žiadne škrabanie skla sa teda ráno nekoná, pričom na rozmrazenie okna vám postačia aj 2-3 minúty. Život dokáže uľahčiť aj bezkľúčové štartovanie. Škoda len, že bezkľúčový nie je aj vstup. Keď sa blížite k autu, kľúč musíte tak či tak vytiahnuť z vrecka a odomknúť si. Pri nastupovaní ho už teda máte v ruke, ale štartovanie je bezkľúčové, takže do spínacej skrinky ho nedoložíte. Kľúč teda počas jazdy iba zbytočne zavadzia a v podstate to neprináša vôbec žiadny benefit.
Poďme však k samotným jazdným vlastnostiam. Toto je oblasť, v ktorej Ford takmer vždy patril k špičke v rámci ktorejkoľvek triedy. Nová Kuga nie je výnimkou, jazdí naozaj skvelo. Podvozok je vynikajúci – aj keď je trošku slabšie odhlučnený, je komfortný a pritom stabilný. Poloha za volantom taktiež nemá chybu. Človek nie je unavený ani po dlhšej jazde.
Resumé
Až na to bezkľúčové štartovanie a možno trochu neergonomické tlačidlá na volante v podstate ani nemám novej Kuge čo vyčítať. Je to pútavejšie auto s modernými bezpečnostnými systémami na palube. Kufor sa oproti predchodcovi mierne zväčšil, pričom všetky svoje ostatné dobré vlastnosti si Kuga ponechala. Skrátka, nový Ford Kuga je široko využiteľné auto, ktoré nepochybne má predpoklady na to, aby sa stal miláčikom hociktorej rodiny.
Základná cena modelu – Ford Kuga 1.6 EcoBoost Trend X: 20 890 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Kuga 2.0 TDCi (140 k) Titanium X: 26 990 €
Záruka: 4 roky/100 000 km
Registračná daň na testované auto: 327 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce/ventily:
|
4/16
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1997
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
103 (140)/3750
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
320 /1750-2750
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
188
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
10,7
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
7,2/5,1/5,9
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
406/1603 (456/1653)
|
Objem nádrže [l]:
|
60
|
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
|
1692
|
Rozmer pneumatík:
|
235/55 R17
|
Dĺžka [mm]:
|
4524
|
Šírka [mm]:
|
1838
|
Výška [mm]:
|
1703
|
Rázvor [mm]:
|
2690
|
Americká automobilka Ford prednedávnom uviedla na náš trh už druhú generáciu SUV s označením Kuga. Oproti predchodcovi má väčší batožinový priestor a najmodernejšie technológie na palube.