TEST: Ford Focus kombi – ovečka vo vlčom rúchu

2244

Každý z nás sa v istom štádiu života ocitne v situácii, kedy potrebuje väčšie auto. Dnes sú veľkým hitom SUV, no my v redakcii uprednostňujeme klasické „kombíky“. Odvezú to isté, čo SUV. Možno si neporadia s terénom, ale väčšina ľudí do terénu aj tak nejazdí. Zbytočne preto so sebou voziť ďalších 200 kíl len kvôli vyššiemu posedu.

Obzvlášť športovejšie založení vodiči sa na SUV asi nikdy nedajú nahovoriť a práve pre takých je určené toto auto. Ford sa chcel vytiahnuť a toto testovacie vozidlo vybavil asi všetkou príplatkovou výbavou, ktorá je k dispozícii. Môžete si teda všimnúť športový „balíček“ pozostávajúci zo špeciálnych nárazníkov a zadného spojlera. Všetko je to pochopiteľne továrenská výbava. Dokonalý športovo ladený celok tohto kombi dotvárajú pekné 18-palcové disky kolies, spoza ktorých vykúkajú červené brzdové strmene. Celá táto paráda stojí 1 320 €.
Športový „nafťák“
Na tomto aute je skvelé to, že sa športovo iba netvári. Nie je to síce Focus ST, ale nejazdí zle. Pod kapotou má totiž dvojlitrový turbodiesel vyladený na 103 kW (140 k), ktorý ak je treba, dokáže vďaka krútiacemu momentu 320 Nm celkom slušne potiahnuť. Problémom je však šesťstupňová automatická prevodovka PowerShift, s ktorou je tento agregát skombinovaný.
Je dosť možné, že s manuálnou prevodovkou by tomuto motoru v meste stačilo 6,5 litra nafty na 100 km. Automat si však od nás vypýtal o liter viac. Mimo mesta nám palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu 5,7 l/100 km. Pri jazde po diaľnici maximálnou dovolenou rýchlosťou 130 km/h, kedy motor točí 2 400 ot./min., nám vyšla priemerná spotreba 7,2 litra nafty na 100 km.
Dokonalý podvozok
Automobilka Ford je známa tým, že podvozky, a teda aj jazdné vlastnosti, jej modelov, patria medzi najlepšie na trhu. Nový Ford Focus nie je výnimkou. Toto je už štvrtý Focus, na ktorom sme jazdili (ak nerátame ST), no opäť nás jeho jazdné vlastnosti neprestávajú fascinovať. Na našich cestách nie je až také umenie, keď je auto komfortné a zároveň skvelo drží stopu na 16-palcových kolesách. Na sedemnástkach je to ešte stále fajn, no jazdné vlastnosti zvyknú byť už viac naklonené športovému jazdnému štýlu. Toto auto má 18-tky. Že bude skvelo držať stopu, to sme vedeli. Ale že bude pritom ešte stále celkom komfortné, to sme nečakali.
Resumé
Automobilka Ford je jednou z najstarších na svete. Za tie roky sa nepochybne naučila chápať potreby motoristov, o čom svedčí aj bohatá ponuka modelov a široká škála rôznej príplatkovej výbavy. Toto auto je vybavené hneď niekoľkými z nich. Bez automatickej prevodovky by sme sa vedeli zaobísť, ale napríklad také chrániče proti poškodeniu laku vedľa stojaceho auta pri otvorení dverí určite stoja za to. Navyše, Focus kombi sa teraz oplatí, pretože vo Forde ho momentálne dávajú za cenu hatchbacku. Zadarmo tak teda získate o 160 litrov väčší batožinový priestor.
Základná cena modelu – Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost (74 kW) Trend X: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus kombi 2.0 TDCi A6 (103 kW) Titanium: 25 360 €
Registračná daň na testované auto: 327€
Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1997
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
103 / 3750
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
320 / 1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
9,7
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
6,8 / 4,4 / 5,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
476 / 1502
Objem nádrže (l):
55
Pohotovostná hmotnosť:
1471
Rozmer pneumatík:
235/40 R18
Dĺžka (mm):
4556
Šírka (mm):
1858
Výška (mm):
1505
Rázvor (mm):
2648

Tajne túžite po Focuse ST, no rozum káže zvoliť úspornejší a praktickejší „kombík“ s naftovým motorom? A čo tak mať oboje? Aj to je možné. Môžete mať športové nárazníky a dokonca aj 18-palcové disky kolies s červenými brzdovými strmeňmi, no pritom môže byť pod kapotou turbodiesel ako v tomto aute.