Spoznali by ste ho? Áno, je to nový Ford Focus, ale vo verzii Active. V rámci redakčného testu sme sa pokúšal zistiť, či sa tento „oplastovaný“ starý známy na dobrodruha iba hrá, alebo ním naozaj je.
Módna vlna SUV stále pretrváva. Minulý rok v októbri Fordu narástli predaje SUV v Európe až o 19%. Dnes je každý piaty predaný Ford na starom kontinente SUV. Samozrejme to neplatí len pre Ford. Všetci výrobcovia sa preto snažia vtesnať aj do tej najmenšej medzery na trhu nejaké to SUV alebo aspoň crossover. V prípade nového Focusu to Ford urobil rovnako ako s Fiestou. Aj tá sa predáva ako offroadovo ladený model Active.
Všetko okrem 4×4
Už na prvý pohľad je zjavné, že toto nebude celkom obyčajný Focus. Prezrádza to najmä výrazné ochranné „oplastovanie“, ktoré pri jazde v teréne ochráni najexponovanejšie miesta auta. Focus Active, bohužiaľ, nie je k dispozícii s pohonom všetkých štyroch kolies, no aby sa mimo asfaltu vôbec niekam dostal, má citeľne vyššiu svetlú výšku. Na prednej náprave narástla o 30 mm a na zadnej dokonca o 34 mm. S tým súvisia aj unikátne pružiny, tlmiče, stabilizátory a geometria zavesenia kolies.
Absenciu pohonu 4×4 kompenzuje sofistikovaný systém trakčnej kontroly. Verzia Active má totiž dva jazdné režimy (navyše v porovnaní s ostatnými verziami Focusu) určené na nespevnené povrchy. Režim „Slippery“ zvyšuje istotu pri jazde po povrchoch so zníženou priľnavosťou ako je blato, sneh a ľad. V tomto režime je obmedzené prekĺzavanie kolies, keďže škrtiaca klapka je nastavená na pasívnejšiu odozvu. Režim „Trail“ pomáha zachovať hybnosť na mäkkých povrchoch ako je napríklad piesok. Upravuje brzdenie s ABS a konfiguruje trakčnú kontrolu tak, aby umožnila väčšie pretáčanie kolies s cieľom odstrániť z pneumatík piesok, sneh alebo blato.
Na rozdiel od ostatných modelov má verzia Active dva jazdné režimy navyše. Sú určené na nespevnené povrchy.
Najväčší trojvalec
Verziu Active sme si vyskúšali nie s jednolitrovým, ale s väčším,1,5-litrovýmEcoBoostom. Objem motora by našepkával, že ide o štvorvalec, ale aj väčší benzínový motor má iba tri valce. Ak by ste chceli Focus s benzínový štvorvalcom, ostáva vám iba Focus ST. V každom prípade, tento 1,5-litrový agregát funguje výborne. Je až prekvapivo kultivovaný, aj keď na zvuku motora vo vyšších otáčkach je trochu počuť, že mu chýba jeden valec. Na dynamické parametre však počet valcov nemá prakticky žiadny vplyv. Výkon 150 koní dosahuje motor s rezervou (vo Fieste ST má tento agregát 200 koní) a maximálny krútiaci moment 240 Nm je k dispozícii už pri neuveriteľných 1 600 ot./min.
Pri rýchlosti 130 km/h vďaka osemstupňovému automatu motor pracuje na 2 000 ot./min., takže je už dávno pri plnej sile. Pri tomto tempe z nádrže ubúda každých 100 km 6,5 litra benzínu. Pokiaľ sa vyberiete na výlet okreskami, dá sa jazdiť aj za 5,8 l/100 km. V meste však treba počítať so spotrebou okolo ôsmich litrov.
Resumé
Autá ako Focus Active sú ideálnou voľbou, pokiaľ sa občas pohybujete aj mimo asfaltu. Nemusíte znášať všetky nevýhody SUV len preto, že raz za čas zdoláte nejakú tú poľnú cestu. Iste, možno by ste ju zvládli aj s obyčajným Focusom, no s verziou Active sa aspoň vyhnete prípadným zbytočným poškodeniam. Myslím si, že na nástrahy číhajúce mimo bezpečia asfaltu je Focus Active, odhliadnuc od absencie pohonu 4×4, pripravený najlepšie ako môže byť.
Základná cena modelu – Ford Focus Active 1.0 EcoBoost: 19 890 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus Active 1.5 EcoBoost A8 (110 kW): 23 590 €
Záruka: 5 rokov/120 000 (servis počas záruky zadarmo)
Registračná daň: 260 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1497 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110 (150)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 240 /1600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 204 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,7 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 7,6/4,9/5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 375/1354 |
Objem nádrže [l]: | 52 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1404 |
Rozmer pneumatík: | 215/50 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4397 |
Šírka [mm]: | 1825 |
Výška [mm]: | 1502 |
Rázvor [mm]: | 2700 |