TEST: FIAT Tipo | V najlepšej forme

Po sedane a kombi k nám zavítalo nové Tipo aj v tretej karosárskej verzii. Ktorú si teda vybrať?

5398

Pôvodný FIAT Tipo, ktorý v roku 1989 získal titul Auto roka, sa vyrábal výlučne iba ako hatchback. Práve v tejto karosárskej verzii sa k nám nové Tipo dostalo ako posledné. Aktuálna generácia modelu Tipo totiž začala svoj život ako sedan za lákavú cenu. Asi o pol roka neskôr ho doplnili ďalšie dve karosárske verzie – kombi a hatchback. Kedysi segmentu C výrazne dominovala karoséria typu hatchback. Dnes, kedy už nikto nič negarantuje, sa časy menia a s nimi aj nákupné správanie. Ktorá verzia teda dáva najväčší zmysel?

Kompromis

Začal by som asi tým, že vždy je dobré mať možnosť výberu. Nie nadarmo sa totiž hovorí, že koľko ľudí, toľko chutí. V prípade predchodcu tá možnosť chýbala. FIAT Bravo sa totiž vyrábal iba ako päťdverový hatchback. S novým Tipom má teda FIAT väčšiu šancu ukrojiť si väčší kus „trhového koláča“. Základ predstavuje sedan, ktorý je oproti hatchbacku zhruba o 1 400 € lacnejší a jeho batožinový priestor ponúka 520 litrov prepravnej kapacity. Do hatchbacku naložíte „len“ 440 litrov. Kombi odvezie až 550 litrov, ale od hatchbacku je ešte o tisícku drahšie. Ak by sme brali do úvahy čisto iba objem kufra a cenu, tak je jednoznačne najlepšou voľbou sedan. Dokonca má tento typ karosérie najreprezentatívnejší dizajn. Vo FIATe však štvordverovú verziu tohto modelu poňali ako tú najdostupnejšiu. Dokonca nemá v ponuke ani všetky motory. Chýba napríklad benzínový motor 1.4 T-Jet, ktorý je obzvlášť vo verzii upravenej na spaľovanie LPG zaujímavou voľbou. Pre tých, ktorí potrebujú často prepravovať napríklad kočík alebo iné rozmernejšie predmety, by bolo asi najlepšie kombi. Ak sa vám ale nechce investovať o tisícku viac, dobre poslúžiť by mohol aj hatchback, ktorý je v porovnaní so sedanom praktickejší.

Použité materiály nie sú najkvalitnejšie, ale to je asi tak jediné, čo sa dá tomuto autu vyčítať.

dieslom nič nepokazíte

Silnejšiemu z dvojice ponúkaných naftových agregátov nič nechýba. „Jedna-šestka“ s výkonom 120 koní má síce takú trochu „retro“ turbodieru, ale inak je to dobrý motor. Má pohotové reakcie na plyn, celkom slušný ťah aj príjemnú spotrebu. Mimo mesta sa s ním dá jazdiť aj za 4,5 litra nafty na 100 km, pričom na diaľnici sa spotreba pohybovala okolo šiestich litrov. Prakticky rovnaké hodnoty sme dosiahli minulý rok aj so sedanom, ktorý mal pod kapotou rovnaký motor. Jediným rozdielom bola spotreba v meste. Zatiaľ čo so sedanom som dokázal jazdiť za 5,5 litra, v hatchbacku to bolo vyše 6,5 l/100 km. Sedan je pritom o 50 kg ťažší. Naozaj netuším, čím to bolo, preto spomínam aj ten sedan.

V základnom stave má kufor kapacitu slušných 440 litrov.

Resumé

FIAT Tipo hatchback predstavuje akúsi zlatú strednú cestu. Prakticky riešená zadná časť, ktorá umožňuje otvorenie veka batožinového priestoru spolu so zadným sklom je silný argument. Hatchback síce nie je najlacnejší a ani nemá najväčší kufor, ale pre klasického Európana bude zrejme stále obľúbenou voľbou. Minimálne do času, kým predaje klasických hatchbackov neprevalcujú stále viac žiadanejšie SUV-čka.

Základná cena modelu – FIAT Tipo 1.4: 12 390 €
Základná cena testovanej verzie – FIAT Tipo 1.6 MultiJet Lounge: 17 690 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,4/3,3/3,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:440
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1295
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4368
Šírka [mm]:1792
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2638