Ak vo Freemonte nachádzate prvky nabrúseného Dodge Journey, aby ste identifikovali nápad či ideu, alebo tam objavíte prvky originálneho talianskeho dizajnu od FIATu, je vám to na nič. Ide tu totiž iba o to, že Freemont existuje a je jedno odkiaľ prišiel. Je tu SUV, ktoré má naozaj pekný interiér a jeho cena za všetku výbavu vás nezruinuje. Minimálne prevodovku by si ale Freemont zaslúžil novšiu a lepšiu.
Skutočný crossover
Ak teda zabudneme na všetky reči, komu čo na aute pripomína, musíme uznať, že sa za testovaným Freemontom Black Code pozorné oko určite obzrie. Bolo totiž červené s veľkými čiernymi kolesami a svoju dôležitosť na ceste si skutočne užíva. FIAT ale zaujal nielen výzorom. Stály pohon 4×4 nás nútil vyskúšať si jazdu na nespevnenej lesnej ceste, ale aj preliezť, prekombinovať a prenastaviť všetky nastavenia interiéru. Zažiť s ním rodinný týždeň vôbec nebolo ťažké.
Záhada neexistuje
Môj kľúč k vysloveniu ortieľa na jazdné vlastnosti je Honda CR-V, na ktorej som ešte nedávno jazdila celkom veľa a dlho a považujem ju za zdravý základ mestských offroadov. A ak poviem, že jazdné vlastnosti Freemonta v meste i v lese sa dajú s Japoncom a jeho technikou ostrovnej pýchy pokojne porovnať, tak si za tým stojím. Auto sa so svojím dieslovým dvojlitrom správalo čulo pri rozjazde v križovatke, ale ani v teréne nenechalo chladným môj zmysel pre dobrodružstvo. To znamená, že FIAT Freemont je kompaktné 7-miestne SUV pre rodinu s dobrodružnými chúťkami s výbornou spotrebou. Pochvalu si zaslúži podvozok, ktorý veľmi dobre tlmí i priečne nerovnosti, problémom nie je ani jazda po nerovných lesných cestách. Schopnosti podvozku dobre kamuflujú vyššiu pohotovostnú hmotnosť, náklony v zákrutách sú minimálne. Tuhosť odpruženia je príjemným kompromisom, posádku netrápi zbytočným pohojdávaním, ani tvrdými skokmi.
Detaily zo žurnálu
Vnútorný priestor je sympaticky veľkorysý, najmä v prvom a druhom rade sedadiel. V treťom rade je nutné počítať s menším priestorom medzi sedákom a stropom a nad podlahou nízko umiestnenými sedadlami. Priestor na kolená ujde. Zväčšiť sa dá posuvnými sedadlami (dĺžka posuvu je až 13 cm) i sklopnými operadlami v druhom rade. Trochu horšie je to v prístupe k zadným sedadlám, ku ktorým, sa nastupuje cez sklopené operadlá sedadiel druhého radu. V rodine sa ocení i skrytý úložný priestor v podlahe pod sedadlom spolujazdca alebo komplet ovládanie klimatizácie pre druhý rad sedadiel, či audio/video vstupy na konci stredového tunela. Veľkým prínosom je tiež rozkladateľná vstavaná detská sedačka. To všetko dokazuje pripravenosť Freemontu slúžiť rodine. Vrátane dvoch obrazoviek na DVD filmy, ktoré sú zabudované a ovládateľné z druhého radu. Opatrná som bola akurát pri vystupovaní, pretože brzda dverí bola oproti iným autám veľmi jemná a ľahko sa dvere prešmykli cez obe aretačné polohy. Čerešničkou na torte je však veľmi moderný dotykový displej, ktorého grafika nás bavila, ale úplne najviac bol audiosystém značky Alpine, vďaka ktorému sa Freemont stal aj našou pojazdnou diskotékou.
Ak je rodina pilierom štátu, Freemont sa môže pokojne považovať za pilierom rodiny. Pekný, silný a statočný, ale hlavne cenovo prístupný. Takého pomocníka presne potrebujeme do každej rodiny! Sem s ním!
Základná cena modelu – FIAT Freemont Plus 2.4 4×2 AT6: 20 260 €
Základná cena testovanej verzie – FIAT Freemont Black Code 2.0 MultiJet 4×4 AT6: 32 900 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km
Registračná daň: 657 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce/ventily:
|
4/16
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1956
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
125(170)/4000
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
350 /1750-2500
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
184
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
11,1
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
9,6/6,0/7,3
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
145//540/1461
|
Objem nádrže [l]:
|
79,9
|
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
|
2004
|
Rozmer pneumatík:
|
225/55 R19
|
Dĺžka [mm]:
|
4888
|
Šírka [mm]:
|
1878
|
Výška [mm]:
|
1745
|
Rázvor [mm]:
|
2890
|
FIAT bol kedysi známy a uznávaný malými prepracovanými autami. Dnes sa však snaží rovnať značkám, ktoré sú pyšné na svoje SUV a prosiť sa o miesto v rade offroadov vôbec nemusí.