Test: Fiat 500e | Retropunk

1354
Zdroj: František Pisarovič

Fiat patril už od svojho vzniku k najväčším automobilkám v Taliansku, celosvetovo ho však preslávilo práve maličké Cinquecento v roku 1957, ktoré si v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch podmanilo kohokoľvek, kto mal srdce, dušu a pokazené priestorové videnie.

Jej maličký dvojvalec s nominálnym objemom 500 kubických centimetrov mal 13 koní a nachádzal sa vzadu. Model Nuova 500 bol neskutočný trhák. Za 18 rokov, čiže do roku 1975, sa ho vyrobilo vyše troch miliónov osemstotisíc kusov. V jednej jedinej generácii!

Nová päťstovka sa od tej starej odlišuje vo všetkom okrem roztomilosti
Zdroj: František Pisarovič

Päťstovka ťažila zo svojej konštrukčnej jednoduchosti, dostupnosti a, priznajme si, aj zo svojho vzhľadu. V dvoch z týchto troch disciplín si výborne rozumie so svojou vnučkou, novou elektrickou päťstovkou.

Aj keď je 500e jedným z najmenších áut na súčasnom trhu, Nuova 500 oproti nej vyzerá ako miniatúra
Zdroj: František Pisarovič

Úsmev!

V prvom rade, toto auto je skrátka stvorené na úsmevy. Nielenže sa na vás budú všetci usmievať, keď s ňou budete korzovať ulicami, smeje sa na vás už samotné auto. Nekecáme – pozrite sa na kľučky dverí, odkladacie priestory, masku chladiča. Toto auto sa na vás stále usmieva!

500e sa na pomery Fiatu tvári celkom flegmaticky. Dizajnový sloh značku posúva do prémiových sfér.
Zdroj: František Pisarovič

Ďalej, navrhnutá je veľmi rozumne. Má rázvor slušných 2 322 milimetrov, čo ako-tak stačí na ukrytie efektných 17” kolies v blatníkoch 3 632 milimetrov dlhej karosérie. Profitujete z toho nielen pri jazdných vlastnostiach auta v kľukatých mestských uličkách, ale zároveň aj v interiéri auta, ktoré sa stalo naozaj dôstojným miestom k životu.

Aj keď sa to nezdá, jazdí na úplne novej platforme
Zdroj: František Pisarovič

Je tu veľká obrazovka infotainmentu, ktorá obsluhuje nielen systém Uconnect s prepojením smartfónu, ale aj vybrané prvky termoregulácie. To hovorím v prípade, že by ste sa tu na paneli klimatizácie pokúšali nájsť tlačidlo ohrevu sedadla.

A aj v repkovom poli vyzerá fakt pôsobivo
Zdroj: František Pisarovič

Interiér je tiež krásne presvetlený vďaka masívnej porcii presklenia a vkusnému bledému čalúneniu stropnice a stĺpikov. Pri takejto stavbe auta si musíte zvyknúť, že plocha čelného skla nie je taká vysoká, ako je bežné pri iných autách. Tí, ktorí jazdili s predchádzajúcou päťstovkou, však tento pocit dobre poznajú.

A sekne jej to aj pod mostom
Zdroj: František Pisarovič

Čo však nepoznajú, to sú veci ako sedadlo, ktoré sa výškovo nastavuje so sedákom a s operadlom, na rozdiel od toho v staršej päťstovke, kde sa zdvíha len sedák.

Interiér 500e je plný kvalitných materiálov, inteligentných tvarov a príjemných vôní
Zdroj: František Pisarovič

Kabína päťstovky teda nielen hodnotne vyzerá, ale ešte tak aj pôsobí. Tento pocit sa skrýva najmä vo všetkých tých detailoch, ktorými je kokpit posiaty. Vo dverách La Primy by ste napríklad našli nakreslené pôvodné cinquecento, na palubovke sa na vás zasa usmieva panoráma miesta zrodu tohto auta – zatiaľ čo sa tá známa päťstovka vyrába od roku 2007 v poľských Tychách, táto nová vzniká v talianskom Turíne vo fabrike Mirafiori.

Nový volant nesie jasný retro odkaz, ale aj dobrú ergonómiu
Zdroj: František Pisarovič

Mestská dynamika

Malá Fiatka síce trochu narástla, no je tu niekoľko faktorov, ktoré to kompenzujú. Kompaktnejšia pohonná jednotka, vďaka ktorej sa môžu predné kolesá natáčať do väčších uhlov, v kombinácii s pôdorysom torty a kolesami v rohoch karosérie spôsobuje, že sa auto otáča na pôsobivo malom priestore.

Palubná doska 500e je taký taliansky cyberpunk. Dotyková obrazovka má skvelé zobrazovacie kvality, štyri tlačidlá zasa ovládajú prevodovku
Zdroj: František Pisarovič

Je tu však háčik – Fiat oficiálne neuvádza veľkosť polomeru otáčania, zmerali sme ho teda sami. Výsledok 5,5 metra na nás veľmi zapôsobil – toto auto je do mesta ako stvorené.

Odkazov na miesto zrodu je po kabíne celkom dosť
Zdroj: František Pisarovič

Fiat má tradíciu v malých autách s motormi uloženými vzadu a elektromotory zadným náhonom v bežných autách opäť otvárajú cestu. 500e však nie je jedným z nich. Keď sa totiž pozriete pod zadný nárazník tohto auta, nájdete len jednoduchú vlečenú nápravu a zadnú stenu batérie s dobre chránenou kabelážou.

Ratan-pripomínajúci materiál je v automobilových interiéroch nezvyčajný, ale osviežujúci. Gardenparty!
Zdroj: František Pisarovič

Všetko podstatné sa skrýva vpredu, poctivo ukryté pod riadiacou elektronikou. Reč je o 87-kilowattovom elektromotore, ktorý dokáže 500e rozpohybovať až na 150 kilometrov za hodinu, pričom v dvoch tretinách tejto rýchlosti budete presne za 9,5 sekundy.

Veľmi efektný je aj prístrojový panel vozidla, ktorý nezaprie genetiku divízie FCA
Zdroj: František Pisarovič

Hlavne bezpečne

Inak to, že je umiestnený vpredu, je podľa mňa veľmi dobre. Elektrickej päťstovke to prepožičiava totálne bezpečné a čitateľné jazdné vlastnosti hoci aj na limite, ktorý sa vám ale kvôli širokému rozchodu kolies a veľkej batérii nikdy nepodarí dosiahnuť.

Pod riadiacou elektronikou sa skrýva elektromotor s 87 kilowattmi výkonu a 220 Nm krútiaceho momentu
Zdroj: František Pisarovič

50 kilometrovú rýchlosť – teda tú mestskú – dosiahnete už za 3,1 sekundy, kedykoľvek a bez čakania na prevodovku či turbo. Aby bolo všetko jasné – tento jav sa deje pri minimálnom rozruchu, len vy, vašich 220 newtonmetrov dostupných od nula otáčok a futuristické svišťanie elektromotorov. Ktovie, či si takto predstavujete svoje vysnené auto, ale jedno vám poviem: Určite si predstavujem, aby takto jazdilo malé auto v dvadsiatom prvom storočí.

Zmysel pre detail je na novej päťstovke prekvapivo výrazný
Zdroj: František Pisarovič

Stará sa tu o vás aj niekoľko bezpečnostných systémov vrátane adaptívneho tempomatu či systému udržiavania v jazdnom pruhu, ktoré sa v kombinácii honosne nazývajú autonómnym riadením druhého stupňa. Systém núdzového brzdenia je nastavený veľmi citlivo, takže sa nemusíte báť, že by vás auto na akúkoľvek prekážku neupozornilo.

Aj batožinový priestor auta sa dočkal zväčšenia, i keď stále len na 185 litrov
Zdroj: František Pisarovič

A potom je tu spotreba. Pri batérii s využiteľnou kapacitou 37,3 kWh by kombinovaný apetít elektrickej energie podľa normy WLTP mohol stačiť na dojazd až 321 km, v meste dokonca na 430 km, čo na týždenné používanie v meste bohato stačí. Alebo aspoň mne stačili.

Drahá nevesta

A taký je Fiat 500e. Najštýlovejší v hre, zábavný a maximálne bezpečný. Áno, talianska automobilka si síce za toto auto pýta ambiciózne peniaze, ale skutočne aj môže. A nemusíte hneď skákať do najvyššej, čiže testovanej výbavy La Prima za 34-tisíc, pretože prevedenie “Cena od” vás nevyjde na viac ako 23 800 eur. A za toľko úsmevov to nie je také zlé.

Základná cena modelu – Fiat 500e Action: 23 800 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat 500e La Prima: 34 900 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor s permanentným magnetom
Najvyšší výkon [kW (k)]:87 (118)
Najvyšší krút. moment [Nm]:220
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Kombinovaný dojazd [km, WLTP]298 - 321
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:185 / 550
Kapacita batérie [max., využ., kWh]42 / 37,3
Dĺžka [mm]:3632
Šírka [mm]:1683
Výška [mm]:1527
Rázvor [mm]:2322
Mrkni naše nové video: