TEST Alfa Romeo Tonale: Napriek kompromisom túži víťaziť

2049
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Alfa Romeo Tonale je najčerstvejším ohnivkom v portfóliu talianskej automobilky. A zaujalo už na prvý pohľad. Nevyhlo sa emisným kompromisom, no vynahrádza to na iných frontoch.

Alfa Romeo Tonale uzrelo svetlo sveta iba tento rok. Nejde o prvé SUV Alfa Romeo, to je Stelvio. Ide ale o prvú Alfu s hybridným motorom. A o model, ktorý by sa podľa slov automobilky mať stať tým najpredávanejším. Patrí do segmentu C a so svojou dĺžkou niečo nad 4 a pol metra konkuruje o niečo kratšiemu Audi Q3 z Nemecka alebo Lexusu UX z Japonska.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

K dizajnu pristupuje Alfa po svojom. Vznikalo v domácom štúdiu Centro Stile Alfa Romeo a prináša dizajn, ktorý potláča štandardnú ozrutnosť a nemotornosť vozidiel s karosériou SUV. Naopak, snaží sa rozbúrať stereotypy a priniesť relatívne veľké auto, avšak so sviežim a mrštným zovňajškom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Má typickú mriežku chladiča v tvare erbu, ktorá pokračuje ďalej aj v nárazníku, a nechýbajú ani privreté oči so zamračeným obočím v podobe týchto trojdielnych svetlometov. Pri pohľade z boku si vašu pozornosť okamžite upútajú gigantické 20-palcové disky kolies s lakovanými brzdovými strmeňmi. Vzadu je dominantou akoby štetcom maľovaný svetelný podpis.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiér, ktorý to hrá na chrumkavý

Palubná doska žiari náladovým podsvietením od začiatku až po koniec. Pred vodičom sa nachádza obrovský 12,3-palcový prístrojový štít, o zobrazovanie multimédií sa stará 10 a štvrť palcový displej a hudbu vám budú prehrávať reproduktory Harman Kardon. Všade sa nachádzajú malé športové elementy ako napríklad výduchy klimatizácie po bokoch, ale aj kolieska na ovládanie tých v strede.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

No a tým najväčším športovým elementom sú tieto… ehm… najväčšie pádla pod volantom. S týmito gigantickými ovládačmi by ste reálne boli schopní splaviť Hron… alebo Sázavu… alebo… divokú vodu v Čunove. Čo sa snažím povedať je, že ak chcete vyhodiť blinker alebo zapnúť diaľkáče, vždy o tú páčku zavadíte. A viem si predstaviť, že ak má niekto poriadne klobásy, a nie iba také konáriky ako ja, bude si pri ovládaní zrkadiel každý raz preraďovať.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie vzadu je absolútne podľa očakávania. Ak si sadnem sám za seba, miesta na nohy budem mať tak akurát. Strecha mi ale jasne naznačuje, že vzadu sa budú voziť skôr nižší ľudia. A tých veľmi poteší, že na palube sa nachádzajú nielen moderné USBC konektory, ale aj pôvodné USBčka. A to aj vzadu, aj vpredu. Navyše, ak máte menší telefón, ako ja, toto je jedno z mála áut, kde vám bezdrôtové nabíjanie bude fungovať. Výrobcovia bežne myslia najmä na ľudí s telefónmi veľkosti tabletu a potom majiteľom menších zariadení telefóny lietajú po poličke na nabíjanie. Čiže, dobrá práca, Alfa.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Downsizing a elektrifikácia

Pri takomto dizajne by sme privítali motory s poriadnou dávkou koní. A stále dúfame, že také do Tonale prídu, napríklad s označením Quadrifoglio. Európska únia však stanovila iné pravidlá a smerovanie. A tak sa zatiaľ musíme uspokojiť s kompromismi, ktoré sa nesmejú do očí emisným normám. Na mysli máme e-hybridných 130 koní pochádzajúcich z 1,5-litrového motora. V praxi znamenajú zrýchlenie na stovku za 9,6 sekundy a priemernú spotrebu 6,2 litra na 100 kilometrov v cykle WLTP.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Samotná dynamika jazdy je v tomto prípade doslova mild-hybridná. Tonale zaberá najlepšie okamžite po stlačení plynového pedála a potom jeho živosť trochu ustupuje. Batéria má kapacitu iba 0,77 kilowatthodiny, ale napriek tomu sa často zbiera do roboty. Dokonca aj vtedy, kedy by ste do za bežných podmienok nečakali. Vtedy prídu na rad jemné trhnutia, ktoré podľa mňa vznikajú istým zmätením auta. Budeme ďalej zrýchľovať alebo začneme znova spomaľovať? Tento malý neduh sa stratí akonáhle prejdete do vyšších rýchlostí.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Alfa Romeo svoje jazdné režimy nazýva DNA. D ako Dynamic, N ako Normal a A ako Advanced Efficiendy. Režimy upravujú prakticky všetko od reakcii motora až po tuhosť podvozku. V našom prípade sú režimy relatívne podobné, akurát v Ačku si auto dáva pozor, aby sa nerozbiehalo hneď plným výkonom. A v Dčku zas prevodovka drží vyššie otáčky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Kompromisy len tam, kde treba

No a keď sme hovorili o športovosti, brzdy sú úplne fantastické a po motore opäť dodávajú pocit ducha Alfy. Rovnako je na tom aj riadenie, ktoré je na SUV až neštandardne strmé. Alfa jednoducho urobila kompromis len tam, kde nemala na výber.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak si poviem, že idem doľava, tak idem doľava. A je mi absolútne jedno, či idem 50 alebo 150 kilometrov za hodinu… Samozrejme, je to iba pocit… Pocit moci, na ktorý si musíte zvyknúť.

Ak si budete Tonale kupovať, určite si vyskúšajte jazdu na viacerých rozmeroch diskov. Pri našich obrovských 20-tkach cítim vo volante každú nerovnosť. A nielen to, mám pocit, že dokážem presne povedať, ktorý centimeter pneumatiky ju schytal. Inými slovami, Tonale nie je bežným SUV pre bežných ľudí. Snaží sa byť stále aj čistokrvnou Alfou zrodenou pre šport. A keď už nie motorom, aspoň všetkým ostatným.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

No a presne pre toto je Alfa pre mnohých úžasným autom. Nemusí byť dokonalá. Dokonca nemusí byť ani superrýchla. Ale má dušu. Taliansky charakter, ktorý absolútne kašle na to, čo sa ako robí. Robí to po svojom a robí to s vášňou.

A koľko za túto vášeň zaplatíte? Absolútny základ je výbava Super. Či si vyberiete mild-hybridný benzín alebo naftu, zaplatíte rovnakých 35 500 eur. Naša najvyššia výbava Edizione Speciale vás vyjde na 39 800 a náš kus s balíkom zima, balíkom premium a ďalšími príplatkami stojí niečo nad 44 tisíc.

Základná cena modelu – Alfa Romeo Tonale Super 1,5 e-Hybrid 130k: 35 500 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale 1,5 e-Hybrid 130k: 39 800 €
Záruka: 2 roky, 3 roky / 100 000 km na vybrané diely / 8 rokov na prehrdzavenie
EuroNCAP : 5* (2022)
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4
Zdvihový objem [cm3]:1469
Najvyšší výkon [kW (k)]:96 (130)
Najvyšší krút. moment [Nm]:240
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,6
Spotreba - kombinovaná [WLTP]:5,7-6,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:500
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1600
Dĺžka [mm]:4528
Šírka [mm]:1841
Výška [mm]:1601
Rázvor [mm]:2636