TEST Alfa Romeo Junior: Dva svety. Ktorý je lepší?

558
default
Zdroj: David Dejvo Schun

Tak toto tu ešte nebolo! Alfa Romeo sa ako posledný mohykán snažila zubami nechtami držať vlastné technológie a riešenia napriek tomu, že už roky je súčasťou skupiny Stellantis. No teraz prichádza model, ktorý má so Stellantisom spoločného dosť. 

Junior je už podľa názvu najmenším autom značky. S dĺžkou ani nie 4,2 metra je o takmer 36 centimetrov kratší od Tonale a radí sa do triedy subkompaktov. Ale Junior nebol vždy Juniorom. Uviedli ho ako Milano. No talianskej vláde sa nepáčilo, že by sa tak malo volať, keď sa vyrába v Poľsku. A tak ho krátko po predstavení premenovali na Juniora.

Nejde pritom len o také hocijaké meno. Okrem toho, že ide o najmenšie auto v ponuke, opiera sa aj o historický základ. Názov Junior mali aj Alfa Romeo GT 1300 Junior, GT 1600 Junior alebo Junior Z, ktoré vyrábali v 60. a 70. rokoch. A aj vtedy išlo o úvodné modely značky.

Má súrodencov v koncerne

Náš nový Junior stojí na platforme e-CMP2 a jeho najbližšími koncernovými príbuznými sú Jeep Avenger a Fiat 600. No konštruktéri odviedli kus dobrej roboty, aby túto spriaznenosť duší zakryli. Aspoň zvonka.

Junior ponúkne aj matrixové svetlá, predná maska má céčkový svetelný podpis a táto mriežka ukrýva buď nápis Alfa Romeo, alebo ich symboly. A čo by to bolo za Alfu, keby nemala netradičný držiak na značky? Pohľad zboku na atletickosti trochu uberá. Nájdete tu krátke previsy, to treba nechať. Ale keďže Junior je crossover, kabína je celkom vysoká, a to s atletickými proporciami jednoducho ťažko skĺbiť. Nechýba ani lemovanie blatníkov a zadok? Ten vyzerá super futuristicky. Aj s trojitým svetelným podpisom a ultra ostrou línou.

Riešenia z poličky, ale po svojom

Interiér je už viac koncernový. A to znamená, že voliča jazdných režimov, štartovacie tlačidlo, lištu na ovládanie klímy, 10,25 palca pred vodičom a aj multimédiá – to všetko poznáte. Na jednej strane tým Alfa stráca na svojej jedinečnosti, na druhej strane však získava na ergonómii. Čo nás mierne sklamalo, že okrem brúsenej nádhery nájdete v kabíne aj veľa tvrdých plastov. Na dverách, na palubnej doske… Nie sú to miesta, ktorých by ste sa dotýkali, ale vidíte ich.

Pokiaľ ide o sedenie vzadu, od najmenšej Alfy asi nebudete čakať more priestoru. My testujeme dvoch Juniorov. Sivý je elektrický so škrupinovými sedačkami Sabelt. Keď si však nastavíte sedačku na 1,9 metra vysokého dospelého, s rovnakou výškou si na zadných sedadlách budete udierať kolená. Štandardné sedačky sú zozadu mäkké a inak vykrojené. Takže miesta na sedenie je o trochu viac.

Kufor hybridného Juniora je o chlp väčší. Ponúkne 415 litrov s tým, že po sklopení zadných sedačiek sa dostanete na úroveň 1280. Rozdiel medzi hybridom a elektromobilom je aj v základe po zložení iba 15 litrov. Takže elektro ponúkne 400, respektíve 1265 litrov. V elektre však nájdete aj malý predný kufor na káble.

Motorizácie poznáte, jazdu úplne nie

Na úvod takto za volantom treba povedať, že kým v rámci dizajnu sa Alfa zvonka odlišovala úplne a zvnútra do veľkej miery, z hľadiska pohonu už bojovať o nejakú nezávislosť nemalo zmysel. A tak aj hybridné, aj elektrické ústrojenstvo už dobre poznáte. Pôjdeme najprv na hybrid.

Tam sa o pohon stará prepracovaná jedna-dvojka s rozvodovou reťazou, ktorá je doplnená elektromotorom v prevodovke. Naladená je na 136 koní, z nuly na stovku zrýchli za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 200 km/h.

Ak sa vám už niečo marí, toto je presne ten špecifický stellantisácky hybridný systém, ktorý je akoby medzistupňom medzi mild a full hybridným pohonom. Čiže dokážete jazdiť pokojne aj polovicu času na elektrinu, no hneď ako potrebujete vyšší výkon ako 29 koní, vždy sa zapne aj spaľovák.

A aj keď sme hovorili, že pohon je koncernovým riešením, za volantom pôsobí úplne inak ako Jeep Avenger alebo Fiat 600. Citeľne tuhšie. Táto hybridná motorizácia sa vás nesnaží presvedčiť, že z nej máte mať pocit ako v športiaku. No napriek tomu výborne drží na ceste, dobre zvláda nerovnosti a kabína je ukážkovo odhlučnená.

Elektromobil jazdí úplne inak

No a teraz Alfa Romeo Junior Elettrica. Napriek tomu, že vyzerá super výkonne, opiera sa o 156-koňovú motorizáciu. Na stovku to dá za rovných 9 sekúnd, čiže o chlp pomalšie ako hybrid, a maximálna rýchlosť predstavuje 150 km/h.

Táto verzia na baterky pôsobí ako úplne iné auto. Jednak je tu hodnotnejší interiér a športové sedačky, ale aj preto, lebo tu nemusíte radiť rýchlosti. Maximálny krútiaci moment 260 Newtometrov prichádza veľmi skoro a jeho nástup je veľmi svižný. Navyše, rozdiel v hmotnosti medzi hybridom a elektrikou je asi 250 kíl. A tak tento elektrický Junior žehlí nerovnosti oveľa sebavedomejšie a na ceste sedí citeľne prikovanejšie.

A ak už patríte medzi fanúšikov elektromobility, rozsah nastavení vás príliš neohúri. Predohrev batérie si nezapnete a rovnako si nenastavíte maximálne percento nabitia. Takže dosiahnuť v zime maximálny nabíjací výkon 100 kilowattov a nabiť sa z 20 na 80 % za 27 minút, ako uvádzajú tabuľky, bude dosť ťažká úloha.

Inak je ale Junior skutočne dobrým elektromobilom. Aj v absolútnej kose a mínusových teplotách dokáže jazdiť za 20 kilowatthodín na 100 kilometrov a v lete by tak mohol úplne v pohode dosiahnuť aj WLTP čísla 14,2 až 16,7. Alfu Romeo Junior s hybridným pohonom kúpite za 26 990 eur. Ak by vás zaujímala skôr elektrická verzia, tam si pripravte o 10-tisíc eur viac.

Cena modelu od: Alfa Romeo Junior Elettrica – 35 990 eur / Alfa Romeo Junior Ibrida – 27 690 eur

EuroNCAP: 5 hviezd (2024)

ALFA ROMEO ELETTRICA

Výkon sústavy [kW (k)]: 115 (156)

Najvyšší krút. moment [Nm]: 260

Maximálna rýchlosť [km/h]: 150

Zrýchlenie 0-100 km/h [s]: 9,0

Spotreba WLTP kombi. [kWh/100 km]: 14,2-16,7

Maximálny DC nabíjací výkon [kW]: 100 kW

DC nabíjanie z 20 na 80 % [min.]: 27

Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 620

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 040

Objem batožinového priestoru [l]: 400

Kapacita batérie netto [kWh]: 51

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 173 / 1 781 / 1 533

Rázvor osí kolies [mm]: 2 562

ALFA ROMEO IBRIDA

Objem motora [l]: 1,2

Počet valcov: 3

Výkon spaľ. motora [kW (k)]: 100 (136)

Najvyšší krút. moment spaľ. mot. [Nm]: 230

Výkon el. motora [kW (k)]: 21 (29)

Najvyšší krút. moment el. mot. [Nm]: 55

Systémový výkon [kW(k)]: 100 (136)

Maximálna rýchlosť [km/h]: 200

Zrýchlenie 0 100 km/h [s]: 8,9

Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 4,6-5,5

Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 380

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 1 790

Objem batožinového priestoru [l]: 415

Objem palivovej nádrže [l]: 44

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 173 / 1 781 / 1 533

Rázvor osí kolies [mm]: 2 562