Škoda Scala by mala byť modernou Škodovkou ako z „veľkej knihy“. Novinka prichádza na pomery triedy so skutočne dlhým rázvorom kolies a nízkym koeficientom odporu vzduchu.

Škoda Scala je prvým modelom značky postaveným na novej generácii modulárnej platformy MQB A0. Zaujímavosťou naprieč modelmi, ktoré túto platformu využívajú je fakt, že ich vzdialenosť od stredu predných kolies k pedálom je vždy rovnaká. Či už teda narazíte na novú generáciu Volkswagenu Golf alebo Audi A3, pobavte sa drobným technickým faktom.

…a teraz k veci.

Scala dosahuje dĺžku 4362 mm, šírku 1793 mm a výšku 1471 mm. To sú celkom konvenčné rozmery na pomery danej triedy. Spomínaný dlhočizný rázvor kolies však vyrobí podľa všetkého na zadných sedadlách priestranný posed, na ktorých sme v Škodovkách už zvyknutí. Taktiež ponúkne slušný batožinový priestor s objemom 467 litrov. Škoda uvádza, že ide o najväčší kufor v triede.

skoda scala AUTOGRATIS

Novinka prichádza s celým poľom vylepšení v porovnaní s jej predchodcom. Medzi ne má patriť optimalizované navádzanie vzduchu pre chladenie motora, pasívne vykurovanie Air Curtain v prednom nárazníku alebo výrazne aerodynamicky optimalizované kolesá z ľahkej zliatiny.

Vodné lišty na čelnom skle majú pomôcť k odvádzaniu dažďa a strešný spojler má „upratať“ pretekajúci vzduch cez strechu auta. Nástupca Rapidu sa teda dočkal množstva malých vylepšení, ktoré by mali v konečnom obraze priniesť výrazné medzigeneračné zlepšenie.

skoda scala AUTOGRATIS

Koncernové klišé

Ako už veľmi dobre vieme, naftové motory sú v menších autách koncernu Volkswagen na ústupe. Škoda Scala dostane len jediný benzínový štvorvalec. Má ním byť štvorvalec 1.5 TSI EVO s výkonom 110 kW/150 koní, krútiacim momentom 250 Nm a deaktiváciou polovice počtu valcov.

Druhým štvorvalcom má byť naftový motor 1.6 TDI s výkonom 85 kW/115 koní a krútiacim momentom 250 Nm. Vďaka agresívnej emisnej norme Euro-6d-TEMP dostanete TDI-čko so vstrekovaním močoviny AdBlue a filtrom pevných častíc v základnej výbave. Do ponuky sa dostáva aj jednotka s pohonom na zemný plyn CNG. Pôjde o trojvalec 1.0 TSI G-TEC s výkonom 66 kW/90 koní a krútiakom 145 Nm.

Zvyšok ponuky obsadzuje benzínové duo trojvalcov 1.0 TSI. Slabší ponúkne výkon 70 kW/95 koní (175Nm) a silnejší 85 kW/115 koní (200 Nm). Motory by mali mať 50-litrové palivové nádrže a ku všetkým agregátom (nie však motorizáciám) bude ponúkaná 7-stupňová prevodovka DSG.

Charakter podvozka

V danej triede sa postupne rozohnili preteky o najlepší podvozok a KIA, Hyundai či Ford priniesli na trh vynikajúce exempláre. Škodovka uvádza, že Scala bude mať už so základným podvozkom dynamické jazdné vlastnosti. Novinka však prichádza s funkciou individualizácie podvozka Sport Chassis Control.

Ten je o 15 milimetrov nižší než v prípade predchodcu a okrem režimu Normal ponúkne aj režim Sport s tuhšou charakteristikou tlmičov. Vodič môže prepínať obe nastavenia v menu voľby jazdného režimu (Driving Mode Select), ktoré je dodávané spoločne so systémom Sport Chassis Control. Voľba jazdného režimu Driving Mode Select tiež ovplyvňuje reakciu volantu, motora a prevodovky a umožňuje prepínanie štyroch režimov Normal, Sport, Eco a Individual.

Bezpečnosť a jej elektronika

Cestujúcich v novej Škode Scala chráni až 9 airbagov. V prípade hroziacej nehody uzavrie príplatková proaktívna ochrana cestujúcich (Crew Protect Assist) automaticky bočné okná a prednapne bezpečnostné pásy na predných sedadlách. Multikolízna brzda zabraňuje nekontrolovateľnému pohybu vozidla po zrážke.

Scala ponúkne ako prvý model kompaktnej triedy v štandardnej výbave stretávacie svetlá, svetlá pre denné svietenie, spätné svetlo, brzdové svetlo a zadné hmlové svetlo vybavené inovatívnymi LED diódami. Pri Bi-LED variante predných svetlometov, ktoré sú súčasťou výbavového stupňa Style, je použitie Bi-LED modulu pre stretávacie a diaľkové svetlo, tri ďalšie LED diódy používa Corner a odbočovacie svetlo.

Počítať môžete s asistentom kontroly mŕtveho uhla Side Assist, ktorý varuje pred blížiacimi sa vozidlami až do vzdialenosti 70 metrov. Predošlá iterácia systému mala dosah len 20 metrov. V príplatkej výbave sa nachádza aj systém Rear Traffic Alert, ktorý pri cúvaní z parkovacieho miesta upozorňuje na prichádzajúcu premávku. Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy a prediktívnej ochrany chodcov sleduje v meste pomocou radaru priestor pred vozidlom a pomáha tak predchádzať nehodám.

Konektivita

Ako prvý model značky je Scala vždy pripojená k internetu. Vďaka najnovšej generácii mobilných online služieb tiež ponúka nový a flexibilný koncept s aplikáciami infotaimentu, ktoré zaisťujú rôzne možnosti pripojenia a dodatočné funkcie. Zabudovaná eSIM karta vytvára vysokorychlostné pripojenie LTE. Dalšia SIM karta alebo zdieľané pripojenie pomocou smartfónu preto nie je potrebné.

Po prvýkrát je tiež možné aktualizovať softvér infotainment systému alebo „vzduchom“ neobmedzene automaticky aktualizovať mapu navigácie. Tiež je možné stiahnuť ďalšie aplikácie infotainmentu. Návšteva predajcu vozidiel nie je nutná. Na želanie zasiela vozidlo SCALA push notifikácie v prípade, že je vozidlo odcudzené, opustí definovanú oblasť alebo prekročí uloženú maximálnu rýchlosť.

Služby vzdialeného prístupu k vozidlu Remote Access informujú tiež o tom, kde je vozidlo zaparkované, alebo je možné stlačením tlačídla spustiť smerovku a húkačku, aby vodič vozidlo rýchlejšie našiel na veľkom parkovisku. Aplikácia dokáže aj v prípade dopredu naplánovanej cesty na základe aktuálnej dopravnej situácie upozorniť na skorý odjazd.

Zostáva Simply Clever

Svojim rodinným príslušníkom nezostáva Scala nič dlžná. Prečítajte si zoznam prvkov typických riešení Simply Clever

› Integrovaný lievik v uzávere nádržky ostrekovačov čelného skla
› Ochrana pred natankovaním nesprávneho paliva
› Škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže s mierkou na kontrolné meranie hĺbky dezénu pneumatik
› Dva USB konektory vpredu a vzadu
› Držiak parkovacích lístkov na vnútornej strane A stĺpika na strane vodiča
› Sklopné operadlo sedadla spolujazdca
› Sklopné stolíky na zadnej strane operadiel predných sedadiel
› Sklopné stolíky na operadlách zadných sedadiel
› Pohotovostná poloha bezpečnostného pásu na zadných sedadlách
› Schránka na okuliare
› Držiak na multimediálne prístroje (vrátane slotu na kľúče a mince)
› Schránka na dáždnik vo dverách vodiča (spolu s dáždnikom)
› Odkladacie sieťové vrecká na vnútornej strane predných sedadiel
› Držiak reflexnej vesty vo všetkých dverách
› Odpadkový kôš vo výplni dverí
› Háčiky na stĺpiku B
› Cargo elementy pod podlahou batožinového priestoru
› Sieť na kryte batožinového priestoru
› Elektricky ovladané piate dvere s funkciou Tip-To-Close
› Mechanicky sklopné, elektricky odistiteľné tažné zariadenie
› Háčiky na zavesenie tašiek v batožinovom priestore
› Mezipodlaha v batožinovom priestore
› Sieťový program
› Obojstranný koberec v batožinovom priestore
› Deliaca sieť v batožinovom priestore
› Kryt batožinového priestoru v polohe za opierkou zadných sedadiel
› TopTether
› Držiak nápojov vpredu so systémom Easy Open
› Držiak 0,5 l fľaše v schránke zadných dverí
› Držiak 1,5 l fľaše v predných dverách
› Držiak kariet v Jumbo Boxe