Rusi majú vlastný Hummer s americkým motorom. Máme zmiešané pocity

9031

Zatiaľ, čo sa v USA čaká na spustenie výroby jedného z najočakávanejších elektrických SUV pod znovuzrodenou značkou Hummer, ani Rusko sa nenechalo zahanbiť. Na východe však aj v roku 2021 použili tradičnú receptúru: Poctivý dieselový spaľovák, vnútornosti z vojenského transportéru a karoséria zdanlivo vyklepkaná kladivkom.

A drsné meno. Táto vec si hovorí Strela a bola navrhnutá primárne pre orgány činné v trestnom konaní, očividne však zvládne aj civilistov.

Zdroj: YouTube @ Автошоу VIN-КОД

Klasicky tajomne

Veľa informácií o tomto stroji, samozrejme, nevieme. Podľa portálu Motor1 je však táto vec dlhá presne 5090 milimetrov, široká 2350 milimetrov a svoj rozchod kolies má rozčapený na úctyhodných 1900 milimetrov, takže ide o taký autársky ekvivalent širokorozchodnej železnice. S hmotnosťou asi 2700 kilogramov dokáže Strela odviezť až 900 kg nákladu a päť ľudí sediacich na piatich oddelených sedadlách.

Naftový štvorvalec od Cumminsu má objem 2,8 litra a výkon 117 kW.

No a teraz pod kapotu. Strelu poháňa 2,8-litrový naftový motor Cummins s výkonom 117 kilowattov (157 koní). Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a prenáša výkon na všetky štyri kolesá. Aspoň na papieri, pretože prototyp na obrázkoch disponoval len pohonom zadnej nápravy. Plánovaná maximálna rýchlosť je 120 kilometrov za hodinu.

Civilná Strela naľavo, jej pancierovaná sestra vpravo.

V súčasnosti však ide iba o bežiaci prototyp, ktorý ešte nebol ani testovaný v skutočných podmienkach. Experimentálny stav SUV sa odráža aj na kvalite prevedenia, ktorá sa nezdá byť bohvieako vysoká. Nejde pritom len o trocha pubertálne stvárnenie jednotlivých komponentov, ale napríklad aj o odlesky karosérie v tomto videu, z ktorého budú v plnej miere profitovať predovšetkým po rusky hovoriaci ľudia:

Ťažký punk

Sériová verzia modelu môže byť v niektorých aspektoch úplne odlišná, pretože môže vychádzať zo série stredne ťažkých dodávkových a nákladných automobilov Gazelle Next vyrábaných spoločnosťou GAZ. Ak sa tak stane, motor, prevodovka, zavesenie kolies a významná časť interiéru by sa dali požičať z existujúceho vozidla pre jednoduchšiu údržbu. 2,8-litrový motor Cummins ISF využíva už existujúca Gazelle Next, 6-stupňovú prevodovku dodala jej novšia generácia New Next.

Interiér vyzerá na prekvapenie civilne.

Prototyp modelu Strela spoločne navrhol Vojensko-Priemyselný Komplex (VPK) a mladé dizajnérske štúdio KBM na Moskovskej štátnej technickej univerzite (MSTU). Aj preto má odnímateľný hardtop na zadnej časti karosérie a relatívne dobre vyzerajúci interiér, ktorý naozaj naznačuje blížiacu sa sériovú výrobu.

Ambície projektu nechýbajú – tvorcovia zvažujú celú rodinu vysoko jazdiacich vozidiel, vrátane SUV s pevnou strechou, sedemmiestnej verzie a nákladných automobilov s rôznymi druhmi kabíny. Tak čo, išli by ste do toho?