PRVÁ JAZDA (+video): Škoda Scala | Pôsobí dospelo

4231

Škoda Scala nahrádza v ponuke značky obľúbený model Rapid. Už prvá veta tohto textu je však na zváženie, keďže nový hatchback z Mladej Boleslavi budí dojmy podobné úplne inému rodinne spriaznenému modelu. So svojím veľkým kufrom a ešte väčšími ambíciami mieri poriadne vysoko.

No a to prezrádza aj meno samotného modelu. Scala totiž v latinčine znamená „schody“, „rebrík“, či dokonca v jemne prenesenom význame, „progres“.

Už prvé správy pôsobili jemne útočne, namierené smerom k rodinne spriaznenému Golfu. Škoda Scala si teda berie na mušku nemecký bestseller a nejeden pozorovateľ šípi poriadnu trhovú bitku o priazeň.

Jasná budúcnosť

Scala prichádza v rámci modelovej ponuky značky s niekoľkými novinkami. Tie je možné pozorovať už pri pohľade z exteriéru. Kým línie či celková „kostra“ dizajnu stoja na ostrých hranách a jednoduchých tvaroch, dizajnérsky motív sa mierne zmenil.

Pokiaľ sa poriadne zapozeráte na prednú časť auta a hlavne na tvar svetlometov, všimnete si motív, ktorý sa už stihol objaviť aj na facelifotvanej Škode Fabia. Buďte si teda istí, že ide o dizajnérsky smer, ktorým sa bude uberať nasledovná generácia modelov značky.

Na druhej strane, Scala dostala nápis „ŠKODA“ vypísaný veľkými tlačenými písmenami na dvere kufra, čím jej v tomto ohľade patrí prvenstvo spomedzi súrodeneckých modelov. Na aute je evidentná štedrá porcia vnútorného priestoru už pri pohľade z exteriéru.

Známa inštitúcia

Interiér novinky zapadne do „škodováckej“ rodiny ako uliaty. Je ťažké neporovnávať novinku s jeho predchodcom, modelom Rapid, no z dizajnérskeho a kvalitatívneho hľadiska je progres citeľný od prvého sadnutia za volant. Škoda ako tradičný líder v oblasti priestrannosti interiéru nezaváhala ani pri tejto novinke.

Kufor má slušný objem 467 litrov, čo Scalu radí k špičke svojho segmentu. Podobne je na tom aj priestor na zadných sedadlách, ktorý je mierne nadštandardný, no nie tak šokujúco štedrý ako v Octavii. Rovnako bolo rozšírené pole jedinečných prvkov Simply Clever. V interiéri Scaly však nenájdete jediný klasický konektor USB typu 2.0.

Dvojica predných a zadných pasažierov má k dispozícii po dva konektory USB typu C. Produktové oddelenie značky sa nám síce zdôverilo, že ide o odvážny krok, no s týmto štandardom konektora jednoducho rátajú do budúcnosti. Novinkou je aj možnosť sklopenia predného sedadla spolujazdca, vďaka čomu je možné naložiť na palubu predmet s dĺžkou až 2,5 metra.

Prvé dojmy

Prvou testovanou motorizáciou bol jediný naftový motor v ponuke. Ide o 1,6-litrové TDI s výkonom 85 kW/115 koní, spolupracujúce so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Počítam, že s touto motorizáciou sa najčastejšie stretnú tí, ktorí „fasujú“ služobné autá.

Motor je bez príplatku vybavený filtrom pevných častíc a vstrekovaním močoviny AdBlue. Od 1500 otáčok dokáže krásne „ťahať“, aj napriek tomu, že vrchol krútiaceho momentu je k dispozícii až v pásme medzi 2000 a 3500 otáčkami. Všetky testovacie modely boli k dispozícii výhradne s príplatkovým športovým podvozkom.

Ten je oproti normálnemu podvozku tuhší a auto s ním sedí o 15 milimetrov bližšie k ceste. Hlavne na priečnych nerovnostiach je jazda mierne tuhšia, no nedokážem povedať o koľko, keďže sme nemali možnosť otestovať Scalu bez príplatkového podvozku.

Voľbou adaptívneho podvozku si však zaobstarávate funkciu nastavenia tuhosti tlmičov vďaka funkcii Drive Mode Select. V športovom nastavení dokáže podvozok citeľne prituhnúť. V zákrutách je eliminované nakláňanie a auto je výrazne komunikatívnejšie. Voľbou športového režimu vám oťažie riadenie, zrýchli sa odozva na plyn a funkcia adaptívneho tempomatu vezme do úvahy to, že sa ponáhľate.

Samozrejme, tieto nastavenia je možné kombinovať. Pokiaľ teda nechcete oťažené riadenie či tvrdú jazdu, no chcete lepšiu odozvu na plyn, viete tieto nastavenia kombinovať. Druhou testovanou motorizáciou je známy agregát 1,5 TSI, ku Scale sa hodí vynikajúco. Od 1500 otáčok máte k dispozícii maximálny krútiaci moment 250 Nm.

Spolupráca motora so sedemstupňovou prevodovkou DSG je dobrá, no ako sme už pri dvojspojkových prevodovkách zvyknutí, pri neopatrnejšom rozbiehaní z miesta, a hlavne do kopca, je nutné narábať s plynovým pedálom opatrnejšie. V prípade Scaly je však prevodovka vyladená pekne a jej rýchle radenie stupňov oceníte hlavne pri dynamickej jazde.

Tej sa novinka ani náhodou nebojí a krásne sedí v zákrutách horského priesmyku. Čo sa týka benzínového trojvalca 1,0 TSI, vrchol krivky maximálneho krútiaceho momentu začína od 2000 ot./min a tiahne k hranici 3500. „Ľahší nos“ pomáha k lepšiemu ovládaniu a agilite auta.

Drobnému agregátu sa hlavne v prípade voľby manuálnej prevodovky budete musieť venovať a držať ho v otáčkach. Dôležitou informáciou však je, že spoza volantu pripomína Scala aktuálnu generáciu Octavie. Oproti Rapidu pôsobí výrazne dospelejšie. Porovnávanie s Volkswagenom Golf však podľa mňa nie je úplne na mieste, keďže Scala má konštrukčne bližšie k Polu.

MotorizáciaKomb. spotrebaACTIVEAMBITIONSTYLE
1.0 TSI 70 kW 5M-13 490€14 990€-
1.0 TSI 85 kW 6M5,3-6,3-16 230€18 030€
1.0 85 kW 7DSG--18 190€19 990€
1.5 TSI 110 kW 6M--17 990€19 790€
1.5 TSI 110 kW 7DSG5,7-6,9-19 990€21 790€
1.6 TDI 85 kW 6M4,5-5,317 430€18 930€20 730€
1.6 TDI 85 kW 7DSG4,7-5,7-20 930€22 730€