Kubova poradňa: Keď je pruhov na ceste viac

3007
Zdroj: Redakcia

Prečo na mňa bliká? Môžem vojsť do záchranárskej uličky, keď prejde sanitka? V tom strednom pruhu sa cítim bezpečne. Čo keby som v ňom zostal? Ako sa správať, aby nado mnou ostatní nekrútili hlavami. 

Dva pruhy

Ak sa vaša práca nachádza vo väčšom meste, určite ste sa nevyhli ceste s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy. Základ, ktorý ovládame, je, že sa jazdí v pravom pruhu a ľavý slúži na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie. To platí mimo obce, pokiaľ nie sú kolóny. V obci môžete jazdiť v oboch pruhoch podľa toho, kde vám to v danej chvíli viac vyhovuje. Veľa ľudí ale zabúda na to, že ak idú počas bežnej premávky v ľavom pruhu a nemajú v úmysle čoskoro odbočiť vľavo, musia ho uvoľniť rýchlejšie idúcim vozidlám za nimi. Každé vozidlo má dva veľmi dôležité doplnky na jazdu vo viacprúdovej premávke: spätné zrkadlá a smerovky. Používajte ich.

Mimo obce sa jazdí vpravo. Ľavý pruh je na predchádzanie alebo obchádzanie.
Zdroj: Redakcia

Predchádzanie sprava

Zaujímavosťou je, že do roku 1989 bolo na Slovensku len 255 kilometrov 4-prúdových ciest. A áut, ktoré mali pravé spätné zrkadlo, ešte menej. Obe informácie sem vkladám na zamyslenie sa, prečo je nebezpečné byť rýchlejší v pravom pruhu. Stačí porozmýšľať, koľko vodičov si robilo vodičák na aute s jedným “späťákom” a nikdy sa nenaučili používať ten pravý. Zároveň je potrebné povedať, že sa nájdu aj vodiči z malých miest a dedín, ktorí ani počas výcviku v autoškole nemali možnosť okúsiť jazdu v dvoch pruhoch. Určite nechcete byť chyba, na ktorej sa poučia. Skrátka, neberte ako samozrejmosť, že vás vodič v ľavom pruhu vidí. Ale áno, predchádzanie sprava v obci je dovolené.

V obci môžete jazdiť, v ktorom pruhu chcete. Ak nezavadziate.
Zdroj: Redakcia

Záchranárska ulička

Ulička pre vozidlá s právom prednostnej jazdy je jedna z novších povinností slovenských šoférov. Doteraz sme sa s ňou stretávali najmä v zahraničí a chválili sme vodičov za ich uvedomelosť. Na Slovensku však automaticky uhol málokto. Najčastejšie, až keď sirény prehlušili rádio a farebné majáky takmer vypálili zrenice cez spätné zrkadlá. Od 1. apríla 2020 sa konečne stala záchranárska ulička na Slovensku povinnosťou. Musíte ju vytvoriť pri každej jazde v kolóne. Pravý pruh pôjde doprava a ľavý doľava. Pri trojprúdovke sa doprava stiahne pravý a stredný pruh. Ulička sa vytvorí medzi stredným a ľavým. Nie, nemôžete do nej vojsť, hneď ako prejde prvá sanitka. Za jazdu v nej môžete dostať pokutu 300 eur a výhovorka, že som rozrážal cestu hasičom neobstojí.

 Tri pruhy

Tých prekliatych približne 35 kilometrov medzi Bratislavou a Trnavou. Bez odstavného pruhu a cez deň s obmedzením na 110 km/h. Nedokončená diaľnica, ktorá robí vrásky na tvári a biele hánky na prstoch takmer všetkým, čo po nej prechádzajú. Nie je žiadnym tajomstvom, že na jazdu slúži pravý pruh a ostatné dva sú na predchádzanie. Rovnako pravý pruh nie je len pre pomalé vozidlá alebo kamióny. Na Slovensku našťastie platí, že kamióny musia jazdiť v pravom pruhu, ale to neznamená, že my tam byť nemôžeme. Samozrejme, jazdou v tesnom závese za kamiónom riskujete rýchle prerobenie karosérie na kabriolet a doslova chvíľkovú bezhlavú jazdu. Od roku 2009 máte dokonca pri preraďovaní sa do stredného pruhu prednosť pred vozidlami, ktoré tak robia z toho ľavého.

Stredopruhár

Špecifikum trojprúdovej diaľnice nie je potrebné predstavovať. Každý deň sa s týmto špeciálnym typom vodičov stretneme. Ich najobľúbenejšia výhovorka je nevyhovujúci stav vozovky v pravom pruhu. Podľa tohto tvrdenia musia v tom strednom pruhu aj bývať, pretože hneď ako zídu na okresky, musia plakať alebo lietať. Pri zbežnom pozorovaní sa skôr zdá, že v pravom pruhu sa im ťažšie sleduje mobilný telefón, lebo krajnica je blízko. Nepokúšajte sa ich učiť pravidlá tým, že ich sami porušíte predchádzaním sprava. Radšej si dajte tú námahu a prejdite z pravého pruhu cez stredný až do toho ľavého a zase naspäť. Za pokutu alebo auto vytlačené za krajnicu vám to nestojí.

Títo stredopruhári idú v meste. To môžu.
Zdroj: Redakcia

Autor: Jakub Baňovič