Nová generácia BMW X1 je absolútnou zmenou. I keď je úvodom do karosérie SUV, s jazdným zážitkom to myslí vážne.
SUV sú na vzostupe už niekoľko rokov. Prvá generácia modelu X1 uzrela svetlo sveta ešte v roku 2009. V júni tohoto roka, o 13 rokov neskôr, prišlo BMW s treťou generáciou a pojem X1 povýšilo na novú úroveň. V prvej jazde na nás urobilo skutočný dojem.
SUV, ktoré dozrelo
Číslo jeden v názve značí začiatok. Práve X-jednotka totiž začína dnes už enormne širokú ponuku modelov SUV. Pokiaľ ide o značku BMW, hovoríme teda o entry-level modeli. A úprimne, kedysi vám BMW dalo pocítiť, že si kupujete to najmenšie a najzákladnejšie SUV. Dnes je však všetko inak.
Obrovská mriežka chladiča, výrazne krojené línie nárazníka aj so športovo robustným oplastovaním. Toto všetko je súčasťou nového dizajnového balíka, ktorý X1 ponúka. A rovnako štýlové je aj zozadu. V porovnaní s prvou generáciou, kedy bola zadná časť akoby odfláknutá, sa línie svetiel a kufra poriadne zapracovali do dizajnu.
Viac ako 5,5 centimetra do dĺžky, približne 2,5 centimetra do šírky, približne 4,5 centimetra do výšky a viac ako 2 centimetre v rázvore. BMW X1 tretej generácie je v každom ohľade väčšie. A rovnako prešiel zmenou aj kufor. Celkovo 35 litrov v prospech novej generácie na prvé počutie nie je veľký rozdiel, no keďže hovoríme o rozdiele medzi X1 a… X1, nie je to málo. Čiže nielen dizajnom, ale aj rozmermi toto SUV skutočne dozrelo.
Úplne nový interiér
Ak význam “Radosť z jazdy” automobilka kedysi chápala ako dokonalé jazdné vlastnosti určené pre šport, v prípade nového BMW X1 sa šport mení na komfort. A tomu je prispôsobený aj interiér, v ktorom sa cítite viac ako na palube luxusnej triedy v lietadle ako v športiaku. A to je dobre. Podobný interiér sme videlu v Rade 2 Active Toureri, ale aj v športovom elektrickom SUV iX M60. Opiera sa o dvojicu displejov zasadených do jedného kompozitu vytŕčajúceho z palubnej dosky.
O tom, že displej funguje výborne, a že nové multimédiá pripomínajú rozhranie tabletu, už ani nemusíme hovoriť. Keďže ide o BMW, trochu nám chýbalo ovládanie kolieskom v stredovom tuneli, na ktoré sme si museli zvykať. Našťastie, rozloženie dotykových plôch je veľmi intuitívne a dá sa naň rýchlo zvyknúť. No koliesko nám bude chýbať.
Keď sme hovorili o dozrievaní, práve pocit z interiéru je tým najsilnejším impulzom dospelosti. Každým dotykom BMW X1 pôsobí ako väčšie X3. Navyše, veniec volantu je až prekapujúco hrubý. To však nie je výčitka. Iba zaujímavosť, ktorú by ste si u predajcu rozhodne mali všimnúť.
Nafta is not dead
Na prvú jazdu sme dostali všeobecne druhú najvyššiu a spomedzi naftových áut najvyššiu konfiguráciu xDrive23d. Tá kvôli 48-voltovej mild hybridnej architektúre zredukovala batožinový priestor z 540 litrov na 500 litrov. Na druhej strane, vďaka tomu dokáže z dvojlitrového štvorvalca dostať 197 koní s priemernou spotrebou WLTP iba 5,4-5,8 l/100 km. A i keď sme nemali príležitosť testovať spotrebu dlhodobo, motor sa naozaj netváril pažravo.
Jazdná dynamika dokáže byť adrenalínová najmä zo začiatku, keď elektromotor dopuje hnaciu sústavu takmer 20-timi koňmi. Aj vo vyšších rýchlostiach je dynamika veľmi príjemná. Menej prekvapivá, no stále príjemná.
A aj pri pohone sa dostávame k niekoľkokrát spomínanému bodu. BMW X1 jednoducho dozrelo. Vo vysokých rýchlostiach, daždi a aj na nerovnostiach (áno, toto všetko sme počas prvej jazdy stihli :P) sa správa sebavedomo a očakávateľne. A najmä mohutne. Nikdy sme nečakali, že aj pri “entry-level” SUV od mníchovskej značky sa budeme takto tešiť na celotýždňový test.