História českej polície a Verejnej bezpečnosti obsahuje plejádu služobných vozidiel.
Polícia sa na svojich facebookových stránkach rozhodla trochu pobaviť návštevníkov umorených fotkami dopravných nehôd a pátraniami po nezvestných deťoch a pripravila znalcom techniky hádanky v podobe historických vozidiel prerobených do rovnošaty, akú policajné autá používajú dnes.
Ťažko povedať, či nešlo o pokus o vtip, ale v niektorých prípadoch polícia ukázala neznalosť vlastnej histórie v tom zmysle, že do výberu zaradila aj autá, ktoré ona ani jej predchodkyňa VB nikdy nepoužívala.
Český monopol s bratskou pomocou
Prvorepublikové žandárstvo nahradil po druhej svetovej vojne Zbor národnej bezpečnosti (SNB – odtiaľ “esenbáci”) a jeho najviditeľnejšou zložkou riešiacou dennú policajnú agendu, ale aj represívne úlohy, bola Verejná bezpečnosť (VB). Tá počas svojej viac ako štyridsaťročnej histórie používala množstvo služobných vozidiel československej alebo sovietskej výroby, z ktorých niektoré slúžili aj v radoch znovuobnovenej polície.
Z pohľadu dizajnu služobných vozidiel VB je možné rozlíšiť tri základné obdobia. Prvé, povojnové, trvalo až do roku 1975 s modrobielou kombináciou a menšími nápismi “Verejná bezpečnosť” v bielom pruhu na bokoch modrých áut (odtiaľ prezývka “mliekari” alebo “modrá mliekareň”). Nasledovalo to, čo všetci vďaka mnohým dobovým obrazovým dokumentom poznáme najlepšie, a síce neslávne preslávené bielo-žlté sfarbenie s obrovskými čiernymi písmenami VB a na záver už spomínaný prerod na políciu ČR z roku 1991, ktorý však logicky postihol ešte aj rad vozidiel z čias VB.
Kapitolou samou o sebe bol porevolučný nákup všemožných automobilov nemeckej výroby, ale napríklad aj Renaultov Laguna, ktoré v 90. rokoch slúžili ako diaľničné stíhačky. Išlo ale len o zopár kusov. Drvivú väčšinu úloh stále plnili vozidlá Škoda Felicia, a to až do roku 2008, kedy došlo k prerodu dizajnu do dnešnej podoby.