Nová Škoda Octavia je všežravec, akého na trhu niet

1956
Zdroj: TS Škoda

Nová Škoda Octavia drží jedno zásadné prvenstvo. Je to model, ktorý môže byť vo svojej triede poháňaný najväčším množstvom druhov pohonov. Aké to sú a aké sú ich prednosti?

Mať v ponuke len dva druhy paliva sa už nenosí. Škoda sa pri Octavii pochlapila a pridala rovno ďalšie tri: mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemný plyn (CNG).

Zdroj: TS Škoda
Zdroj: TS Škoda

Sofistikovaný výkon: TSI

Po jemnom poklese záujmu o turbodiesely opäť o niečo viac vzrástla popularita benzínových jednotiek. V Octavii sú zastúpené prepracovanou rodinou motorov TSI. Inžinieri „zamakali“ nielen na znížení spotreby paliva, ale aj na ich ohľaduplnosti voči životnému prostrediu.

Zdroj: TS Škoda
Zdroj: TS Škoda

Nové TSI agregáty dokážu pracovať aj v Millerovom cykle, čím ponúkajú viac krútiaceho momentu v nižších otáčkach. O emisie sa stará filter pevných častíc (GPF), ktorý len dokončuje efektívnu prácu motora. Pre vás to znamená ešte nižšiu spotrebu a využiteľnejší výkon, ktorý nezaťažuje prírodu.

Mild-hybrid: Budúcnosť má meno e-TEC

e-TEC je riešenie, ktoré vďaka pomoci elektriny ešte pozdvihuje efektivitu motorov TSI. Ide o malý elektromotor, vďaka ktorému sa motor nenamáha v nižších otáčkach a v istých prípadoch dovolí vozidlu “plachtiť” absolútne bez spaľovania paliva!

Zdroj: TS Škoda
Zdroj: TS Škoda

Okrem nižšej spotreby ponúka aj rýchlejšiu a živšiu odozvu na plyn. Keďže tento elektromotor zároveň nahradzuje štartér, štartovanie e-TECu je nezvyčajne hladké a takmer nepočuteľné. V Octavii ho nájdeme s výkonom 81 kW (110 k) a overeným sedemstupňovým automatom DSG. K nemu pribudne aj kombinácia so 110 kW motorom.

Plug-in hybrid iV: Energia zo zásuvky

Po prvý krát sa v Octavii predstavuje aj plug-in hybridná motorizácia. Pod skratkou iV sa nachádza štvorvalec 1.4 TSI a výkonný elektromotor so silou 150 kW (204 koní). Rovnaké duo, no naladené na 180 kW (245 koní), poháňa aj výkonnejšiu Octaviu RS iV.

Zdroj: TS Škoda
Zdroj: TS Škoda

Takúto Octaviu môžete nabiť zo zásuvky a jazdiť s ňou čisto na elektrinu do vzdialenosti 55 kilometrov. To znamená, že každodennú jazdu do práce, po deti do školy a na nákup zvládnete bez spaľovania pohonných hmôt.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Na dlhšej ceste sa jednoducho spoľahnete na spaľovací motor bez strachu z dojazdu či plných nabíjačiek. To znamená, že s iV získavate výhody zo sveta elektromobilov a “spaľovákov” naraz. Šach-mat!

G-TEC: Prekvapivo logická alternatíva

Stlačný zemný plyn (CNG) je takmer ideálne palivo, a predsa o ňom veľa ľudí ani nevie. Má vysoké oktánové číslo a je šetrné k motoru, ktorý má naň aj podstatne tichší chod (10-15 dB). Šetrí aj prírodu, keďže pri jeho spaľovaní nevznikajú takmer žiadne pevné častice a minimum vedľajších oxidov. Okrem toho je však s prehľadom najlacnejší a dokonca daňovo zvýhodnený!

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

Škoda je takmer jedinou automobilkou, ktorá v danej triede ponúka pohon na CNG. Bola by naozaj škoda to nevyužiť – zvlášť prestredníctvom výkonného (96 kW) motoru 1,5 TSI s dvojspojkovou DSG prevodovkou. Pre koho je toto palivo výhodné? Pre úplne každého. Musíte si však ustriehnuť plniace stanice, ktorých je na Slovensku pomenej.

Zdroj: Škoda
Zdroj: Škoda

TDI: Nafta čistá ako benzín

Tradične silnou stránkou Octavie sú turbodiesely. Teraz sú čistejšie (a úspornejšie) než kedykoľvek predtým, za čo vďačia najmä dvojstupňovej SCR filtrácii výfukových plynov a tomu, že nové 2.0 TDI z rodiny EA288 sa skrátka naozaj podarili. V Octavii môžu mať výkon 85, 110 a 147 kilowattov a ani jeden z nich nebude zlou voľbou. Ak neveríte, vyskúšajte ich sami!

NEPREHLIADNITE: