Automobilka s levom na čele už predstavila pokračovateľa slávneho a najväčšieho SUV 5008. No vďaka hybridnému pohonu je stále čo skúmať aj v aktuálnej generácii.
Peugeot 5008 je obľúbencom rodín. Vďaka svojej priestrannosti či možnosti vybaviť ho až siedmimi sedadlami zaujme azda všetkých prakticky zmýšľajúcich vodičov. Nová motorizácia pritom vzbudzuje otázky. Na jednej strane znie zvláštne, že by viac ako 4,6-metrové auto malo byť poháňané iba 1,2-litrovým trojvalcom. No na strane druhej klasická motorizácia Stellantisu prešla takou prerábkou, že obavy by sa mohli úplne rozplynúť.
Všetko o motore
V minulosti riešili konštruktéri rozvody štandardným remeňom. Hybridná verzia využíva rozvodovú reťaz, čo automaticky značí vyššiu výdrž a naznačuje predĺžený servisný interval. Variabilná geometria trubodúchadla sa stará o vyššiu efektivitu a samotný trojvalec po novom pracuje v Millerovom cykle. Ten zaručuje vyššiu efektivitu získavania mechanickej energie z paliva, čo v podstate znamená hospodárnejší chod.
To všetko môžeme označiť ako “konvenčnú” techniku. Lenže toto auto je mild-hybrid, preto prináša ďalšie technické zmeny. Ospravedlňujeme sa, že sme v tomto teste pravdepodobne neobvykle technickí, no podobne ako pri Citroëne C5 Aircross, ktorý v tomto čísle nájdete tiež, aj pri Peugeote 5008 vkladá značka najväčšie očakávania práve do pohonu. A tak nám napadlo, že aj vy o ňom budete chcieť vedieť čo najviac.
O elektrifikovanú stránku celého pohonu sa stará elektromotor v šesťstupňovej automatickej prevodovke, ktorý do celého systému dodáva svojich 28 koní a 55 Nm najvyššieho krútiaceho momentu. Systémový výkon nemožno sčítavať, no elektromotor aj tak citeľne zaberá vtedy, keď sa vyžadujú rýchle reakcie. Čiže najmä pri rozbehoch prakticky v akejkoľvek rýchlosti. Čo však stellantisácky mild-hybrid robí výnimočným, je jeho schopnosť správať sa v niektorých situáciách hybridne.
Mild či Hybrid?
Čísla, ktoré dokáže elektromotor poskytnúť, sú v porovnaní s niektorými konkurenčnými mild-hybridmi pokojne aj dvojnásobné, a preto ak nepotrebujete práve veľa výkonu, dokáže Peugeot 5008 vypnúť spaľovací motor a ísť niekoľko stoviek metrov čisto na elektrinu. Zaujímavé pritom je, že tento jav môžete sledovať nielen v nízkych mestských rýchlostiach, ale aj počas plynulej jazdy na diaľnici. A to je niečo, čo by ste v bežnom mild-hybride nezažili.
Čiže je viac ako základ, no menej ako takzvaný nabíjateľný hybrid. A to preto, lebo výkon by na čisto elektrickú jazdu vo väčšine podmienok nestačil. V prospech čisto elektrickej jazdy však hovorí aj kapacita batérie, ktorá so svojimi približne 450 využiteľnými Watthodinami skutočne zvládne teoreticky aj pár kilometrov bez zapnutia spaľováku.
Cyklus WLTP v prípade elektrifikovanej 5008-ičky sľubuje kombinovanú spotrebu 5,7 – 5,9 l/100 kilometrov a schopnosť jazdiť čisto mestské trasy pokojne aj spolovice bez využitia spaľováku. Kým s tým druhým tvrdením sa úplne nestotožňujeme, tabuľkovú spotrebu sa nám počas testovacieho týždňa podarilo dokonca podliezť aj na dlhších trasách.
No a dynamika? Tento motor si nebudete brať pre jeho schopnosť vystreliť dopredu napríklad pri predbiehaniach na okreskách. Ak ale od auta neočakávate práve trhanie asfaltu, zostanete príjemne prekvapení, že aj najväčšie osobné auto od Peugeote dokáže dávať zmysel s trojvalcom pod kapotou.
Základná cena modelu – Peugeot 5008 PureTech 130 6MT: 28 490 €
Základná cena testovanej motorizácie – Peugeot 5008 Hybrid 136k 6AT: 32 190 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový, MHEV |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1199 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 100 (136) / 5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 230 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,4 |
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]: | 5,7-5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 702 |
Objem nádrže [l]: | 56 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1578 |
Dĺžka [mm]: | 4641 |
Šírka [mm]: | 1906 |
Výška [mm]: | 1646 |
Rázvor [mm]: | 2840 |