Nová Škoda Fabia: Rýchlejšia ako RS, veľká ako Golf (+VEĽKÁ FOTOGALÉRIA)

8506
Zdroj: TS Škoda Auto

22 rokov po premiére prvého modelu Fabia uvádza spoločnosť Škoda Auto na trh štvrtú generáciu tohto obľúbeného modelového radu. Po prvý raz je skonštruovaný na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen a poskytuje najveľkorysejší priestor vo svojej triede, vyšší komfort a mnoho nových asistenčných systémov.

Tešiť sa môžeme nielen na presvedčivý pomer ceny a úžitkovej hodnoty, ale aj na vysokú modernú funkcionalitu a mnoho Simply Clever riešení.

SWIPUJ PRE KAPITOLU:
1. Podvozok
2. Aerodynamika
3. Interiér
4. Motory
5. Simply Clever

1. Ultimátne MQB

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Fabia je po prvý raz skonštruovaná na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen, ktorá umožňuje vytvoriť väčší vnútorný priestor, i keď na väčšom pôdoryse. Oproti predchádzajúcim generáciám Fabia narástla vo všetkých smeroch.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Mainstreamové médiá by vám povedali, že dĺžkou 4 108 mm po prvý raz prekonáva hranicu štyroch metrov, nie je to však pravda – nad štyri metre sa pozrela už prvá generácia Fabie vo verzii RS.  Tak či onak, jej hmotnosť sa podarilo udržať takmer na úrovni predchádzajúcej generácie. Oproti predchodcovi je dĺžka Fabie väčšia o 111 mm a rázvor vzrástol o 94 mm na 2 564 mm. Automobil je teraz aj o 48 mm širší – celková šírka je 1 780 mm.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Zväčšenie vonkajších rozmerov sa samozrejme premietlo aj do zväčšenia vnútorného priestoru. Objem najväčšieho batožinového priestoru vo svojej triede, ktorý mala už predchádzajúca generácia, ďalej vzrástol o 50 litrov na 380 litrov (presne tak isto, ako má Volkswagen Golf). Po sklopení operadiel zadných sedadiel maximálny objem dosahuje 1 190 litrov.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Vďaka platforme MQB A0 je nová Fabia vybavená mnohými asistenčnými systémami, ktoré doteraz ponúkali hlavne automobily vyšších tried. Spoločne s vyššou torznou pevnosťou karosérie tak Fabia prináša vysokú úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti.

2. Aktívna aerodynamika pre masy!

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Nová Fabia zaujme emocionálnym vzhľadom a sebavedomými proporciami. Športový vzhľad zvýrazňujú ostro rezané svetlomety a zadné svetlá s modernou LED technikou, ktoré zdobia kryštalické prvky. Siahajú až po masku chladiča. Verzia full LED má intenzívnejšie tlmené a diaľkové svetlo, ako aj prisvetľovanie v zákrutách pri odbočovaní, na želanie môžete mať Full LED aj zadné svetlomety.

Pri novej Fabii sa podarilo znížiť hodnotu koeficientu aerodynamického odporu cx z 0,32 predchádzajúcej generácie na 0,28. Fabia sa tak pýši najlepšou hodnotou vo svojej triede. Vývoj aerodynamiky prebiehal z veľkej časti pomocou simulácií metódou výpočtovej dynamiky tekutín (CFD – Computational Fluid Dynamics). Za tri a pol roka vývoja konštruktéri spoločnosti Škoda Auto uskutočnili vyše 3 000 výpočtov simulácií prúdenia.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Fabia prináša aktívnu aerodynamiku masám. Jej dôležitým prvkom sú žalúzie chladiča umiestnené v spodnom otvore na vstup vzduchu v prednom nárazníku. Fabia je tak prvým modelom vo svojej triede, ktorý používa takýto prvok. Ak systém vyhodnotí, že chladenie nie je potrebné, lamely sa samé privrú, čím sa zlepší aerodynamika.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Pri konštantnej rýchlosti 120 km/h vďaka tomu dochádza k úspore paliva až o 0,2 l/100 km. Fabia tak vypúšťa o 5 g/km CO2 menej. Pri úplne otvorených žalúziách prúdi do motorového priestoru maximálne množstvo vzduchu, čo umožňuje intenzívne chladenie počas krátkych zastávok. Dobré, nie?

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Pre novú Fabiu je na výber 9 farieb karosérie, medzi ktoré patria aj nové metalizované odtiene oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odtiene šedá Graphite a čierna Magic sa dajú použiť aj ako kontrastné farby pre strechu. Ponuka kolies zahŕňa 15″ plecháče a 9 rozličných diskov z ľahkej zliatiny od 15″ do 18″. Špičkovú alternatívu predstavujú voliteľné čierne leštené 18″ disky z ľahkej zliatiny Libra.

3. Veľký displej a klímapanel

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

V interiéri zaujme samostatne stojaca obrazovka infotainmentu s uhlopriečkou až do 23,4 cm (9,2″). Pre nový model Fabia je k dispozícii moderný infotainment a k tomu po prvý raz na želanie aj digitálny združený prístroj s displejom 26 cm (10,25″). Premiéru majú aj komfortné prvky na želanie známe z automobilov vyššej triedy ako napríklad vyhrievané čelné sklo a vyhrievaný volant. Pri spustení predaja bude Fabia k dispozícii v dvoch verziách vybavenia.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Predná časť prístrojovej dosky je čalúnená látkou s kontrastnými švíkmi. Nový dizajn zvýrazňujú veľké okrúhle bočné výduchy ventilácie s chromovanými rámikmi a nové chrómované vnútorné kľučky dverí.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Nové farby prinášajú do interiéru modelu Fabia kontrastné švíky a dekoračné lišty medenej a šedej farby. Nové ambientné osvetlenie z LED, ktoré je štandardným prvkom verzie vybavenia Style, osvetľuje dekoračnú lištu na prístrojovej doske červenou a bielou farbou. Súčasťou ambientného osvetlenia je aj LED osvetlenie stredovej konzoly vpredu, vnútorných kľučiek predných dverí a LED lampičky na čítanie vpredu a vzadu.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Dizajn interiéru dotvárajú nové volanty. Kožený multifunkčný volant a trojramenný športový multifunkčný volant s pádlami pre vozidlá vybavené prevodovkou DSG sú prvkami vybavenia na želanie, rovnako ako vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo, ktoré zaručuje dobrý výhľad a vysokú úroveň bezpečnosti v zimných mesiacoch. Obidva tieto prvky sú v modelovom rade Fabia k dispozícii po prvý raz – tieto komfortné prvky boli doteraz vyhradené najmä automobilom vyšších tried.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Po prvý raz je v modelovom rade Fabia na želanie k dispozícii digitálny združený prístroj s displejom 26 cm (10,25″). Fabia má štandardne analógový združený prístroj s trojrozmernými stupnicami rýchlomera a otáčkomera, kruhovými stupnicami teplomera chladiacej kvapaliny a palivomera a displejom Maxi DOT, ktorý zobrazuje aj pokyny navigácie a rozpoznané dopravné značky.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Štvrtá generácia modelu Fabia môže byť po prvý raz vybavená dvojzónovou klimatizáciou Climatronic a výduchmi ventilácie na zadnej strane stredovej konzoly na klimatizáciu zadných sedadiel. Dvojzónová klimatizácia Climatronic, ktorá je dostupná na želanie, umožňuje nastaviť teplotu osobitne pre pravú a ľavú stranu pomocou dvoch otočných tlačidiel na stredovej konzole. Všetky funkcie sa dajú jednoducho ovládať ôsmimi tlačidlami.

4. Motory

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Štyri benzínové motory aktuálnej generácie Evo koncernu Volkswagen pokrývajú výkonové spektrum od 48 kW (65 k) do 110 kW (150 k). Základným motorom modelu Fabia je benzínový motor MPI s viacbodovým vstrekovaním paliva. Trojvalec 1.0 MPI má objem 1,0 litra a je k dispozícii s výkonom 48 kW a výkon 59 kW (80 k). Oproti predchádzajúcej generácii výkon vzrástol o 4 kW (5 k). Tento motor bol vyvinutý Škodou Auto a pre celý koncern Volkswagen sa vyrába Českej republike.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Nemusíte sa báť, že by sa inovovalo len v interiéri a na dislejoch. Pri obidvoch výkonových verziách trojvalca 1.0 TSI s prepĺňaním turbodúchadlom a priamym vstrekovaním sú liatinové vložky valcov nahradené plazmovým nanášaním povrchovej vrstvy valcov o hrúbke 150 mikrometrov (0,15 milimetra). Tento technicky inovatívny proces znižuje vnútorné trenie a tým optimalizuje aj spotrebu paliva a emisie. Vďaka lepšiemu rozdeleniu a lepšiemu odvodu tepla v spaľovacom priestore znižuje aj tepelné namáhanie motora.

Nová Fabia má tiež novú špičkovú motorizáciu. Štvorvalcový motor 1.5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybavený funkciou vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení ACT (Active Cylinder Technology). Systém pri malom zaťažení automaticky vypína dva prostredné valce – čo vodič takmer nepostrehne – a tým prispieva k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Všetky motory TSI sú vybavené filtrom pevných častíc.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Všetky pohonné jednotky sa štandardne montujú so 40-litrovou palivovou nádržou. Na želanie je k dispozícii 50-litrová nádrž, s ktorou má Fabia vybavená trojvalcovými motormi dojazd vyše 900 km v režime WLTP.

5. Simply Clever všade, kam sa pozriete

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Štvrtá Fabia v poradí pokračuje v tradícii prvkov Simply Clever, typických pre značku. V ponuke je päť úplne nových prvkov a osem prvkov, ktoré tento model po prvý raz preberá od väčších súrodencov. Podľa konkrétneho vybavenia môže mať nová Fabia až 43 praktických prvkov, ktoré uľahčujú každodenné používanie automobilu, čo je viac ako kedykoľvek predtým. Ponuka siaha od klasických prvkov značky, ako je napríklad škrabka na ľad v klapke palivovej nádrže s meradlom na kontrolu hĺbky dezénu pneumatík, držiak parkovacích lístkov na prvom stĺpiku alebo dáždnik vo dverách vodiča až po úplne nové prvky, ktoré s minimálnym úsilím udržiavajú poriadok v interiéri a v batožinovom priestore.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

A teraz k novinkám. Poriadok v interiéri zabezpečuje nový upevňovací klip v odkladacej schránke v stredovej konzole na kreditnú kartu či parkovací lístok, ako aj gumička slúžiaca ako držiak ceruzky. Viac flexibility prináša odnímateľný držiak na nápoje medzi prednými sedadlami. Nová odkladacia schránka na stredovom tuneli obsahuje odkladací priestor na drobnosti aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Schránka sa umiestni medzi stredovú konzolu a zadné sedadlá a sama sa prichytí.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Na želanie je dostupná aj pružná odkladacia schránka na bočnej stene batožinového priestoru, ktorá sa dá v prípade potreby roztiahnuť na uchytenie predmetov v batožinovom priestore. Ďalším prvkom je slnečná clona, ktorá sa dodáva ako príslušenstvo pre voliteľné panoramatické strešné okno. Ak nie je potrebná, dá sa zložiť na tretinu a uložiť pod kryt batožinového priestoru.

Zdroj: TS Škoda Auto
Zdroj: TS Škoda Auto

Multifunkčná kapsa, ktorá je zavesená pod krytom batožinového priestoru, premení inak nevyužívaný priestor na miesto na odkladanie kabátov alebo búnd. Maximálna nosnosť kapsy je 3,5 kg. Jedným z prvkov známych z modelov Octavia a Enyaq iV sú dobre dostupné odkladacie vrecká na mobilné telefóny na zadnej strane operadiel predných sedadiel. Novým prvkom v modelovom rade Fabia je dopredu sklopné operadlo sedadla spolujazdca a rovnako na želanie dodávaný konektor USB-C vo vnútornom spätnom zrkadle, ktorým sa dá napríklad napájať palubná kamera bez toho, aby kábel narúšal výhľad vodiča.

6. FOTOGALÉRIA (35 obrázkov)