Mercedes ukázal EQXX. Má dojazd 1000 kilometrov a… je to len koncept

1178
Zdroj: Mercedes-Benz

Budúcnosť elektromobility podľa chuti Mercedesu znamená dokonalý dizajn a extrémny dojazd.

Z Bratislavy do Košíc, naspäť a odtiaľ ešte do Zvolena. Približne takú trasu by mal zvládnuť nový koncept s trojcípou hviezdou na čele. Mercedes-Benz ukázal elektrický EQXX s masívnym dojazdom, úžasným výkonom a aerodynamikou z iného sveta.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Pod kapotou sa nenachádza nejaká superprerastená batéria. Práve naopak, Mercedes využíva hustejšiu batériu so zvýšenou kapacitou na kilogram, čím šetrí hmostnosť. Kapacitne dosahuje však takmer 100 kWh, čo nie je oveľa viac oproti niektorým luxusným elektromobilom. Batéria má teda energiu modelu EQS, avšak v o polovicu menšom objeme a s o 30% menšou hmotnosťou.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Vylepšenie dostal aj elektrický systém, ktorý pracuje na 900-voltovej architektúre. Doterajšie maximum bolo 800 voltov. Z hľadiska výkonu auto nebude žiaden superšport. Poháňať ho bude iba jeden elektromotor s výkonom 201 koní. Na druhej strane, v tomto koncepte Mercedes usiluje skôr o spotrebu ako o vysoký výkon. Vďaka novému pohonu s použitím karbidu kremičitého budú energetické straty iba 5%, čo dojazd ešte zvýši.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Menej energetických strát znamená menej tepla. A to znamená menšie chladenie. Dokonca aj batéria je chladená iba vzduchom. O tú sa bude starať otvor v podvozku a aerodynamika. No a keď sme pri nej, koeficient odporu vzduchu bude iba 0,17, čo je menej ako v EQS. Pridajte špeciálnu odľahčenú hliníkovú karosériu BIONEQXX a k tomu všetkému znížite hmotnosť.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

A to nie je všetko. Dvere sú vyrobené s uhlíkových a sklených vlákien, brzdy sú hliníkové namiesto zliatinových, pruženie je tiež zo sklených vlákien a 8K LED displej v interiéri svieti len tam, kde ho využívate. Na streche je navyše solárny panel.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Ak vás toto auto zaujalo svojim vzhľadom a dojazdom, nie sme prekvapení. Do predaja sa nanešťastie nedostane. Na ceste ho však budeme môcť vidieť pri pokuse o 1000-kilometrový roadtrip naprieč Európou. A ak ste fanúšikmi nových technológií, od roku 2024 by sa mali podobné vysokokapacitné batérie dostať aj do sériovej výroby.