Mercedes-Benz CLA, CLA SB a GLA ohúria plug-in hybridnými parametrami

299
Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz rozširuje paletu modelov využívajúcich pohon EQ Power. S modelom CLA 250 e kupé, CLA 250 e Shooting Brake a GLA 250 e dopĺňa značka modely EQ Power rodiny kompaktných vozidiel s hybridným pohonom tretej generácie. Začiatok predaja aj uvedenie nových modelov na trh sú naplánované na druhý polrok tohto roka.

Kompaktné hybridné modely Mercedes-Benz majú motory uložené pod kapotou naprieč. Pre dvojspojkovú prevodovku 8G-DCT bol vyvinutý kompaktný elektrický hnací agregát, ktorý je vyrobený podľa rovnakých technických zásad ako hnací agregát vo vozidlách s motorom uloženým pozdĺžne. Ide o synchrónny motor s permanentným budením ako vnútorný rotor.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Stator je pevne integrovaný v skrini hnacej hlavy, v rotore elektromotora je umiestnená mokrá oddeľovacia spojka motora s nízkymi stratami. Chladenie statora a rotora v prípade potreby umožňuje bez problémov využívať špičkový a trvalý výkon elektromotora. Po prvýkrát prebieha vo vozidlách značky štartovanie spaľovacieho motora výhradne prostredníctvom elektromotora. Hybridné kompaktné vozidlá totiž nemajú samostatný 12 voltový štartér.

Solídne parametre

Výkon elektromotora je 75 kW. Spolu s 1,33-litrovým štvorvalcom dosahuje systémový výkon 160 kW/218 k a systémový krútiaci moment 450 Nm. Vďaka elektromotoru je odozva na stlačenie plynového pedálu vo vozidlách mimoriadne spontánna a jazdné výkony sú pozoruhodné: model A 250 e tak napríklad na šprint z 0 na 100 km/h potrebuje iba 6,6 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je 235 km/h. Lítium-iónový vysokonapäťový akumulátor má celkovú kapacitou približne 15,6 kWh. Nové kompaktné modely možno nabíjať striedavým aj jednosmerným prúdom. Príslušná nabíjacia zásuvka sa nachádza na pravej bočnej strane vozidla.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Vďaka tomu možno nabiť hybridné kompaktné vozidlá dobíjateľné zo siete z nabíjacej skrinky s výkonom 7,4 kW striedavým prúdom v priebehu 1 h 45 min z 10 – 100 percent SoC (Status of Charge, slovensky: stav nabitia). Pri nabíjaní jednosmerným prúdom sa výkonom 24 kW nabije vozidlo zo stavu nabitia 10 percent na 80 percent za približne 25 minút. Akumulátory pochádzajú z nemeckej spoločnosti ACCUMOTIVE, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Daimleru. Vysokovoltový akumulátor je chladený vodou a váži približne 150 kg.

Premyslené riešenie

Inovatívna výfuková sústava umožňuje mimoriadne premyslené riešenie: aby v porovnaní so sesterskými modelmi s motorizáciami bez hybridného pohonu došlo len k nepatrným obmedzeniam objemu batožinového priestoru, končí výfuk v strede, pod podlahou vozidla a koncový tlmič výfuku je integrovaný v stredovom tuneli. Vďaka tomu, že palivová nádrž je zabudovaná v oblasti zadnej nápravy, pod zadnými sedadlami je dodatočné miesto pre vysokonapäťový akumulátor.

NEPREHLIADNITE:

Kompaktné vozidlá sú vybavené treťou generáciou hybridného pohonu dobíjateľného zo siete. Medzi ich funkcie patrí aj inteligentná prevádzková stratégia na báze trasy; ktorá okrem iného zohľadňuje údaje z navigácie, maximálnu povolenú rýchlosť alebo priebeh trasy. Prevádzková stratégia berie do úvahy celú naplánovanú trasu a snaží sa predvídať, kedy a na ktorých trasách je použitie elektrického jazdného režimu najzmysluplnejšie.

Tvarovateľný charakter

Zavedením MBUX sa režimy prevádzky všetkých hybridných modelov dobíjateľných zo siete (EQ Power) zmenili na jazdné programy. Vďaka tomu sú v každom hybridnom vozidle dobíjateľnom zo siete značky Mercedes-Benz k dispozícii nové jazdné programy, a to Elektrický a Úroveň nabitia. V prípade kompaktných vozidiel to platí od začiatku.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

V jazdnom programe Elektrický môžete zažiť maximálny elektrický výkon. Spaľovací motor sa zapne len vtedy, keď vodič stúpi prudko na plynový pedál a podradí dorazovým spínačom (Kickdown). Jazdný program Elektrický umožňuje zvoliť si intenzitu rekuperácie prostredníctvom radiacich páčok za volantom. Radiacimi páčkami za volantom možno zvoliť päť rôznych stupňov rekuperácie (DAUTO, D+, D, D- a D- -). Pozoruhodná je tiež hmotnosť prívesu, ktorý môžu ťahať hybridy nižšej strednej triedy, pretože činí až 1 600 kg (brzdený príves).