Konkurencia ruskej rope? Porsche spustí výrobu syntetického benzínu aj nafty

4418

Je bezemisné, rýchlo vyrobiteľné a znižuje závislosť na nerastných surovinách, ktorých nedostatok je momentálne jednou z najväčších hrozieb pre Európu. Tak skoro sa však nepresadí.

Situácia na ukrajine a ruská agresia stále pretrváva a spolu s ňou vyvstáva otázka, čo bude ďalej. Európska únia, a vlastne celá Európa, je závislá od dodávok nerastných surovín z Ruskej federácie. Ak by prišlo k najhoršiemu, Rusko by tak bolo možné využiť túto závislosť vo svoj prospech. Vlády aj spoločnosti si to uvedomujú, a preto sa zintenzívňuje prechod na alternatívne zdroje energie. Všetko si však vyžaduje svoj čas.

Syntetické palivo má o niečo dlhšiu históriu. Ešte v roku 2020 informovala automobilka Porsche o svojich plánoch vystavať továreň na jeho výrobu v Čile. Tam sa vedci stuttgartskej automobilky v spolupráci s výskumníkmi spoločnosti Siemens budú podieľať na vývoji a výrobe takzvaného e-paliva, syntetickej nafty a benzínu vyrobenej bez použitia nerastných surovín.

Nulové emisie

Reč je samozrejme o absolútnych emisiách. Samotné palivo vznikne z vody a oxidu uhličitého zo vzduchu. Molekulu vody rozbijú na vodík a kyslík za pomoci elektriny z veterných turbín. Potom molekuly napoja na oxid uhličitý zo vzduchu a opäť vytvoria výbušnú zmes vhodnú do motorov. Ide v podstate o reverzný proces k bežnému horeniu. Pri výrobe e-paliva sa tak spotrebuje približne rovnaké množstvo emisií, aké vyjde z výfuku pri spaľovaní v motore. Dôležité je spomenúť, že na rozdiel od biopalív, ktoré sú tiež uhlíkovo neutrálne, sa syntetické palivo dá používať v každom bežnom spaľovacom motore.

Porsche chce vyrobiť syntetické bezemisné palivo. Že by to bolo také jednoduché?

Závislosť na Rusku zostane

Spustenie výroby e-paliva je naplánované na leto 2022 a je pravdepodobné, že v prvom roku vyrobí továreň len málo litrov. I pri plnej kapacite je však ročná produkcia paliva iba 550 miliónov litrov. Znie vám to ako veľa? Pre porovnanie, ročná spotreba paliva na Slovensku v roku 2019 predstavovala 3 miliardy litrov. Zo závislosti na ruskej rope sa tak s nástupom syntetického paliva tak skoro nevymaníme. Ročná produkcia čilskej továrne predstavuje sotva šestinu slovenskej spotreby.

Nafta v krajinách EÚ drahšia ako benzín! Dôvod je prozaický

Ďalším mínusom bude cena. I keď ceny palív v Európe rastú ako z vody, cenovo sú stále pod polovicou nákladov na výrobu e-palív. Cena produkcie jedného litra syntetického paliva totiž predstavuje približne 4,50 eur. A to bez marže a spotrebnej dane.