Porsche chce vyrobiť syntetické bezemisné palivo. Že by to bolo také jednoduché?

1988
Zdroj: Pexels

Palivo eFuel je syntetická náhrada benzínu aj nafty. Jej spaľovanie by nemalo produkovať emisie. Že by bola budúcnosť až taká jednoduchá?

Už ste počuli o syntetickom palive? Hlavnou témou dnešnej doby je elektromobilita. Momentálne sa javí ako najpravdepodobnejší druh pohonu budúcnosti a štáty ju masívne podporujú. Čo ak by sme vám povedali, že aj do svojho bežného auta môžete natankovať palivo, ktoré vás spraví bezemisným? Presne o to sa snaží Porsche.

Zdroj: Pexels
Zdroj: Pexels

Stavba už budúci rok

Nemecká automobilka sa spojila s technologickým gigantom Siemens, energetickými spoločnosťami Enel a AME a s petrochemickým podnikom ENAP. Spolu plánujú vytvoriť fabriku v čilskom meste Magallanes. Postaviť by ju mali budúci rok a v roku 2022 by sa mala spustiť pilotná výroba. Informoval o tom portál Auto Express. Do roku 2026 by mala vyrábať ročne 550 miliónov litrov syntetických palív. Keď uvážime, že spotreba Slovenska v roku 2019 predstavovala takmer 3 miliardy litrov (zdroj Energo klub, prepočet Thecalculatorsite), ide o zanedbateľné množstvo nielen z celosvetového, ale aj z nášho lokálneho hľadiska. Nápad však vysiela jasnú správu, že konvenčným motorm nemusí odzvoniť.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Ako to funguje?

Syntetické palivo, alebo eFuel, pri svojej výrobe pohlcuje minimálne také množstvo oxidu uhličitého, aké vaše auto pri jeho spaľovaní vyprodukuje. Názov bezemisný, ktorý sa spoločnosti snažia prezentovať, tak nie je úplne správny. Skôr uhlíkovo neutrálny. Ide v podstate o syntetický ekvivalent k biopalivám. Na rozdiel od nich, syntetické palivo je kompatibilné s každým konvenčným motorom. Uvažuje sa dokonca nad tým, že by sa začalo masívne využívať najmä v nákladnej a leteckej doprave či motoršporte.

Samotné palivo vznikne z vody a oxidu uhličitého zo vzduchu. Molekulu vody rozbijú na vodík a kyslík za pomoci elektriny z veterných turbín. Potom molekuly napoja na oxid uhličitý zo vzduchu a opäť vytvoria výbušnú zmes vhodnú do motorov. Ide v podstate o reverzný proces k bežnému horeniu. Jediným mínusom je opäť cena. Náklady na výrobu jedného litra paliva predstavujú približne 4,50 eur.