Fiat 500 končí, no bude mať nástupcu – TOTO nevymyslíš!

713

Pôvodný Fiat 500, ktorý talianska automobilka vyrábala v období rokov 1957 – 1975 zohral na domácom trhu historickú úlohu podobnú tej, aká sa v Amerike pripisuje Fordu T. Samozrejme, toto konštatovanie je trochu zveličené, ale chcel som ním zdôrazniť vtedajšiu cenovú dostupnosť osobného auta pre bežných ľudí a zároveň jeho nevídaný úspech. 

 

Nástupcu dobového modelu Topolino poháňal vzduchom chladený dvojvalec uložený v zadnej časti karosérie. Auto disponovalo pohonom zadnej nápravy, pričom spaľovací motor spolupracoval so štvorstupňovou manuálnou nesynchronizovanou prevodovkou. Objem motora 479 dm3 aj jeho výkon 10 kW (13 k) vyznievajú na dnešné pomery smiešne, no päťstovka vážila iba 470 kg, takže dosahovala rýchlosť takmer 90 km/h.

 

Renesancia 

Fiat v tom čase odhalil recept na úspech a do sveta vyslal signál, že masovo úspešný ľudový automobil musí spĺňať tieto základné podmienky: sympatický dizajn, kompaktné rozmery, jednoduchá údržba a dostupná cena. V roku 2007 si na tieto podmienky Taliani spomenuli a pri príležitosti 50. výročia pôvodnej päťstovky predstavili novodobého nástupcu.

Mestská štýlovka vychádzajúca zo skôr predstaveného konceptu Trepiuno dostala rovnakú podvozkovú platformu, akú využíval aj Fiat Panda či Ford Ka. Výroba bola situovaná do poľského mesta Tychy a časom do ponuky pribudla športová verzia od firmy Abarth či kabrio s názvom 500C.

Záchranný plán

Novodobý Fiat 500 sa na trhu (vďaka množstvu modernizácií a limitovaných edícií) udržal neuveriteľných 17 rokov, no aj kvôli čoraz prísnejším pravidlám Európskej únie, sa s ním musel výrobca definitívne rozlúčiť. Nástupcom mal byť pôvodne elektromobil 500e, ktorý Fiat vyrába už od roku 2020, no kvôli jeho vysokej cene sa stále nepredáva tak dobre, ako odchádzajúca ikona so spaľovacím motorom.

Riešenie tohto problému má názov Fiat 500 Ibrida a ide o pôvodne elektrický Fiat 500e, ktorý však konštruktéri prestavali tak, aby mohol mať pod kapotou benzínový trojvalec FireFly v kombinácii s mild-hybridom. Do Talianska dorazí novinka koncom roka 2025, na ostatných trhoch by sa mala objaviť začiatkom roka 2026.