Neverte hoaxom o konci spaľovacích motorov! Bez elektriky to už ale nepôjde

1834

Automobilový priemysel sa obáva, že prísne emisné normy Európskej únie znamenajú úplný koniec áut so spaľovacími motormi po roku 2025.

“Európska komisia zavedením plánovanej normy Euro 7 po roku 2025 de facto zakáže vozidlá so spaľovacím motorom,” povedala agentúre DPA šéfka sektorového združenia VDA Hildegard Müllerová.

Ak chce EÚ dodržať ciele Parížskej klimatickej dohody, plánuje sprísniť limity pre emisie oxidu uhličitého (CO2). Nemecký týždenník Bild am Sonntag informoval o štúdii vypracovanej pre EK, na základe ktorej majú byť určené emisné limity novej normy Euro 7. Zatiaľ nie je nič rozhodnuté, no štúdia predkladá komisii výrazne prísnejšie pravidlá, než v súčasnej norme Euro 6.

Cesta k čistej nule

“Komisia chce predpísať, aby v budúcnosti každé vozidlo v ľubovoľnej jazdnej situácii v podstate nevypúšťalo žiadne emisie, či už s prívesom v kopci alebo v pomalej mestskej premávke,” kritizuje Müllerová. Plánované sprísnenie sa tak rovná zákazu áut so spaľovacími motormi. “Namiesto zákazu potrebujeme inovácie a investície do ekologických palív a palivového článku. Problémom nie je spaľovací motor, ale palivo,” dodala.

NEPREHLIADNITE:

 

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess naproti tomu podporuje prechod na elektrickú mobilitu. “V rôznych krajinách sa diskutuje o tom, odkedy sa majú predávať len vozidlá s nulovými emisiami,” povedal pre denník Automobilwoche. V krajinách s nízkou intenzitou premávky považuje za veľmi rozumné “od začiatku rozmýšľať elektricky”.

Plán existuje, finálna podoba štandardu ešte nie

Emisný štandard Euro 7 bude podľa všetkého posledným stupňom vývoja tejto regulácie pred príchodom ultra-nízko emisných vozidiel či bezemisnej cestnej dopravy, ktorej príchod je naplánovaný na rok 2040, vrátane ťažkej úžitkovej prepravy. Štandard pritom nemá regulovať len hodnoty COx (oxidy uhlíka) či NOx (oxidy dusíka) ale taktiež častice jemného popolčeka či amoniaku.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:

Novinkou pre tento štandard má byť kontrola emisií pri všetkých jazdných situáciách či záťažiach vozidla. No a čerešničkou na torte je bez debaty predĺženie a sprísnenie nárokov na udržanie produkcie emisií počas života vozidla. Aktuálne síce nemá nová európska emisná norma s poradovým číslom 7 svoje čísla a hodnoty, no predbežne by mali byť zmeny nasledovné.

Kým sú aktuálne limity pre produkciu oxidov dusíka nastavené pre benzínové autá na hodnote 60 mg/km a v prípade naftových áut na hodnote 80 mg/km, nová emisná norma by mohla zraziť tieto hodnoty na úroveň 30, respektíve až 10 mg/km. Emisie oxidu uhoľnatého by mohli klesnúť z 1 000 mg, respektíve 500 mg, na 300 mg či až 100 mg na kilometer. Ide o vyslovene brutálne zmeny, ktoré dokážu dosahovať jedine elektromobily s palivovým generátorom alebo plug-in hybridné modely pri veľmi poctivom užívaní.

Spaľovacie motory to síce nepochová nadobro, no splniť emisnú normu pre auto s výhradne spaľovacím pohonom by mohlo byť prakticky nemožné. Otázne je aj zotrvanie mnohých menších automobilových výrobcov na Európskom trhu, pretože jedným z hlavných dôvodov pozastavenia predstavovania nových modelov značky Mitsubishi v Európe boli údajne práve vysoké emisné nároky, s nimi spojené pokuty a nutnosť obrích investícií do vývoja čistejšieho pohonu.

Inovačná prémia

Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier teraz plánuje rozšíriť nástroj na podporu elektromobilov, podporuje predĺženie takzvanej inovačnej prémie pre elektrické vozidlá do roka 2025. Zatiaľ platí zvýšený bonus len do konca roka 2021. “Chcem, aby státisíce zamestnancov v automobilovom priemysle mali dobré pracovné miesta aj o 10 či 15 rokov,” povedal pre Bild am Sonntag.

POZRITE SI AJ:

“K tomu nemalou mierou prispieva inovačná prémia.” Nemecko sa s pomocou ekologického bonusu už od roka 2016 snaží podporiť predaj elektromobilov a plug-in hybridov. V rámci konjunkturálneho balíka v súvislosti s koronakrízou ho vláda výrazne zvýšila a nazvala inovačnou prémiou. Od zvýšenia bonusu podstatne narástol počet žiadostí o podporu.

Zdroj: TASR, businessinsider.de