Aston Martin Cygnet s motorom V8 vznikol po bizarnej objednávke

1936

Aston Martin Cygnet je najmenším modelom značky, vytvoreným z “rozumných dôvodov”. Racionálny dôvod na jeho existenciu nikdy neexistoval a s motorom V8 už vôbec nie.

Po dlhých špekuláciách, ktoré obletovali vznik najmenšieho modelu značky sa otvorili nebesá a zapršala pravda. Existencia Aston Martin Cygnet nebola nikdy nutnosťou, ako sa domnievala verejnosť. Nešlo o povinný ťah pre naplnenie priemeru produkcie emisií v rámci portfólia značky. V Gaydone sa chceli len jednoducho nabaliť na slabších povahách, ktoré to nemali hlboko do vrecka.

Veľké srdce

Najmenší Aston vychádza z konštrukcie drobnej Toyoty IQ. Auta “pobaleného” tak inteligentne, že aj napriek rozmerom podobným smartu dokáže usadiť štyroch ľudí. To však absolútne nezaujímalo frajerov zo špeciálnej divízie Aston Martin “Q”, ktorí vyhodili 1,3 litrový štvorvalec spod kapoty a nahradili ho 4,7 litrovým motorom V8.

Jednotka s výkonom 316 kW/430 koní pochádza z predošlej generácie modelu Vantage S. Meno zákazníka, ktorého napadla podobná šialenosť bohužiaľ nepoznáme. Máme však podozrenie, že pohlavie je v tomto prípade viac než zrejmé.

Extrémna premena

Drobec s pravostranným riadením dostal voperovanú “klietku”, ktorá sa stala integrálnou súčasťou šasi. Extrémne tesné balenie si vyžiadalo novú hlavu valcov a samozrejme prevodovku. Konštruktéri získali ďalší priestor rozšírením prednej a zadnej nápravy, čo sa odzrkadlilo na nových karbónových blatníkoch.

Zmutovaný Cygnet vyfasoval krásne 19-palcové disky kolies. Do útrob predného páru sa nasťahovali 6-piestové brzdové strmene s kotúčmi o priemere 380 milimetrov a do zadného páru 4-piestové s menšími, “len” 330 milimetrovými kotúčmi. Predná aj zadná náprava stojí na konfigurácii s dvoma priečnymi ramenami (double wishbone).

Žiadna sranda

Obrí motor V8 posiela svoj výkon výhradne na zadnú nápravu, skrz 7-stupňovú sekvenčnú prevodovku Sportshift II. Samozrejmosťou je aj nový výfukový systém, ktorý vznikol výhradne pre potreby tohto bláznivého projektu. Namosúrený Aston nabral operáciou na hmotnosti, ktorá sa zastavila na hranici 1375 kilogramov.

Ešte stále relatívne nízka hmotnosť dovoľuje krpcovi zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 4,2 sekundy a dosiahnuť hrozivú maximálnu rýchlosť 272 km/h. Čo by to bolo za šialený projekt, keby zostal interiér bez povšimnutia. Cygnet už samozrejme nie je štvormiestny, no predné sedadlá Recaro disponujú 4-bodovými pretekárskymi pásmi.

Prístrojová doska pochádza rovnako ako motor z “darcovského” Vantage S no a keďže ide stále o luxusný Aston Martin, nechýbajú kožou potiahnuté prvky interiéru, automatická klimatizácia či USB porty. Cygnet V8 si budeme môcť prvý krát prehliadnuť na britskej show Goodwood Festival of Speed, kde bude drobec robiť bordel po ceste do známeho kopca.