Aspark Owl: Japonský superšport s brutálnym výkonom a rekordnou akceleráciou

3020
Aspark Owl

Po rokoch čakania (a vývoja) japonská spoločnosť Aspark predstavila svoje ultrarýchle elektrické auto, model Owl. Tento hyperšport by sa mal zaradiť medzi najrýchlejšie autá na svete, teda ak nebude práve on ten úplne najrýchlejší.

Výkon na svetovej úrovni

Owl, podľa vyjadrenia spoločnosti, bude najvýkonnejší sériový automobil na svete. A to vďaka štyrom elektromotorom, ktoré samostatne podávajú 496 koní, spoločne to stačí na celkový výkon 1985 koní, po slovensky 1480 kW.

 

Aspark Owl

Krútiaci moment sústavy sa zastavil na rovných 2000 Nm. Motory s permanentnými magnetmi dosahujú dokonca svetovo najvyššie otáčky, roztočia sa až na 15 000 ot/min. V týchto veličinách Owl prekonáva i najnovší Lotus Evija. A čo hovoria údaje o zrýchlení? Šprint z nuly na 96 km/h prebehne za neskutočných 1,69 sekúnd. Nula až 300 km/h? 10,6 sekúnd! Aspark hovorí o maximálnej rýchlosti 400 kilometrov za hodinu. Či je to skutočné maximum alebo ju obmedzili, nevieme. Čo ale vieme je, že Owlu bol podľa NEDC deklarovaný dojazd 450 kilometrov s 64 kWh lítium-iónovou batériou. Japonci však sľubujú, že do hyperšportu budú v blízkej budúcnosti montovať aj baterky s väčšou kapacitou.

Dosť agresivity

Aspark má už dosť všetkých tých agresívnych výrazov na automobiloch, preto chcel, aby ten jeho vykresľoval podobnosť k nežnejšiemu pohlaviu. A dizajnérom sa to skutočne podarilo. Owl je sympatický z každého uhla pohľadu. Všetky panely karosérie sú vyrobené z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Akurát v streche sa kvôli lepšej ochrane pasažierov nachádza rám z nehrdzavejúcej ocele. Pod povrchom sa ukrýva karbónový monokok, ktorý váži iba 120 kilogramov. Elektromobil je pri tom vysoký 99 centimetrov.

Podvozok Owlu tvoria dva priečne ramená za každým kolesom. Hydraulické tlmiče majú tri režimy nastavenia svetlej výšky – od 80 milimetrov do 160 mm. Extrémnu rýchlosť vpredu krotia obrovské kotúče s 10-piestikovými strmeňmi, zatiaľ čo vzadu cvakajú štvorpiestiky. Aj keď pohľad verejnosti do interiéru elektromobilu spoločnosť Aspark ešte neumožnila, okolo vodiča budú 4 obrazovky, pričom dve z nich majú premietať obraz z kamier namiesto spätných zrkadiel.

Limitovaný počet kusov

Za Owl si Japonci pýtajú 2,9 milióna €. Po svete bude totiž „lietať“ len 50 exemplárov. Šéf spoločnosti Aspark Masanori Yoshida povedal: „V budúcnosti plánujeme vyrobiť ďalšie dva modely. Jeden väčší a jeden menší ako je Owl.“ A práve ďalší v poradí je ten väčší, avšak žiadne SUV to nebude. „Iba hyperšporty – mám rád hyperšporty,“ prezradil Masanori. Prví zákazníci si do Asparku sadnú už budúci rok.