A tento poznáte? Volkswagen Golf Country má síce 30 rokov, no vyškolí aj moderné autá

3521

Ak sa trocha pohybujete okolo Volkswagenov, tak už ste na túto existenciu asi niekedy narazili. No a ak nie, tak vedzte, že Volkswagen v roku 1990 naozaj prišiel na autosalón so zodvihnutým, oplastovaným a orámovaným Golfom. Nikdy to nechceli vyrábať, ale ako to býva, verejnosť presvedčila automobilku o opaku.

Je dobrým zvykom hovoriť, že prvým hráčom v dnes veľmi populárnej kategórii SUV bola Toyota RAV4, ktorá prišla v roku 1994 a prinútila polovicu sveta, aby sa do nej zbláznila. Lenže ono to tak úplne nie je pravda.

Volkswagen Golf Montana.

Na počiatku bol koncept

Ešte štyri roky pred ňou tu bol totiž Volkswagen Golf Country (a pred ním ešte AMC Eagle na americkom trhu, ale o tom si povieme, až keď bude mať výročie). Robustný terénny variant Golfu druhej generácie, ktorý sa vyrábal len dva roky – 1990 a 1991 – je teraz so zodvihnutým podvozkom a pohonom všetkých kolies cenenou zberateľskou klasikou.

Volkswagen Golf Country Chrome.

Volkswagen predstavil koncept „Montana“ na autosalóne v Ženeve v roku 1989. Crossover síce nebol nikdy určený na výrobu, lenže ľudia sa po ňom začali pýtať v showroomoch. A Volkswagen promptne zareagoval spustením malosériovej výroby s predpokladaným objemom výroby na ambicióznych 15 000 kusov. Vývoj nebol najlacnejší a bolo jasné, že pôjde viac-menej o frajerinu, no pekné globálne predaje tejto úspešnej generácie Golfu automobilke umožňovali vyhodiť si z kopýtka.

Zdroj: Volkswagen Newsroom

Okrem toho, ako toto čudo vyzerá, je zaujímavý napríklad výrobný proces, ktorým si každý exemplár prešiel pri zrode. Predmontované Golfy Syncro so stálym pohonom všetkých kolies boli expedované z Nemecka do závodov Steyr-Daimler-Puch v rakúskom Grazi – rodisku takých legiend, ako je napríklad Mercedes-Benz triedy G či dnešná Toyota Supra. Vďaka použitiu pomocného rúrkového rámu si Rakúšania s civilným podvozkom Golfu poradili po svojom a dokázali ho zodvihnúť na svetlú výšku až 21 centimetrov.

Zdroj: Volkswagen Newsroom

Celkovo bolo do každého Golfu Syncro namontovaných 438 jedinečných dielov, ktoré z bežného Golfu robili Golf Country. To znamená napríklad revidované odpruženie, upravené predné a zadné nárazníky či drsný nosič rezervy namontovaný na piatych dverách. Okrem toho tu bola ešte poctivá rampa až na štyri pomocné svetlomety a nefalšované pancierovanie podvozka, ktoré rozhodne nebolo len na okrasu. Model z roku 1990 (na fotografiách) má namontovaný strešný nosič Thule a svetelnú lištu PIAA.

Malý, ale šikovný

Samozrejme, nie je to zrovna zanedbateľná miera pridanej hmotnosti, ktorú musel motor Golfu odrazu spracovávať. Legendárna jedna-osmička s výkonom 97 koní si však vedela poradiť aj s pár kilečkami navyše. Pomohol jej k tomu aj upravený prevodový pomer, ktorý motoru umožnil lepšie dýchať bez pridanej drámy.

Zdroj: Volkswagen Newsroom

Jediné, v čom tak Golf Country na ceste pôsobí trocha prekvapivo, je miera bočného náklonu, kde začína byť Country trocha divoké. Ale na druhej strane – aj obyčajný dvojkový Golf sa vedel do zákrut pekne ponoriť. Táto beštia vážila od 1245 kg vyššie, z nuly na stovku dokázala zrýchliť za 12,3 sekundy a v zrýchľovaní pokračovala až do 155 km/h.

Zdroj: Volkswagen Newsroom

Golf Country bol síce malosériovou edíciou, ale aj tá mala svoje “limitky”, ako sa na Volkswagen z daného obdobia sluší a patrí. Celkom vzácny je paket „Chrome“, ktorý obsahoval dodatočne namontované, chrómované trubkové oceľové nárazníky a kolesá. O niečo lepšie vybavený bol aj v interiéri, vyrobilo sa ich len 558.

Trocha iná káva je však Wolfsburg Edition, ktorú si rozobralo medzi sebou 50 zamestnancov automobilky stojacich za celým projektom. Tie mali zvýšený výkon na 107 koní, niektoré kusy dokonca dostali silnejšiu jedna-osmičku so šestnástimi ventilmi a výkonom až 115 koní. Išlo o posledné verzie tohto šialeného nápadu, ktorý ale nikdy nedosiahol taký úspech, aký by Volkswagen chcel. Namiesto plánovaných 15 000 kusov sa totiž vyrobilo “len” 7735, čo ho však dnes robí ešte cenenejším zjavom.

NEPREHLIADNITE: