Peugeot s koncernom Volkswagen sa doťahuje na tom, kto stvorí univerzálnejší rodinný hatchback, už dlhé desaťročia. A nie je to len bitka áut radu 20x s Polom a spol., nezaostávajú totiž ani želiezka oboch v segmente nižšej strednej triedy. A vedzte, že s príchodom novej generácie tristoosmičky začínajú byť veci mimoriadne zaujímavé.
Peugeot 308 sa pritom nesnaží byť nemeckým Golfom, on ním aj v minulej generácií jednoducho bol. Chceli ste vozidlo, ktoré ukáže vašu osobnosť a zároveň prevezie celú rodinu? Kúpili ste si Citroën, DS alebo Renault Mégane. Ale ak ste chceli auto, s ktorým môžete ísť ráno na nákupy, poobede do škôlky pre decká a večer do divadla, išli ste do tristoosmičky.
Prekvapivo dobre
Jej minulá generácia totiž opustila koncept príliš veľkej “tlamy”, ktorú nastolila tá prvá, čo výrazne prospelo nielen jej vzhľadu, ale logicky aj predajným číslam. 308 sa stala autom, voči ktorému sa odrazu nebolo nutné nijak vyhradiť už pri prvom zachytení jej existencie.
Teraz prichádza už tretia generácia modelu 308 a aj keď stojí na podobnej platforme EMP2, ako väčšina modelov koncernu Stellantis, je úplne iná ako jej predchodca. Zobrala si pritom to najlepšie z distingvovanej sily druhej generácie a pridala trochu šťavy, ktorú model už tak veľmi potreboval.
Nové auto pôsobí oveľa dynamickejšie a je nižšie ako druhogeneračná 308. Zároveň sa však zväčšil rázvor kolies až o 55 milimetrov, čo sa mimoriadne pozitívne prejavilo na priestorovej ponuke pre zadných pasažierov. Obliny vystriedali sebavedomé, ostro rezané línie a výrazná maska chladiča s úplne novým logom v tvare erbu. Zmena loga nemá len imidžový efekt – do takéhoto tvaru sa lepšie umiestnil radar asistenčných systémov.
Takto to má vyzerať
Osobne prechovávam k značke Peugeot a jej prístupu k tvorbe áut isté sympatie, ani tie mi však nepomáhali dostať sa cez spomalený a nedobre vyzerajúci infotainment predchádzajúcich modelov. Je veľmi dobré vedieť, že týmto dňom je definitívne koniec. V modeli 308 má premiéru zbrusu nový systém infotainmentu s novým prostredím, ktoré sa konečne dostáva na úroveň všeobecne akceptovateľnú pre 21. storočie.
Ba čo viac – tento systém je dobrý aj v porovnaní s konkurenciou. Jeho reakcie sú plynulé, grafika je na špici triedy a poteší aj rozlíšenie displejov – ako prístrojového panela, tak aj infotainmentu. Keďže je to Peugeot, tu a tam sa objaví aj efektná animácia. Infotainment vo všetkých iných, ako v najnižšej výbave Allure Pack, sa vie pochváliť dokonca až dvomi displejmi – hlavným a sekundárnym, ktorý slúži ako zobrazovacia plocha až pre 6 tlačidiel, z ktorých si 5 viete personalizovať.
A to je veľmi dobrý nápad, ktorý funguje tak, že každá dlaždica môže zastupovať jednu funkciu. Napríklad jedna nastaví rádio na vašu obľúbenú stanciu a ďalšia nastaví vašu preferovanú teplotu a vyhrievanie – po nastúpení do auta si len vyklikáte svoje nastavenia a jednoducho idete.
Prvoradý je komfort
Jazdne vás nová tristoosmička príliš neprekvapí, keďže však aj tá predchádzajúca jazdila dobre, to vôbec nevadí. Použité sú opäť tlmiče mäkké v rozťahu ale tvrdé v stlačení v kombinácii s mäkkšími pružinami. Toto nastavenie je komfortné a výborne si rozumie najmä s ťažším turbodieselovým motorom 1,5 BlueHDI so 130 koňmi.
V ponuke sa však okrem turbodieselu nachádza aj benzínový trojvalec PureTech s rovnakým výkonom, či agregát 1,6 plug-in hybrid v dvoch výkonových vezriách – so 180 či 225 konskými silami. Čisto na elektrinu umožňujú prejsť až 60 kilometrov a sme v redakcii všetci zvedaví, ako budú jazdiť. Už teraz však viem, že koncernová partička okolo Golfu začína mať seriózny problém, ktorý prichádza odtiaľ, odkiaľ by ste ho možno nečakali.