POROVNÁVACÍ TEST: Toyota Yaris Hybrid vs. Benzín | Dve správne cesty

7962
Zdroj: Redakcia

Drobné hybridné modely sú presne tým, čo dáva vo svete elektrifikovaných áut jednoducho zmysel. Pretože malé autá aj hybridy patria do mesta. Navyše, druhé spomínané majú dobrú spotrebu, ktorá v malom ľahkom aute môže klesnúť ešte nižšie. No a čo ich vyššia cena? Na to sa pozrime v porovnávacom teste Toyoty Yaris Hybrid a jej benzínovej sestričky.

V prvom rade treba povedať, že pokiaľ hľadáte malé mestské auto, Toyota Yaris by mala byť v dnešnej dobe minimálne v prvej trojke vášho výberu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Japonský gigant je dlhé roky na špici prieskumov v spoľahlivosti a výroba malých áut je presne to, čo má tento národ, obzvlášť Toyota, jednoducho v krvi. Ak vás teda Yaris zaujíma, je na mieste už len jediná otázka: benzín alebo hybrid?

Inteligentný rast

Štvrtá generácia Toyoty Yaris si udržuje svoju dĺžku pod hladinou štyroch metrov, no oproti predošlému modelu narástol rázvor kolies o celých päť centimetrov.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Dá sa teda povedať, že auto akoby narástlo zvnútra, čo dokazuje aj ďalší parameter. Šírka auta podrástla o ďalších 5 centimetrov, no rozchod kolies až o 5,7 centimetra. Je jasné, kde sa prejaví tento inteligentne dávkovaný nárast rozmerov.

Dividendy

Keďže sa všetok nárast exteriérových rozmerov sústredil do priestoru medzi kolesami, najväčšie rozdiely nájdete v interiéri. Batožinový priestor síce zostal identický s predošlou generáciou, teda 286 litrov, no na zadné sedadlá zložím svojich 185 centimetrov s drobnou rezervou na kolená. Nastupovanie je pre dlhších pasažierov ťažšie kvôli nízko položenej oblej hrane zadných dvier.

Interiér narástol do šírky o 2 centimetre. Kabína je praktická a na malé auto je pocitovo priestranná. Nechýba kopec odkladacích priestorov, napríklad pod vysoko položeným displejom, indukčná nabíjačka na smartfón alebo priehradka pred spolujazdcom.

Priestoru na zadných sedadlách je aj pri výške 185cm tak akurát. Pre kolená v poriadku, pre hlavu je už tesne
Zdroj: Redakcia

Sedíte pomerne vysoko, no vďaka tomu máte skvelý výhľad, ktorý ťaží z nízkych hrán bočných okien a nízko položenej palubnej dosky. Jeho jediným slabým miestom je spodok celkom širokého A-stĺpika a je nutné s tým počítať kvôli chodcom či cyklistom.

Mesto ho miluje

Pod kapotou a v podvozku hybridného modelu sa nachádza kombinácia 1,5-litrového benzínového trojvalca, drobného elektromotora, batérie a samočinnej prevodovky e-CVT. Hybridný pohon štvrtej generácie dokáže jazdiť až polovicu trasy v meste čisto na elektrický pohon, čo v konečnom súčte dokazuje aj porovnanie spotrieb medzi modelmi.

Toyota skutočne šetrí planétu. Uhladené kryty motora už dlhšiu dobu ignoruje.
Zdroj: Redakcia

Yaris vďaka posunu kolies výraznejšie do rohov karosérie pôsobí ako malá mestská motokára a nárast rázvoru zapríčinil, že auto lepšie filtruje nerovnosti v nižších a stredných rýchlostiach. Jazdný komfort je niekde na polceste medzi „športovejším“ charakterom a pohodlím.

Ktorý a za akých okolností?

Prakticky, čo sa týka benzínového modelu s 1,5-litrovým trojvalcom a výkonom 92 kW/125 koní, oproti hybridu som si všimol len 5 rozdielov, ktoré stoja za reč. Prvým je akcelerácia z miesta, ktorú zvláda hybrid o chlp lepšie, konkrétne, je o pol sekundy rýchlejšie na hranici 100 km/h. V pružnom zrýchlení má však benzínový motor s 9 konskými silami navyše mierny, no skutočne zanedbateľný náskok.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Druhým rozdielom je prevodovka a manipulácia s autom v nízkych rýchlostiach. Kým s hybridným modelom väčšinu času parkujete na elektrinu a prepínanie medzi prevodmi „R“, resp. „D“, je otázkou prepólovania elektromotora, benzínový model s prevodovkou Multidrive S je v tomto smere pomalší. Treba čakať zlomok sekundy, kým systém preradí z jednotky do spiatočky.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Možno by ste si mysleli, že hybrid bude od čistého benzínu výrazne ťažší, no v závislosti od dostupných výbav je neelektrifikovaný model ľahší len o 20 až 35 kilogramov. Musíte mať hypercitlivý zadok, aby ste tento rozdiel postrehli. Hybrid má túto pomerne drobnú záťaž medzi nápravami, kde nijak dramaticky nezvyšuje ťažisko auta.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Štvrtým rozdielom je cena. Pri výbere totožných výbav je benzínový model lacnejší od hybridu o celých 1 500 eur. Na to elegantne nadväzuje otázka spotreby. S kolegom sme spravili vláčik o rušni s vozňom a začali merať spotrebu. Kým hybrid spotreboval na diaľnici 6,3 litra na 100 km a benzín 6,7, čo nie je prakticky nijak zaujímavý údaj, nožnice sa roztvorili za mestom, kde zvíťazil hybrid proti benzínu v pomere 4,5 ku 5,4 l/100 km. V meste bol rozdiel markantný. Hybrid si vypýtal na asi 80 km dlhej trase 4,5 litra na 100 km a benzín celých 7,3 litra na 100 km.

Veľké finále

Ak by tieto autá jazdili iba v meste, rozdiel v spotrebe je 2,8 litra na 100 km. Čize, pri cene 1,18€ na liter benzín šetríte v hybride 3,30 eur každých 100 km. Rozdiel 1 500€ sa prejaví po najazde 45 000 km a od toho momentu s hybridom už len šetríte peniaze. Ak by jazdili tieto autá v zmiešaných podmienkach, čiže 40% mesto, 30% diaľnice a 30% mimo mesta, tak sa ceny áut PHM stretnu pri najazde 83 000 km.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Ak teda najazdite 20 000 km ročne, v prvom pripade začnete šetriť kúpou hybridu po niečo vyše dvoch rokoch, v druhom po približne štyroch rokoch od kúpy.

HYBRID

Základná cena modelu – Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 k e-CVT Active: 16 490 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 k e-CVT Premiere Edition: 19 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 45 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1490
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)/ot./min.]:85 (116)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm/ot./min.]:-
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:3,8-4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:286
Objem nádrže [l]:36
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1085-1160
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:3940
Šírka [mm]:1745
Výška [mm]:1500
Rázvor [mm]:2560

BENZÍN

Základná cena modelu – Toyota Yaris 1.0 VVT-i 72 k 5 M/T Active: 12 490 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Multidrive S Selection Elegant: 17 990 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1490
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:92 (125)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:153/4800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,1-5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:286
Objem nádrže [l]:36
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1065-1125
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:3940
Šírka [mm]:1745
Výška [mm]:1500
Rázvor [mm]:2560