TEST: Lexus ES | Japonská elegancia

2131

Modely značky Lexus nepatria v Európe k masovo predávanému “zboží” a počty predaných kusov sú v porovnaní s nemeckou prémiovou trojkou zanedbateľné. Existencia jedného predajcu a dvoch autorizovaných servisov na Slovensku ich zastúpenie na našich cestách sotva vylepší.

Autá tejto japonskej značky si však takto zachovajú určitú výnimočnosť. Pravidelné umiestnenie na popredných priečkach rebríčkov spoľahlivosti okrem toho naznačuje, že ide o vysokokvalitné vozidlá, navyše s pomerne nízkou stratou hodnoty pri následnom predaji. V spolupráci s materským koncernom Toyota je Lexus svetovým lídrom vývoja hybridných motorov, ktoré tvoria drvivú väčšinu predajov ich modelov.

Zboku vynikne nízka stavba a nadpriemerná dĺžka auta

V prípade Lexusu ES ide v zámorí už o jeho siedmu generáciu. V Európe sa predstavuje ako novinka, ktorá nahrádza model GS. Na rozdiel od neho má však v ponuke jediný motor, a to hybridný štvorvalec známy z modelu Toyota RAV4. Bude stačiť na dôstojné rozpohybovanie skoro päťmetrovej limuzíny?

Dlhý, široký, …

Dizajn všetkých nových modelov značky sa vyznačuje obrovskou maskou chladiča a ES nie je výmimkou. Ostrý „nos“ a úzke svetlomety s typickým LED podpisom dotvárajú agresívny celok prednej časti auta. Zboku vynikne dlhá predná kapota a športovo klesajúca línia strechy. Široké bočné dvere naznačujú nadpriemernú dĺžku auta, úzke okná dodávajú autu dynamiku. Stúpajúci prelis končiaci v zadných svetlách dáva vyniknúť mohutným blatníkom. Elegantnú zadnú časť trochu kazí spojler, ktorý pôsobí pomerne hrubým dojmom.

Klesajúca zadná časť je zakončená výraznejším spojlerom

ES je svojím dizajnom nezameniteľný, vyvoláva však protichodné reakcie. Či tak alebo onak, dokáže každého zaujať. V každom prípade sa Lexusu podarilo skĺbiť eleganciu a športovosť do výnimočného celku.

TEST:
Lexus NX 300h | Hutný vývar

Zmysel pre detail

Interiér svojím dizajnom, použitými materiálmi a ich detailným vypracovaním dokonale napĺňa zmysel luxusného segmentu automobilov. Na prvý pohľad zaujme výplň dverí, čiastočne pokrytá červenou kožou, ladná kovová kľučka a nádherne vsadený repruduktor príplatkového audiosystému Mark Levinson. Robustná palubná doska je pokrytá špičkovými mäkčenými materiálmi, doplnenými červeným prešitím a vkusne umiestnenými chrómovými lištami.

Interiér sĺňa prísne požiadavky kladené na luxusnú triedu

Športovo tvarovaný volant s hrubým a mäkkým vencom sa výborne drží. Minimalistický prístrojový panel ponúka množstvo nastavení podporených príjemnou grafikou a efektne sa odsúvajúcim hlavným prvkom. Atypická stredová konzola ponúka ovládanie ventilácie pomocou „starých“ dobrých tlačidiel.

Mohutný a vysoký stredový tunel je ukončený príjemne mäkkou lakťovou opierkou. Nádherne vypracovaný volič automatu so širokou hlavicou sa príjemne ovláda.

Interiér je nielen elegantný, ale aj praktický. Svedčí o tom množstvo odkladacích priečinkov.

Touchpad určený na ovládanie infotainmentu však nebol najlepší nápad. Trafiť sa do položky menu nie je najjednoduchšie a zadávať adresu do navigácie je určené skôr pre pokojnejšie povahy. Obrovský 12,3-palcový displej multimediálneho systému možno predeliť na dve časti a zobraziť rôzne kombinácie informácií.

VIDEOTEST: Lexus LC 500h | Nekonečný horizont

Na nie úplne intuitívny systém sa dá zvyknúť, Lexus by si však zaslúžil navigačný systém hodný prémiovej triedy, a to tak po stránke použitej grafiky, ako aj ovládania. Nehovoriac o absencii podpory Android Auto/Apple Car Play…

Navigácia môže byť zobrazená na celej šírke 12,3-palcového displeja

Ergonómia ovládacích prvkov je na vysokej úrovni až na kontrolu niektorých funkcií klimatizácie a audiosystému pomocou samostatných tlačidiel v kombinácii so stredovým displejom. Vtipné prepínanie jazdných režimov a vypínanie kontroly trakcie samostatnými „rohami“ nad volantom je skôr otázkou dizajnu, ale nakoniec – prečo nie?

Športovec

Posed v športových sedadlách výbavy F SPORT TOP považujem za skoro dokonalý. Nízka poloha, nohy vystreté dopredu, vzorné rozmiestnenie pedálov a široko nastaviteľný volant… Na sedadlách mi chýbala iba v štyroch smeroch nastaviteľná bedrová opierka. Nad hlavou mi pri mojej výške 185 cm ostávalo približne 5 cm, v oblasti ramien a kolien bolo priestoru na rozdávanie.

Dokonalo vyzerajúce športové sedadlá. Bedrová opierka je však vyššie ako by som očakával.

Pri dlhom rázvore ma neprekvapila veľkorysá ponuka miesta pre kolená zadných pasažierov, spokojný som bol ale aj s ponukou miesta nad hlavou.

Tichý a úsporný

Na rozdiel od modelu GS je ES-ko čistá „predokolka“, na jazdných vlastnostiach sa to však negatívne neprejavilo. S týmto Lexusom sa dá užiť aj trochu zábavy, je však nutné prepnúť jazdný režim do polohy Sport S+. Pritvrdí sa riadenie, odpruženie, stabilizácia prestane byť príliš úzkostlivá a dovolí autu aj jemne skĺznuť. Nechýba ani zmena displeja prístrojovej dosky v štýle kupé LC.

Prístojový panel v režime Sport S+

Pohonné ústojenstvo auta je však určené skôr na pokojnejšiu jazdu. Dynamika mu nechýba, zrýchlenie auta je príjemné a vo väčšine jazdných situácií postačuje. Športový posed a celkový vzhľad auta si však automaticky pýta viac. Kde sú tie časy, keď sa v modeli GS 450h kombinoval elektromotor so šesťvalcom?

V spotrebe však Lexus exceluje, a to sa v čase plnenia náročných emisných limitov počíta. Priemerne som jazdil okolo šiestich litrov, pričom jazda po diaľnici ju dokázala zdvihnúť k siedmim. Špičkové odhlučnenie auta ho predurčuje na prekonávanie dlhých kilometrov vysokými rýchlosťami. Podvozok je pohodlný a je ťažké natrafiť na nerovnosť, s ktorou by si komfortne neporadil.

Verdikt

Napriek odlišnému prístupu je Lexus ES dôstojným nástupcom modelu GS. Zaujme výrazným dizajnom exteriéru a dokonale spracovaným interiérom. Poteší nadpriemerne tichou a komfortnou jazdou a nesklame ani pri rýchlejšom prejazde zákrut. Autu body uberá nešťastne zvolený spôsob ovládania infotainmentu a nie práve prémiový navigačný systém. Až na tieto detaily som bol s autom nadmieru spokojný, vybral by som si však výbavu zameranú na luxus, ktorá sa viac hodí k hybridnej motorizácii.

Základná cena modelu – Lexus ES 300h ELEGANCE: 49 900 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus ES 300h F SPORT TOP: 64 400 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (za príplatok +2 roky alebo 160 000 km)

Registračná daň: 550 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2487
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:131/(176)/5700
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :221/3600–5200
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:160 (218)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná [l/100 km]:5,1/4,6/4,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:454
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1680-1740
Rozmer pneumatík:235/40 R19
Dĺžka [mm]:4975
Šírka [mm]:1865
Výška [mm]:1445
Rázvor [mm]:2870